Waarom hebben boksers wel eens een touwtje om hun spieren zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.4K

Het beste antwoord

Die touwtjes ( kruang rang) komen vanui het thai boxen. Ze horen van oorsprong bij een ritueel wat ook iedere Thai uitvoert voor hij een wedstrijd in gaat.
De soms kleurrijke armbandjes: kruang rang, hebben in het muay thai eigenlijk een beetje de zelfde functie als de mongkon ( dit is een soort helm). Alleen is dat op een veel persoonlijker niveau. Het is een soort van bandje, of een stuk stof dat door vele, maar lang niet door alle, boksers gedragen wordt, ook als ze vechten in de ring. Ze dragen het dan meestal om (een) van hun biceps. Men gelooft dat de kruang rang zijn krachten heeft als `gelukshanger`, een soort van amulet, zeg maar. Het zou krachten ontlenen aan geheime kruiden, bezweringen en tover formules. Normaal gesproken krijgt een vechter zijn kruang rang tijdnes de tempel ceremonie die vooraf gaat aan zijn `inlijving` bij het kamp wat hij gekozen heeft. Het wordt gezegend door monniken en het wordt zijn talisman. In Thailand zal geen enkele vechter de kruang rang dragen alleen maar omdat het leuk staat of zo nee, het is daadwerkelijk een object dat voor een vechter veel kan betekenen. Hier in Nederland is het meer gekopieerd omdat ze het gewoon mooi vinden en voert men zelden de officiele ceremonie uit die er bij hoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vinden ze mooi