Is het goed om elke dag te joggen?

Of moet je echt om de zoveel dagen rust nemen voor je spieren? Mijn vriend zegt namelijk dat het wel kan, en dat hij het weet omdat hij zijn hele leven al sport en dat dat met joggen niet zoveel uitmaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoelang je jogt!!!!!!!!!!?@

Het beste antwoord

Als je een beginner bent, is het niet verstandig om elke dag te joggen. Je kunt het het beste rustig aan opbouwen, b.v. starten met 2 of 3x per week. Hardlopen is een intensieve sport voor het lichaam en je hele bewegingsapparaat moet hieraan wennen en op ingesteld raken. Je moet je lijf eigenlijk een soort van "wakker" maken, al je spieren, pezen en botten, eigenlijk je hele bewegingsapparaat moet hieraan wennen. Nadat je hardgelopen hebt, heb je je lichaam moe gemaakt, je spieren als het ware een beetje "stukgemaakt". Je lichaam heeft daarna zeker een dag nodig om te herstellen, zodat je bij de volgende training nog beter kunt presteren. Want dat is wat je lichaam ook wil en wat niet lukt als je te weinig rust tussen de trainingen neemt. Ben je eenmaal een geoefende loper, dan kun je evt. vaker hard gaan lopen.
Als beginnende loper is het ook slim om te variëren in je trainingen, dus b.v 1 of 2x per week een intervaltraining en 1x per week een duurtraining. Het is ook belangrijk om in het begin niet zozeer aan je looptempo te werken. Bouw eerst je duurvermogen op, zorg dat je een half uur onafgebroken kunt joggen. Dat tempo komt daarna wel en bouw je ook op door je intervaltrainingen. Maar bouw dus vooral wel je rust in, anders ligt het gevaar van blessures op de loer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is natuurlijk gezond om veel te sporten, en het kan weinig kwaad.
Luister vooral naar je lichaam!
Als je merkt dat je pijn krijgt is het verstandig om het rustiger aan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , elke dag een half uurtje joggen is gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tuurlijk blijf veel sporten!