Wat is geoorloofd voor een keeper (in een penaltyreeks)?

Mag hij dan bijvoorbeeld zijn middelvinger opsteken, of gekke bekken trekken, om de tegenstander af te leiden of te frustreren? Of is hier een bepaalde regel voor om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Ja dat mag en dat is in het verleden wel eens voorgekomen.
Nooit gehoord van Bruce Grobbelaar, de Zimbabwaanse keeper van Liverpool die met "spaghetti legs" en gekke bekken in de Europa Cup 1 finale tegen AS Roma in 1984 zijn tegenstander dusdanig van de wijs bracht dat deze zijn penalty miste.
Zie video hieronder, vanaf minuut 1:50.

Dit geintje is trouwens in de Champions League finale van 2005 tussen Liverpool en AC Milan (een van de leukste finales ooit trouwens. Milan stond bij rust met 3-0 voor, met 90 minuten was het 3-3) herhaalt door Jerzy Dudek, keeper van Liverpool.

( http://www.youtube.com/watch?v=Qgx5titY8L8&feature=related )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gekke bekken trekken mag altijd. Niemand kan bewijzen dat het een gekke bek was of een "gezichtspier oefening" ;)

Als de scheidsrechter ziet dat de keeper een middelvinger opsteekt, moet hij er iets aan doen, of iig iets van zeggen. Het is niet zo dat een keeper mag doen en laten wat hij wil in "zijn" gebied. Er gelden voor hem dus ook regels, net zo als dat voor de spelers ook zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat dat hij er iets aan moet doen? Is er een regel voor?
Je mag alles doen, zolang je maar niemand beledigt. Een middelvinger opsteken mag dus niet, gekke bekken trekken dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt een middelvinger opsteken onder beledigen OP EEN VOETBALVELD?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij je naar een eventueel wondje kijkt op het topje van je middel vinger, kijkt hoe de wind staat of er andere vingers bij opsteekt ;) het is gewoon een algemeen bekende regel die zeker ergens beschreven staat. Gewoon logisch denken, want ook jij ziet waneer iemand iets doet met een doel of niet. (een doel om iemand te kleineren of een ander "normaal" doel dan) Een scheidsrechter ziet dat ook, en hij is de enige die er op dat moment iets aan kan doen, dus dan heb je eigenlijk nog niets aan "waar dat beschreven staat"
Een doelpunt is geldig als de bal de doellijn over is, dat staat ook zeker beschreven, maar als de scheidsrechter zegt dat het doelpunt niet telt (al staan er 5000 camera's die het tegendeel bewijzen) dan telt het doelpunt niet.