Mag een vereniging de verplichting aan ouders opleggen om loten af te nemen?

De vereniging van mijn zoon wil dat ouders verplicht 5 loten van de grote clubactie afneemt a €15,00. Dit hebben ze in hun huisreglement opgenomen. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.8K

Antwoorden (10)

Ja dat kan
Als de vereniging dat in haar huishoudelijk reglement heeft opgenomen is dat goed gekeurd door alle leden.
13 jaar geleden
lijkt mij niet, zoiets is te allen tijde vrijblijvend, trap er niet in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mogen ze in het huisregelement opnemen - op het moment dat je dan lid wordt van die vereniging, ga je automatisch akkoord met hun voorwaarden. Dit wil wel zeggen dat je hun regelement t.a.t. mag inzien, en dat deze clausule al was toegevoegd voordat hij lid werd. Voor zover het wettelijke.
Ethisch is het natuurlijk wat anders. Als je krap bij kas zit, kan ik me voorstellen dat je liever geen 15 Euro daaraan uitgeeft. Een vriendelijk gesprekje met uitleg bij de verantwoordelijke kan dan al een hoop verschil maken.
Maar bedenk ook even goed of het sop de kool wel waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belachelijk!!!!

dat is verkapte contributie verhoging!!

Gewoon weigeren laat ze er maar een zaak van maken
13 jaar geleden
Stel: je kunt net de contributie voor je zoon bijeenschrapen, omdat je toevallig leeft van een bijstandsuitkering. Het zou van zo'n vereniging toch wel erg a-sociaal zijn om de ouders dan te verplichten om loten te kopen en zeker voor een bedrag van € 15 per stuk. Ik kan me niet voorstellen, dat dit zomaar mag.
Volgens mij mag het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Als lid van een vereniging ben je akkoord gegaan met de voorwaarden. Als die voorwaarden binnen redelijke proporties blijven zijn ze bindend voor het lidmaatschap. Worden ze tussentijds gewijzigd (waar jij als lid natuurlijk een stem in hebt) dan kun je met een beroep op je persoonlijke omstandigheden verzoeken om ontheffing te krijgen van zo'n verplichting, bijvoorbeeld als je van een uitkering moet rondkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat in de voorwaarden staat is het toegestaan, maar zoiets verwacht je niet als je lid van een club wordt en eigenlijk is het dus een verkapte contributieverhoging.
Wil je je kind wel lid laten zijn van een vereniging met dergelijke bedenkelijke kantjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vereniging mag dat inderdaad doen. Als het in de reglementen staat ga je ermee akkoord zodra je kind lid wordt.
De bedoeling hiervan is uiteraard niet per se dat jullie als ouders al deze loten zelf houden, maar dat het kind ze verder in de familie probeert te slijten (opa en oma, tante, oom, of de buurman) Hierbij heeft de club de garantie dat deze loten dus al afgenomen zijn en hoeven ze het niet af te wachten.
Sommige clubs hebben ook intern wedstrijden voor kinderen die de meeste loten weten te verkopen. Die krijgen dan een cadeau, of een cadeaubon.
Het is voor veel clubs best moeilijk om het hoofd boven water te houden. Grotendeels draaien ze op vrijwilligers, met dus aanvulling van het geld van de grote clubactie wat grotendeels naar de clubs zelf gaat. Het is dus hard nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden! Lijkt me niet,dat men de familieleden van leden tot zo iets kan verplichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij een mooie zaak voor De Rijdende Rechter, interessanter dan die burenruzies. Je kunt die zaak aanmelden via www.derijdenderechter.nl . Ik vraag mij af, of dit soort verkapte contributieverhogingen zijn toegestaan. Volgens mij kan men dan beter overgaan tot een echte contributieverhoging. Naar mijn gevoel behoort een loting puur op vrijwillige basis te gaan. Men kan mij toch ook niet verplichten om aan de voetbaltoto of lotto mee te doen? Als een bepaling in een reglement in strijd is met het recht, dan is die bepaling toch nietig of vernietigbaar? Ik ben overigens geen jurist. Dus naar De Rijdende Rechter.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je niet in www.derijdenderechter.nl kunt komen, probeer je bij www.eerstehulpbijrecht.nl , of bij www.ncrv.nl .