Heb ik een geest gevoeld? (zie uitleg)

Op voorhand: ik zit niet te wachten op verklaringen in de trant van 'er stond vast een raam open' of zo. Deze vraag staat niet voor niets in de categorie 'spiritualiteit'.

Ik voelde een tocht over mijn hand, maar er was geen raam open, geen ventilatie mogelijk. Ik zoek de verklaring in het spirituele, omdat ik geen enkele andere verklaring ervoor heb. (Behalve kortsluiting in mijn hersenen..)
Al googelend kom ik niet verder dan spooktochten en het 'energetich reinigen van huizen'.
Er is onlangs iemand overleden, niet iemand die ik goed ken, maar kan het de ziel van die overleden persoon zijn geweest? Heeft die afscheid van me genomen of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Cryofiel
13 jaar geleden
Waar ik nou werkelijk helemaal niets van begrijp: vraagsteller wil zich bij voorbaat afsluiten voor de meeste verklaringen die we de afgelopen drie eeuwen moeizaam hebben kunnen vinden. Waarom? "Ik zit in een weiland, het waait en het is koud, en alles wordt nat. Ik hoor regelmatig een enorm gedonder, dat vaak gepaard gaat met felle lichtflitsen. Ik kijk naar beneden, naar het gras, maar kan geen verklaring vinden. Wie kan mij vertellen waarom ik zo nat word, en waar die herrie en die lichtflitsen vandaan komen? Ik wil geen antwoord dat met het weer te maken heeft, of met elektriciteit, want deze vraag staat in de categorie Gras." Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de vraag van vraagsteller, en de vorige alinea?
rose
13 jaar geleden
Ja, Cryofiel, iemand kan je dat uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe niet eens meer moeite om te antwoorden. Misschien zou ik hier wel licht op kunnen werpen, maar ik verspil mijn tijd liever niet meer aan mensen die alleen bevestiging van hun eigen idee willen in plaats van echt een vraag te hebben en daar echt antwoord op te zoeken. Jij wilt horen dat dit iets heel spiritueels was? Er zijn ongetwijfeld mensen die je van dienst willen zijn en je precies willen vertellen wat je wilt horen. Je wordt dan niets wijzer, maar het is wel een leuk feestje van gelijkgestemden.
Cryofiel
13 jaar geleden
@SuzyQ, da's precies de reden dat ik geen antwoord geef op deze vraag. Vraagsteller kijkt naar beneden, naar het gras. Er zullen vele antwoorden komen die vertellen hoe de grasgeesten donder en lichtflitsen kunnen veroorzaken. Vraagsteller (en antwoordgever) zullen blij zijn met hun "inzichten". Inderdaad, leuk feestje voor hen die in de grasgeesten zijn. Ik blijf me echter afvragen hoe je willens en wetens zo enorm beperkt kunt gaan kijken. Hoe je zelfs kunt zeggen: "ik weet dat er een buitenwereld bestaat, maar ik doe liever de gordijnen dicht". Ik zou dat niet kunnen. Ik ben zelfs blij dat ik dat niet kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nathan mag helemaal voor zichzelf weten of hij een geest gevoeld heeft en of hij betekenis wil toekennen aan een betekenisloos voorval.
De menselijke geest is dol op het toekennen van betekenis aan betekenisloze voorvallen. Dus dat bewijst dat Nathan menselijk is. En da's toch ook weer mooi meegenomen. Succes d'r mee, jongen!
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar heb je op zich gelijk in. Meestal zie je echter, dat mensen geen weet hebben van alternatieve verklaringen. Dat ze denken dat de geestenwereld de enige mogelijke verklaring is. Soms weten mensen wel dat er een alternatieve verklaring bestaat, maar kennen ze die zo slecht, dat ze die verklaring meteen afwijzen - omdat ze alleen maar een slecht beeld hebben van die andere mogelijkheden. Hier zie ik echter dat vraagsteller bij voorbaat al zegt dat hij elke andere mogelijkheid niet *wil* zien. Dat is toch wel bijzonder.
Cryofiel
13 jaar geleden
@SuzyQ, een ander punt is: we kunnen nu wel onze mond houden omdat vraagsteller dat graag wil, maar dan lijkt het net alsof er niets over dit onderwerp te zeggen is. Dat is voor mij altijd het dilemma. Aan de ene kant wordt mijn visie bij voorbaat al afgewezen. Dan zeg ik liever niets. Aan de andere kant: ook al wil de vraagsteller het niet weten, dan zijn er nog altijd een hoop meelezers. Als wij niets zeggen, worden die meegesleurd richting een heel beperkte wereld, terwijl ze er recht op hebben in ieder geval kennis te nemen van een andere, bredere wereld. Alleen als ze *beide* werelden kennen, kunnen ze hun eigen keuze maken. Daarom word ik telkens heen en weer geslingerd tussen wel en niet antwoorden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Niets zeggen betekent dat er een hoop antwoorden zullen komen in de trant van "ik heb ook zoiets gevoeld, en DUS is het waar". Dat er heel andere, en veel betere, verklaringen voor zo'n gevoel bestaan - vroeger noemde ik dat nog wel eens in een reactie op zo'n antwoord. Maar het wereldbeeld van mensen die iets hebben gevoeld is vaak zo beperkt geraakt, dat puur het noemen van een andere mogelijkheid al als een snoeiharde persoonlijke aanval wordt gezien. Ik heb al een paar keer geprobeerd informatie toe te voegen. Puur extra informatie geven, zonder ergens tegenin te gaan. Het resultaat was echter steevast een enorme scheldpartij. Ik houd dus maar liever mijn mond. Ook bij deze vraag zul je zien dat er een flink aantal antwoorden zal komen in de trant van "familielid X was overleden, en toen voelde ik een koude wind / een warme gloed / watdanook", met als "conclusie" dat er "dus" geesten bestaan. Tja, ik houd tegenwoordig maar mijn mond. Hoewel het me soms weer eens te veel wordt, en ik toch een klein stukje van die andere, completere wereld laat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was zo iemand als jullie, rationeel en wetenschappelijk, maar er gebeuren te veel dingen om me heen die ik - maar ook de wetenschap - niet meer kan verklaren. De spirituele wereld is mij onbekend, dus ik zoek inderdaad naar bevestiging.
Ik had mijn vraag ook anders kunnen formuleren: "Ik heb een spirituele ervaring gehad. Wat moet ik daar nu mee?"
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, dat is tenminste concrete taal! Houden zo! Naar mijn mening is er niets mis met het toegeven dat we nog niet alles weten. Zelfs de wetenschappers zijn geen allesweters. Het zijn onderzoekers, die zo goed als maar mogelijk is proberen om dingen in een groter verband te zien. Door middel van die verbanden komen we tot verklaringen. Hier en daar zijn dingen die nog niet verklaard zijn. Daar lijkt me niets mis mee. Laten we gewoon erkennen dat we het nog niet weten. En, weet je - als we het nog niet weten, dan is dat gewoon de situatie. Net zoals we vroeger niet wisten waarom de zon al zo lang kan branden, en nu wel. Zo zijn er ook nu dingen die we (nog?) niet weten, maar misschien volgende week wel. Het lijkt me beter dat we dit gewoon eerlijk toegeven, en leven met de onzekerheid die er nu eenmaal is, dan dat we koste wat het kost proberen een "verklaring" te bedenken waarvan we *weten* dat die in feite op niets is gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wetenschapper komen niet ver als ze nooit 'out of the box' denken. Dat zul je dan ook met me eens zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ nathan, ik was ook zo iemand, geloofde niets, wilde overal een verklaring voor hebben, vond geesten onzin, helende handen oplichterij, mediums hoorden op de kermis thuis, naast de kaartlegsters en waarzegsters, ik was nog veel erger dan Cryofiel, niets, maar dan ook niets geloofde ik van al die onzin, moest er wel altijd om lachen dat zo veel andere er wel in geloofde, totdat ik in wanhoop vanwege een langdurige ziekte om hulp vroeg en die ook kreeg, mijn gids zich aan me voorstelt en binnen een week beter was, mijn hele kritische traditionele wereld stortte toen in en een andere ging open en alles waar ik een groot deel van mijn leven om gelachen heb, doe ik nu zelf en het zal me aan mijn kont roesten of dit alles wel of niet uit te leggen is, wetenschappelijk is te verklaren en hoe het wel of niet heet, het werkt gewoon!!!
En ik kan er wanhopige en verdrietige mensen mee helpen.
Ook al is alles nep, niet mogelijk, suggestie, product van je eigen hersenen, het gaat mij om het resultaat en vanuit dit resultaat kan je verder zoeken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eddijst
Indrukwekkend verhaal, kan ik nog van leren..

Het beste antwoord

Of jij een geest gevoeld hebt kan niemand hier natuurlijk weten, dat het zou kunnen ja, dat het ook niet zo geweest zou kunnen zijn, ja kan ook.

Persoonlijk heb ik bij jou verhaal nu niet het gevoel dat dit echt een geest is geweest, dat is een gevoel en dat kan ook fout zijn.

Behalve lucht, kan er ook wel een andere logische verklaring voor te vinden zijn, iets klein wat je niet echt kon zien al is het maar een sliertje spinnenrag ofzoiets wat toevallig net langs je hand zwierde.

Maar het zou wel kunnen.

Los van de verhalen waarin anderen vertellen zoiets hebben meegemaakt en er zelf van overtuigd zijn dat het "een geest" was. Blijven dit ook allemaal eigen interpertaties (let op, ik zeg niet dat ik deze mensen niet geloof!!) echter voor "niet-gelovers" zal er gelijk die redenatie achter zitten.

Ja ik heb zelf ook iets meegemaakt, iets waardoor ik in ieder geval zeker weet dat er meer tussen ons allen inhangt dan wat we tot nu toe hebben waargenomen als mens (tot de kwantumdeeltjes toe) En dat heeft zelfs niet alles met geesten te maken, hoewel bij mij toevallig wel.

Het heeft te maken met het aanvoelen van een situatie waar je eigenlijk niks vanaf weet. Een situatie waarin je gezet wordt en eigenlijk staat voor iemand anders. Je representeert iemand anders eigenlijk. Samen met een paar anderen en diegene die je daar neergezet heeft staat er dan zelf niet bij.

Ik voelde me echt heel anders, voelde een afstand, voelde me heel erg benauwd, kon bijna geen lucht halen, voelde me alsof ik wel bij de anderen hoorde, maar dat ik er toch niet meer helemaal bij hoorde. Was een bijzondere ervaring, want dit was niet mijn gevoel, ik had helemaal geen reden om uberhaupt iets te voelen daar. Toch voelde ik heel veel. Dat heb ik geuit, gezegd wat dat was. Toen legde de ander mij later uit, dat ik er stond voor een familielid, die en gestorven was, en gestikt was.

Daarna heb ik me nog een tijdje zo gevoeld, kreeg het niet kwijt, moest het van me afschudden en op een gegeven moment voelde ik het steeds verder van me af staan.

Dus ja ik geloof zeker dat er meer is, of dat nou geesten zijn, of denkgolven of andere dimensies aanvoelen whatever, er is meer, ik weet het zeker, ik schijn er dus ook een talent voor te hebben, dit soort dingen aanvoelen. Dus daarom zeg ik ook, ik heb niet het gevoel dat dit bij jou zo was. Maar ook gevoel heeft niet altijd 100% gelijk
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, geesten bestaan niet.
En omdat ik geen verklaringen mag geven in de trant van "het raam stond open" gok ik inderdaad op kortsluiting in je hersenen, omdat dat naast een spirituele verklaring de enige verklaring zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het bestaat wel.. en ik kan het weten want onlangs is mijn vader overleden en die nacht sliep ik in zijn huis, ik was er met mijn kinderen en hoorde boven voetstappen ik dacht dat t de buren waren, ik ben naar beneden gegaan en heb het matras op de plek gelegd waar mijn vader is gestorven, de deur dicht.. ik werd vanaf mijn voeten ijskoud het leek alsof er een diepvries kou over mij kwam letterlijk door me heen en toen was t weg
ik weet zeker dat mijn vader het was, en nu ben ik thuis en zie mijn vader iedere dag op de parkeerplaats na boven kijken ik weet zeker dat er meer is tussen hemel en aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen zeggen vaak het bestaat niet..alles bestaat zelfs geesten
sterredag
13 jaar geleden
inderdaad je kan niet stellen dat er iets niet is, omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt, omdat je het zelf niet kent, hoeft dat nog niet zo te zijn dat het dan maar ook niet bestaat.
Oke Nathan, jij wilt dat het een het ander niet uitsluit,
en dat wij een genuanceerd antwoord geven.

Dan is dit de verklaring:
Het kan de ziel van een persoon zijn geweest, als jij dat wil geloven.
Het kan kortsluiting in je hersens zijn geweest.
Het kan een trilling van je zenuwen zijn geweest.

Het kan vanalles zijn geweest.

Kies gewoon wat je prettigst lijkt.
Ik heb het niet gevoeld, dus ik kan het niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is dat er een vlieg of een ander insect langs zijn hand is gevlogen, maar helaas is die ook niet spiritueel van aard, dus niet wat de persoon zoekt.
Ja geesten bestaan zeker wel, ik heb een soortgelijke ervaring gehad en ben er helemaal van overtuigd! Ik heb er geen schriftelijke verklaring voor, maar door mijn eigen ervaring weet ik zeker dat er meer is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Wat regelmatig voor komt( als je de tocht uitsluit)
Dat een pas overleden dierbare, je hand aanraakt, te ervaren als een zachte aai over je hand.
Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dus alleen een tocht over je hand gevoeld. Niet over beide handen, maar over 1 hand.
Daar kan je niet zoveel mee.

Mensen die met hun zintuigen geesten voelen, voelen ook andere zaken. Zoals de nekharen die overeind gaan staan, of kippevel, een bepaalde sensatie ergens op je lichaam. Maar ook een kriebel op je kruin, of een gevoel achter waar je nek over gaat in het hoofd.

Maar alleen een tocht over je hand? Dan kan ook zijn dat je zonder dat je er erg in hebt eens diep ademhaalde en je die uitademing door de neus voelt.

---

Het zou nog nuttiger zijn als je ook je gedachten op dat moment vertelt, moest je misschien heel specifiek aan een bekend persoon denken? Of had je binnen 24uur daarvoor misschien een film gezien of een verhaal gelezen over geesten?
Was je moe, was het s'avonds?