Waarom nemen voetbal coaches vaak spelers mee naar een groot toernooi, welke niet 100% fit zijn?

En dan met de verwachting dat ze gedurende de loop van het toernooi wel fit zullen worden...

Is dit niet vreselijk onrechtvaardig tegenover spelers die wel 100% fit zijn en waar de coach zonder enig voorbehoud over zou kunnen beschikken?
Vele van dat soort spelers moeten thuis blijven, en iemand met een grote naam mag wel mee ondanks niet fit zijn.

Successen uit het verleden bieden toch niet altijd garanties voor de toekomst, zeker als de speler niet 100% fit is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Deze spelers zijn dus onmisbaar voor een ploeg. En voetbal heeft niks meer eerlijk of oneerlijk te maken, maar met winnen. De trainer heeft een bepaalde visie en wil daar bepaalde spelers voor inzetten. Die grote namen waar jij het over hebt beschikken vaak over uitzonderlijke kwaliteiten, ook al zijn ze op dat moment 80 procent dan zijn ze nog altijd beter dan de reserves die 100 procent zijn.

Kijk nou eens naar het geval van Robben, die jongen is ook buiten het veld belangrijk. Zeker als je kijkt hoe de groep reageert op de blessure van Robben. De coach is er dus alles aan gelegen om hem wel mee te nemen, al is het maar voor de groep en de groepscohesie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het blijft altijd een gok van de coach, om iemand mee te nemen, die niet fit is, en gedurende het toernooi dus nog in vorm moet komen. Aan de andere kant, het toernooi duurt wel twee weken, dus dat geeft de speler wat tijd.

Wat bij grote toernooien wel meespeelt is dat er behoorlijk druk op de spelers staat, door de enorme aandacht, die het toernooi in de wereld krijgt. Een speler moet dus hier wel wat ervaring mee hebben, anders bezwijkt hij onder de druk. Grote namen hebben vaak meer ervaring met dit soort druk dan de wat minder bekende spelers. Ook al is de minder bekende speler misschien fitter, hij hoeft daardoor niet beter te presteren. prestatie moet tijdens het toernooi blijken.

Kortom, het blijft een gok voor de coach. We zullen zien hoe het uitpakt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Grote ploegen gaan er vanuit dat ze de groepsfase ook wel doorkomen zonder de grote sterspeler, wat ze anderhalve week extra geeft om topfit te raken voor de belangrijke Knock-out fase.

Zo ook bij Robben. Zonder Robben moet het mogelijk zijn om Denemarken, Japan & Kameroen te verslaan, maar daarna wacht een sterkere tegenstander en in de kwartfinale kunnen we zelfs Spanje of Brazilie treffen en dan is een Robben juist weer wel belangrijk.
Ja en ik (en Bert van Marwijk dus ook) neem dan toch liever de gok dat Robben wel fit is in de cruciale fase dan dat we hem vervangen door Lens. Lens is een goede voetballer, maar Robben is een categorie beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurt juist uiterst zelden. Juist de afgelopen weken zijn er tal van topspelers afgehaakt omdat ze niet op tijd fit zouden zijn. Denk aan Ballack en Mikel om maar twee van de lange lijst te noemen.
Ik kan alleen Robben en Drogba bedenken die gebleseerd zijn geraakt en toch nog bij de selectie zitten. Deels omdat zij op de definitieve lijst staan die op 1 juni moest worden ingediend. En omdat zij wel op korte termijn fit kunnen raken en dermate belangrijke spelers zijn voor hun ploeg dat men toch wil proberen hen fit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze zo weer in vorm komen,dat is zo primatuur