Bikram yoga is de snelst opkomende yoga in de wereld met meer dan 720 scholen wereldwijd. De Bikram serie bestaat uit 26 houdingen die in een verwarmde ruimte worden beoefend. Dit helpt de bloedsomloop, de flexibiliteit, het voorkomen van en sneller genezen van eventuele bestaande blessures. Het is leuk om te doen en tegelijkertijd een uitdaging. Het is geschikt voor iedereen, van jong tot oud, voor beginners tot mensen die het al jaren beoefenen.

Toegevoegd na 55 seconden:
deze yoga-vorm werd zo bekend:
Bikram Choudhury beoefent yoga vanaf zijn vierde levensjaar. Als leerling van de gerenommeerde school van Bishnu Ghosh in Calcutta wordt hij op 13 jarige leeftijd India's jongste yoga-kampioen aller tijden. Na behoud van deze titel voor drie opeenvolgende jaren vraagt zijn goeroe hem in de volgende kampioenschappen alleen een demonstratie te geven. In deze demonstratie voert Bikram binnen een half uur tijd 500 houdingen zo precies uit, dat hij door Swami Shivananda wordt uitgeroepen tot "Yoga Raj" (koning van de yogis) en "de beste Yogi van de twintigste eeuw". Bikram stort zich hierna op een carrière als marathonloper en gewichtheffer. In 1964 neemt hij als gewichtheffer deel aan de Olympische Spelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bikram yoga is een serie van 26 klassieke yoga houdingen (asanas) waarbij het hele lichaam in 90 minuten onder handen wordt genomen. Deze houdingen worden altijd in precies dezelfde volgorde en op dezelfde manier beoefend in een verwarmde ruimte (38-40 graden Celcius). De warmte helpt bij het verkrijgen van flexibiliteit, vermindert het risico van blessures en helpt het lichaam te reiningen.

Bikram yoga is intensief, echter zo ontworpen dat elke houding een voorbereiding is op de volgende. Zo krijgt het lichaam de kans langzaam los te komen. De serie is geschikt voor zowel beginners als ervaren beoefenaars van yoga. Bikram yoga is fysiek gezien de perfecte combinatie van kracht, flexibiliteit, evenwicht en uithoudingsvermogen. Op geestelijk vlak versterk je o.a je. zelfvertrouwen, zelfbeheersing, vastberadenheid, geduld en ontwikkel je een beter concentratievermogen. Na verloop van tijd leer je je ademhaling te regelen waardoor je intensiever en met meer rust de yoga kan beoefe