Waarom zegt men vaak,bij b.v. een voetbalwedstrijd, als er gescoord wordt: Hij zit?

Toegevoegd na 1 dag:
Waarom moet zo'n bal dan per se "zitten" liggen is volgens mij veel logischer of drijven in geval van waterpolo.
Mijn kleindochter (fervent voetballer ) zou trouwens zeggen: Hij hangt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Hij zit betekent gewoon''hij zit erin,hij telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Hij zit! Is beeldtaal. Net als: Nederland wint van Spanje. Dan bedoel je eigenlijk: het nederlandse voetbalteam wint van het spaanse voetbalteam. Bij: Hij zit! Bedoel je: de bal zit in het doel.

Andere antwoorden (4)

erin...in het doel...
als het ernaast is hoor je ohhhhh jammeeeerrrrrrr!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"er in" wordt dan gewoon ff weggelaten. Waar "er" natuurlijk het doel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inplaats van te zeggen "de bal ligt in het doel" zeggen ze "hij zit".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft 't met de doelman te maken! Hij zit......