Waarom worden er damstenen bij een schaakspel geleverd?

Terwijl je schaakt op een bord van 8x8 vakjes en dammen hoort op een bord van 10x10 vakjes?

Hoe heet het spel dan wat je speelt met de damstenen op het schaakbord?

Aangezien ik geen reacties meer kan plaatsen (zie andere vraag) maar even een aanvulling:
Het gaat op een heel luxe doos van hout. De deksel is het schaakbord, dat aan de binnenkast is bekleed met vilt. Er zitten in de doos schaakstukken en damstenen, net genoeg om op het schaakbord te dammen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Wij hebben dat ook bij onze 100-spellen-doos.
Wat nog vreemder was, dat er niet genoeg damstenen zijn om het op een normaal dambord te spelen.

Ik heb daarop het spelregelboekje doorgelezen en er blijkt wel degelijk gedamd te kunnen worden op een schaakbord. Daarbij moet het schaakbord een achtste-slag gedraaid worden. Oftewel, je hebt het bord als een ruit voor je. Als je dan de damstenen er op legt en de twee middelste rijen leeg laat, heb je wel genoeg damstenen.

Ik heb het 1 keer gespeeld, maar het is geen bal aan. Want er zijn maar twee vakjes waarmee je een dam kan maken (de twee onderste vakjes) en daarbij voelt het nogal kansloos aan om dam te spelen op een schaakbord:p

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelden de mensenrechten niet voor dammers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dammers zijn de untermenschen van de maatschappij.

Andere antwoorden (1)

Ik durf het bijna niet te vragen, maar draai het schaakbord eens om?

Toegevoegd op 03-05-2009 17:56:55
Oké met deze gegevens de volgende aanvulling.
Het is de bedoeling dat je 'English Draughts' gaat spelen.
Dat gaat inderdaad op een schaakbord.
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dat idee heb ik ook: Op veel schaakborden vind je op de achterkant een dambord... duimpje omhoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha:p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was ook mijn eerste gedachte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie aanvulling!!! Dit is dus niet de oplossing!!!