Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het ongezond om intens te voetballen? Vandaag las ik weer over een speler die een hartstilstand had. Het gebeurt wel vaker dat je zoiets hoort.

Ik ben zelf ook voetballer en train zowat elke dag. Moet ik me zorgen gaan maken? Ik hoop dat mensen die een vooroordeel hebben tegenover voetbal dit vooroordeel buiten beschouwing laten bij het antwoorden op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

een hartstilstand kun je ook krijgen als je op de plee zit .. het is niet ongezond om intens te trainen volgens mij is het gewoon toeval dat tijdens voetbal gebeurt (om de 3tal seconden krijgt er iemand een hart stilstand (in de benelux) die personen doen niet alleen aan voetbal had ook judo,tafelvoetbal, of schaken kunnen wezen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Topsporters trainen teveel. Dat eist in vele gevallen teveel van hun lichaam. Dus de manier waarop topsporters hun lijf trainen is teveel. Meer dan gezond. Vandaar dat we veel horen van hartaanvallen bij topsporters.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.eur.nl/nieuws/dekwestie/archief/2008/kwestie_2008_20/


Zo vind je vele artikels op het internet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak hebben deze sporters een hartafwijking die niet eerder is vastgesteld
zoek maar eens op youtube bij voetballers die dood op t veld vielen tijdens een wedstrijd..bijna iedereen had bleek later een hartafwijking.
wel is bekend dat je door intensief sporten een groot hart kan krijgen dus misschien werkt dat ook eraan mee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet ongezond. Er zijn duizenden voetballers die geen hartstilstand krijgen, en daar hoor je niets over. Soms krijgen mensen nu eenmaal een hartstilstand; als je sport, als je gewoon loopt of thuis op de bank zit. Maar de meeste mensen niet, dus ik zou lekker blijven voetballen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker bewegen, zoals je eenmaal per dag even in het zweet werken, is zeker niet slecht voor je. Bij topsport weet ik het niet helemaal zeker maar de vele topsporters die een hoge leeftijd bereiken bewijzen wel dat topsport niet slecht is.

Een niet ontdekte, al dan niet aangeboren afwijking kan zo'n hartstilstand veroorzaken. Maar ook verkeerde eetgewoontes gedurende de eerste twintig jaar van je leven kunnen al dramatische schade aan hart en bloedvaten aanbrengen.

Lichaamsbeweging is zeker niet slecht. Topsport op zich ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hartstilstand komt vrijwel zeker niet door het voetballen maar door een al bestaand probleem dat nog niet eerder ontdekt is. Domweg omdat dat vrijwel altijd zo is als iemand zo jong zulke hartproblemen krijgt.
Alleen: omdat ie topsporter is, hoort iedereen er van.
Een tijdje terug zag ik in Trauma Centrum, dat ziekenhuisprogramma op SBS, ook een jongen van begin twintig die gewoon zomaar overdag hartproblemen had gekregen. Daar hoor je dan verder niks van, maar ook daar gold: het eerst waar aan gedacht werd, was een aangeboren afwijking aan het hart en/of de bloedvaten of de bloeddrukregeling.

Dus maak je geen zorgen en geniet gewoon van je sport. De kans dat je zelf dit soort problemen zult krijgen is niet groot, en als je ze wèl zou krijgen, kun je maar beter in goede conditie zijn omdat je overlevingskans dan groter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kon de tekst wegens auteurrechten niet kopieren maar hierin staat het antwoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding