http://nl.wikipedia.org/wiki/Kingen

Toegevoegd na 37 seconden:
Het hele spel staat er beschreven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het spel kingen bestaat uit 7 verschillende spellen of onderdelen. Er wordt gespeeld met 52 kaarten (alle kaarten - 4 maal 13 kaarten per kleur). Het spel gaat om het winnen en verliezen van slagen. Bij de eerste zes spellen moet geprobeerd worden bepaalde slagen te verliezen, bij het zevende spel moet geprobeerd worden zoveel mogelijk slagen te winnen. Bij elk onderdeel geldt dat de winnaar van een slag uit mag komen bij de volgende slag, dat de andere deelnemers kleur moeten bekennen (als ze een kaart hebben van de kleur waarmee uitgekomen werd, moeten ze deze altijd spelen), en dat de spelers om de beurt de deler zijn. De volgorde van de waarde van de kaarten loopt van twee naar aas. Bij de eerste zes spellen winnen kaarten van de kleur waarmee werd uitgekomen altijd. Bij het zevende spel winnen kaarten van de troef kleur.

Er zijn twee belangrijke varianten van het spel kingen: (gewoon) kingen, en dubbelkingen.

Bij (gewoon) kingen, worden de eerste zes spellen allen op volgorde 1 keer gespeeld, en het zevende spel 4 keer. Hierna worden de punten geteld. Er worden 52 strafpunten verdeeld in de eerste zes ronden, en 52 bonuspunten verdiend in de vier troef-spellen.

Bij dubbelkingen kiest de deler welk van de zeven spellen er gespeeld wordt. Hij moet er rekening mee houden dat elk van de negatieve (eerste zes) spelletjes, in totaal slechts 2 keer gekozen mag worden en elke speler slechts 2 keer troef (7de spel) mag kiezen. Iedere speler moet dus op het einde 3 keer een negatief spel en 2 keer troef gekozen hebben. Op het einde van het spel worden alle punten bij elkaar opgeteld en de strafpunten hiervan afgetrokken. Er worden 104 strafpunten uitgedeeld, en eveneens 104 bonuspunten verdiend. Het is bij het spelen van dubbelkingen handig om niet enkel de score bij te houden maar ook het aantal keren dat elk spel reeds gespeeld is in een tabel zoals hieronder aangegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi stukje sleur- en pleurwerk