Wat kan je het beste eerst doen, krachttraining of cardio?

Ik doe simpele krachttraining, buispieren, armspieren en schouders. (Dit doe ik zonder apparaten)
En ik doe ook aan springtouwen.
Maar wat is nou de beste volgorde om dit te doen?
Gelet op het versterken van mijn spieren en ook op afvallen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Als je krachttraining voor de cardio doet, heb je een tweedelig positief effect.
- Je hebt al je glycogeen nog, waardoor je merkbaar sterker zult zijn en meer uithoudingsvermogen in je spieren hebt. Dat bedoel ik dus met energie voor de training
- Als je klaar bent met krachttraining, ga je direct over op de vetverbranding als je gaat cardio-en. Je hebt zojuist je glycogeenvoorraden uitgeput en je lichaam heeft dus geen andere keuze dan vetverbranden.

Doe je het andersom, dan moet je eerst een kwartier `voor niks` cardio-en voordat je vet gaat verbranden. Je hebt dan je hoogwaardige brandstof, die je nodig hebt voor krachttraining al opgemaakt voordat je uberhaupt een gewicht hebt opgetild
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eerst krachttraining, daarna cardio. Dan zijn je spieren namelijk warm, en val je sneller af met cardio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gaan beginnen met een warming-up (cardio). Een warming-up werkt prestatiebevorderend. De kans op blessures neemt er niet mee af. Voor afvallen is zowel krachttraining als cardio erg belangrijk. Ze kunnen eigelijk niet zonder elkaar. Als je te weinig spiermassa hebt zal je ook weinig verbranden. Heb even een linkje toegevoegd voor nadere uitleg