Ik ren zo'n 45 km in de week, maar zit nu gedwongen thuis ivm kuitblessure! Ik voel me nu heel onrustig. Hoe komt dat?

atletiek hardlopen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Dat stofje waar iedereen omheen praat is dopamine. Het is een hormoon en komt inderdaad ook vrij als je seks hebt.
Waarom je je onrustig voelt is doordat je lichaam went aan deze inspanning en de gevolgen daarvan. Deze gevolgen zijn het vrijlaten van hormonen als onder andere adrenaline en dopamine. Dit is precies hetzelfde als roken, je lichaam verlangt naar die stof.

Je lichaam is gewent aan het aanmaken van 'energie' , ATP. Dit omdat het lichaam 'weet' dat je veel hardloopt en het dan nodig hebt. Nu zit je op de bank met al die overtollige ATP in je lichaam. Daardoor wordt je onrustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit vertelde me trainer laatst :p, als je goed conditie heb en aan het hardlope ben komt er bepaald stofje vrij dat ook alleen vrijkomt als je seks heb. Een verslavend stofje en daarom kan je nu nie stilzitten :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je min of meer zit te wachten om weer verder te kunnen gaan, wellicht prestatiedrang... Ga andere dingen doen die je happy maken... dat rennen komt wel weer... dingen die oontspannen... laat je creativiteit los op jezelf :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al je adrenaline zit opgekropt. En het is een stukje gewoonte, je bent uit je ritme.
Zorg voor afleiding, probeer op een andere manier je adrenaline kwijt te raken. Doe lekker wat armoefeningen, speel een spel op de Wii.

Beterschap! Hopelijk kun je snel weer rennen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals eerder gezegd wordt er tijdens het hardlopen een stofje aangemaakt dat lijkt op morfine. Dat geeft een heerlijk gevoel en daar raak je min of meer verslaafd aan.

Nu je niet meer kunt hardlopen mis je dat stofje en ben je als het ware aan het afkicken. En afkicken geeft onrust.