Een kerkelijk jaar is de periode van 27 november t/m 26 november.
Een kerkelijk jaar duurt dus precies een jaar.
Het kerkelijk jaar begint op 27 november met de Adventszondagen. Het jaar bestaat uit drie perioden:
- Kerstkring: van 27 november t/m 2 februari
- Paaskring: van 18 januari t/m 13 juni
- Tijd na Pinksteren: vanaf de zondag na Pinksteren t/m 26 november.
Toegevoegd op 05 januari 2021 09:51: tekst
3 jaar geleden
Aanvulling op het antwoord van SentWierda: Een kerkelijk jaar duurt een jaar, en begint met de Eerste Advent. Die datum is elk jaar anders, want het zijn de laatste 4 zondagen vóór 25 en 26 december, Kerst. In 2020 was de eerste Advent op 27-11.
Ook de datum van Carnaval, De Stille Week (de week voor Pasen), Pasen, Hemelvaart en Pinksteren liggen niet vast, omdat ze uitgaan van de maankalender. Carnaval is 40 dagen voor Pasen, Hemelvaart 40 dagen ná Pasen, en Pinksteren 50 dagen na Pasen. Pasen valt elk jaar tussen tussen 22 maart en 25 april, op de eerste zondag na de volle maan na het begin van de lente. Zie https://www.beleven.org/