Is het woordje "wedergeboren" in de Joodse geschiedenis (bijbel) voor het eerst gebruikt door Jezus?

In Joh 3 gebruikt Jezus het woordje wedergeboren worden of pali-genesia (wedergeboorte) in Math.19:28, Tit.3:5; ana-gennao (naar boven-geboorte) in 1Petr.1:3,23; gennao-anôthen (vanaf boven-geboorte) in Joh.3:3,7.

Maar is dat voor het eerst in de Joodse geschiedenis dat dergelijke woorden gebruikt werden.

Of is hier een duidelijk oosterse invloed merkbaar. Want reeds Boeddha had het al over wedergeboren worden. Misschien wel met een andere betekenis.

Dus is het Jodendom onder invloed geweest van Oostere invloeden of leefde men nog erg geisoleerd van het oosten?

9 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er was druk handelsverkeer tussen China en Europa. ER zijn geschriften bekend van mensen uit die tijd die door India gereisd hebben. Alexander de Grote had al eeuwen daarvoor delen van India verovert en wist van het bestaan van de Ganghes. Kortom, er was zeker geen isolatie van het oosten noch gebrek aan kennis daarover (het zal alleen allemaal niet zo snel als heden ten dage gegaan zijn).

Het beste antwoord

Nee,
Als in de tijd van Jezus een niet-jood jood wilde worden moest hij een heel traject doorlopen dat werd afgesloten met een onderdompeling in het mikwe (traditioneel bad). Als hij daaruit opstond zei men dat hij als Jood was herboren. Zijn oude heidense bestaan was gestorven.
Nieuw was dat ook een Jood - onder belijdenis van zijn zonden - gedoopt moest worden. Dat werd dan ook niet door iedereen begrepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo henkaren, je zegt: " Als in de tijd van Jezus een niet-jood jood wilde worden... "
antw.
Bedoel je hiermee volgens de gebruiken in het OT ? je zegt:
" Als hij daaruit opstond zei men dat hij als Jood was herboren "
antw.
Ik stel mij hierbij de vraag waarom een niet jood als Jood zou moeten herboren worden ?
Kan je even méér toelichten wat je hiermee bedoelt ? groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Amadeus,
a.- Het is mij ook niet altijd duidelijk of het hier gaat om de regels van de tora, of om rabbijnse traditie (ik ben echt geen Schriftgeleerde). b.- Ook tegenwoordig zijn er niet-joden die Jood worden. Ik ken er twee. Beide geven als reden op; "overtuiging". Het Jodendom van nu zit niet bepaald te wachten op "goy" die Jood willen worden. En als je de geschiedenis bestudeert is dat wel te begrijpen. In Jezus' tijd lag dat anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadeus, ten tijde van Jezus was er alleen een OT (of misschien beter, de thora want het begrip OT kan alleen bestaan bij de gratie van een NT). Het NT kwam pas na Jezus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, Jezus verkondigde een nieuwe leer volgens het nieuwe verbond. Het geestelijk verbond.
Wedergeboren worden door water en geest.
Jezus zelf gaf het voorbeeld. Later werd deze leer door Jezus discipelen verkondigd en werden christenen volgers van een sekte genoemd.
Ze brachten een andere leer dan het Judaisme. -- hand. hfst.28 -- groet amadeus.

Andere antwoorden (1)

Mijn eerder gegeven antwoord is door het mod.team verwijderd omdat ik kennelijk jouw vraag niet duidelijk heb begrepen.
Het is namelijk zo, dat in de Joodse Bijbel (w.o. de Thora) Jezus Christus niet als de Messias wordt erkend.
In Joh.9 staat bijv. “Dat zeiden de ouders omdat ze bang waren voor de Joden, omdat die toen al besloten hadden dat ze iedereen die Jezus als de Messias zou erkennen uit de synagoge zouden zetten”.
https://www.debijbel.nl/bijbel/zoeken/NBV/Johannes+9+
Daarom hebben zij Hem ook verworpen en aan het kruis genageld.
Toch haal je teksten aan uit het Nieuwe Testament, het Bijbelgedeelte die wel door christenen wordt gehanteerd maar nog steeds niet door de Joden.
De term “wedergeboorte” in Oosterse godsdiensten, zoals die van de Boeddha, komt in de leer van karma en reïncarnatie voor en is niet dezelfde als in de door jou genoemde teksten.
Overigens is deze wet van "steeds opnieuw geboren worden" algemeen bekend in vroegere tijden en wordt deze ook o.a. in Galaten 6 genoemd: "Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten".

Toegevoegd na 1 minuut:
https://www.debijbel.nl/bijbel/zoeken/NBV/Galaten+6+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo wolfijntje, je zegt:
" De term “wedergeboorte” in Oosterse godsdiensten, zoals die van de Boeddha, komt in de leer van karma en reïncarnatie voor en is niet dezelfde als in de door jou genoemde teksten. " antw.
volledig mee eens. Je zegt:
" " Overigens is deze wet van "steeds opnieuw geboren worden" algemeen bekend in vroegere tijden en wordt deze ook o.a. in Galaten 6 genoemd: "Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten". "" antw.
ik kan even je uitleg niet vatten " opnieuw geboren worden" in de context van " "Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten" plus voor je antw. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus. In het boeddhisme is de letterlijke betekenis van karma “handelen” of actie. Karma wordt ook wel de wet van oorzaak en gevolg genoemd.
Dit betekent dat alles wat we doen (actie) een oorzaak vormt, die op een later tijdstip een gevolg heeft (reactie). De motivatie achter onze activiteiten laat indrukken of zaadjes op onze geest achter die rijpen tot ervaringen.
Deze zaadjes, de bedoeling achter onze activiteiten, gaan met ons mee van het ene leven naar het andere; dit is het proces van “steeds opnieuw geboren worden”, deze gaan dus niet verloren. Natuurlijk is dit een heel simpele voorstelling van karma, maar het zal duidelijk zijn dat alles wat we doen gevolgen heeft, gezien de waarschuwing in genoemde tekst in Galaten. De goddelijke wet van karma is de Wet van zaaien en oogsten, van oorzaak en gevolg, maar is in feite een natuurwet of we dat nu accepteren of niet; er is niemand die beloont, en niemand die straft.
Als we appelzaadjes zaaien, zal er een appelboom groeien en geen ananasplant. Ook iemand die niet in vorige levens en de wet van oorzaak en gevolg gelooft, kan voorspoed ervaren als gevolg van de eigen activiteiten in vorige levens. Als we alleen kijken naar wat er gebeurt in de korte periode van dit leven dat oneerlijke mensen rijk zijn, dat wrede mensen respect en macht krijgen, of dat aardige mensen ellende meemaken, dan komt dat onrechtvaardig op ons over. Hun huidige staat van leven laat echter karmische zaadjes achter die in toekomstige levens tot rijping komen en ze uiteindelijk bedrogen zullen worden en armoede zullen ervaren. Ook de vele gelijkenissen die Jezus, als levenslessen voor de mens, uitsprak over het Koninkrijk der hemelen verwijzen alle naar deze wet! https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBG51/Matt/13