Wat is het verschil tussen spel en sport?

Is er een verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Goeie, lastige vraag dus!

Het beste antwoord

volgens mij is een spel pas een sport, als er een vereniging op semi/professioneel nivo wedstrijden mee
organiseerd.

Toegevoegd na 49 seconden:
en officieel erkend is door een professionele organisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik dacht altijd dat bij sport gaat om het kunnen. Dus bekwaamheid, talent.

Bij spel kun je ook geluk hebben en winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spel is meestal om het plezier, en sport kan ook echt sirieus worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil. (denk ik)
Een spel en een sport speel je allebei om te winnen, het kan ook ontspanning geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sport staat tot spel als Fruit staat tot appel.

Elke sport is namelijk een spel, maar niet elk spel is een sport.

Een sport is eigenlijk gewoon een soort spel. Net zoals een appel een soort vrucht is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oops, de analogie is verkeerd. Het moet natuurlijk zijn:

Spel staat tot sport als Fruit staat tot appel.
Sport is een soort spel, appel is een soort vrucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spel is een onderdeel van sport.
Sport bestaat uit meerdere takken zoals spel maar ook recreatie (zoals kayakken) en oefening/training (bijv. fitness)
Spel heeft ook weer verschillende vormen. Als spel een lichamelijke activiteit met zich meebrengt (dus geen computerspel!) kun je het zien als een 'sport'. Toch is er niet echt een duidelijke definitie, iets is sport als het aan meerdere eisen voldoet waarvan een spelelement er 1 is. Zo heb je ook schaken en dammen en dat wordt gezien als denksport, maar als je dat al sport noemt dan kun je een computerspel ook sport noemen (ja toch?) aangezien het een spelelement heeft het is een 'wedstrijd' die je probeert te winnen (denk aan online tegen elkaar spelen zoals counterstrike) daarnaast is hand-oog coordinatie nodig. wat dat betreft is er dus geen duidelijk verschil tussen sport en spel alleen is spel een onderdeel van sport en dat is ook weer onder te verdelen. Een spelletje pingpong wordt gezien als 'sport' maar kinderen die zonder regels of wedstrijdelement o.i.d in een zandbak spelen zijn niet aan het sporten. Het ligt een beetje aan de bril die je ophebt, de een vind dit sport en de andere dat en dat geldt ook voor spel.
sport en spel moet je in ieder geval doen omdat je het leuk vindt!