Waarom schreeuwen supporters in een voetbalwedstrijd altijd. Hoe is het ontstaan ?Waarom stoppen ze daar niet mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2K

Antwoorden (8)

Om de spelers extra te motiveren. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je bijvoorbeeld een kindje hebt, kun je je dan voorstellen dat je langs de kant staat te schreeuwen om hem aan te moedigen? Nou, dat idee hebben de supporters dus ook. Daarnaast creeert het een sfeer. Ze stoppen er niet mee om de spelers te motiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze er lol in hebben en/of hun team aanmoedigen. Heel simpel eigenlijk. Daarnaast is het ook een hele effectieve vorm van ontspannen, dat schreeuwen. Daar denk je niet bij na, en dat is een grote opluchting voor de (meestal) hard werkende supporter. Hoe het ontstaan is, tsja, dat kun je imo geen waarom aan plakken, dat is gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze er zo ontspannen worden van schreeuwen waarom breken er soms rellen uit na een wedstrij ook al hebben ze gewonnen?
1) saamhorigheidsgevoel als supporters onder elkaar
2) motivatie van hun team
3) ontlading van hun entousiasme
4) proberen de * tegenpartij* te ontmoedigen door zo luid mogelijk te schreeuwen,dus ook vorm van intimidatie zeg maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt goeie punten maar soms fluiten ze hun eigen spelers uit
Het is ook een soort kuddegedrag. In groepen zie je vaak dat er niet meer sprake is van veel individuen, maar van één massa.
Je ziet het ook bij demonstraties en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie is de herder van die kudde?die moet er mee stoppen want het is schadellijk voor de goeie vootuitgang van voetbal. voetballers kunnen niet hun eigen spel spelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik nog zo net niet. In doodse stilte voetballen lijkt me nog meer afleiden ;p
Het is een traditie, zo'n schreeuwende massa. Wat mij betreft mag weleens ingesteld worden dat een wedstrijd gestaakt wordt als er racistische dingen geroepen worden, met 3 punten aftrek voor de club waarvan die supporters zijn.
Er komt veel adrenaline vrij tijdens de wedstrijd, ze willen zichzelf laten horen voor hun club en gaan helemaal op in het groepsgevoel. Het hoort erbij en ik denk dat als jij er ook tussen gaat staan dat je net zo hard meedoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt maar komen die mensen dan geen voetbal kijken in plaats van bleren ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort bij elkaar denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar zoals Hippo al typte: Het hoort erbij.
Omdat de spelers het anders niet horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moeten de spelers het geschreeuw horen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de spelers anders niet weten wat ze moeten doen :p
Sport is passie en emotie.
Schreeuwende supporters 'steunen' hun club, en als zij winnen, voelt het alsof je zelf (als supporter) ook wint en die emoties vermenigvuldigd met een heleboel supporters, zorgt voor een band, een emotionele -flow-....

Wat diezelfde supporters kan bezielen de boel af te breken, na afloop, wel, die nepsupporters begrijp ik niet, die misbruiken teveel gelegenheden om schade te veroorzaken, de keerzijde van 'supporters'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JKL64 legt het heel goed uit, het is emoties vrijlaten, een soort plaatsvervangende euforie. Je leeft je echt in de wedstijd in en juich mee. Geweldige sfeer brengt dat mee.

Ik kan me ook nog wel voorstellen dat je naast blijheid ook boosheid kan ventileren omdat je je als massa gedraagt en dat je dan de supporters van de andere club uitscheld of iets dergelijks omdat ze provoceren. Maar zodra je alleen voor het rellen komt ben je geen supporter in mijn ogen. De club waar je zo om geeft val je niet aan, je kan er wel boos om zijn dat verschillende beleidsvormen verkeerd worden aangepakt maar daadwerkelijk bestormen en slopen doe je niet.

Als je dan wilt vechten, spreek dan af in een weiland of zo en maak elkaar daar af maar verziek het voetbal er niet mee.
Een front vormen is natuurlijk niet slecht en voor je maten doe je alles, zo hoort dat ook maar niet bij het voetballen of slopen in je eigen stad. Dan sla je de plank mis.