Wat voor nut heeft je ego?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag weer Forall!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag zeg! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx !!! happy ook thnx zal notitie maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ego is vooral handig, en goed bruikbaar om jezelf staande te houden in de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een ego? en is de omschrijving van "ego" een mening of is dat een feit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das een vraag op zich, :) iets om over na te denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik dan maar even een vraag van gemaakt ;-)
Ik wil eerst duidelijk voor mezelf hebben wat een ego is en dan ga ik diep nadenken over je vraag en mijn visie daarop proberen te vertalen. Mooie vraag trouwens Forall, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel :) de jouwe ook... past mooi bij de mijne... De vraag van jou is mij ook niet helemaal duidelijk, dus ga hem volgen.

Antwoorden (23)

Om je hier op aarde te kunnen ontwikkelen heb je een ego nodig.
Alles en iedereen is op een bepaald niveau verbonden, maar om je eigen ik te kunnen onderscheiden, en te ontwikkelen heb je een ego.
Het is wel belangrijk om je eigen ego in balans te houden, en in dienst te stellen van je medemens.
Teveel ego maakt je egocentrisch, en te weinig ego maakt je kwetsbaar.

Toegevoegd na 10 uur:
Als wel leren boven onze angsten, onze hebzucht, en onze jaloezie te staan, dan pas is er sprake van balans, en zullen we meester zijn over onze gevoelens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Opgepast! Er is ook wel degelijk een onderscheid tussen 'pre-ego' en 'trans-ego' (de pre/trans fallacy omschreven door Ken Wilber). Beide zijn het 'niet-ego' en dat zorgt voor verwarring. De bevrijding uit deze verwarring toont ook het nut van het ego aan! Het ego is de weergave van het zelfbewustzijn: het is de eerste stap uit de volledige onbewustheid (die ontstond door de Big Bang zouden we kunnen zeggen). De ontwikkeling van het ego is dus niet zomaar het wegstappen uit de heelheid, maar de eerste stap hier opnieuw naartoe! De ervaringen van een lichamelijk ik (dat overeenkomt met dieren en kinderen tot 2 jaar, of ruim de hele biosfeer) zijn dualistisch en het ego wordt zichzelf bewust van die dualiteit of m.a.w. dankzij het ego zien we niet alleen het object, maar ook het subject (als concept weliswaar). Dit zelfbewustzijn is een superbelangrijke stap richting bovenbewustzijn en de uiteindelijke opheffing van subject en object in het non-dualisme .
Zie ook The pre/trans fallacy KW
Je ego is iets wat soms irritant is voor anderen maar fijn voor jouw. Bijvoorbeeld met voetballen: veel jongetjes worden ontdekt door hun mooie actie's maar als gewoon een beetje staat over te tikken kom je echt niet in de aandacht.

Om je te kunnen ontwikkelen heb je inderdaad ook een ego nodig. Iedereen heeft zijn eigen ego en kan dat nooit veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je ego heus wel veranderen.
dat heeft helemaal geen nut. Het is een soort van zelfhypnose eigenlijk. Alleen is het iets waar het hele land en de hele wereld aan mee doet. Als je een beetje wilt meedoen in de maatschappij is een ego hebben absoluut noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen nut zou hebben, zouden we het niet met zijn allen doen. Misschien dat je meer de negatieve kanten ziet en daaruit concludeet dat het geen nut heeft.
Ik weet zeker dat het ergens voor dient, maar wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toerist, het goed willen beantwoorden hier op G.V. komt voort uit je eigen ego.
Het aan de anderen willen laten zien wat je weet, komt voor uit je eigen ego.
Blij zijn met het verkrijgen van het beste antwoord, komt voor uit je eigen ego.
Zelfs het gewoon op goeie vraag zitten, komt er uit voor.
Je ego heb je nodig om vooruit te komen in de maatschappij en je zelf te ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Toerist: zou je willen uitleggen, wat jij ziet als "ego"?
En bestaan er naar jouw idee mensen zonder ego?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ego is nodig om jezelf te onderscheiden van andere mensen omdat de maatschappij uitgaat van dualisme,(the separation paradigm). En de maatschappij moedigt het hebben van een volwassen ego aan, en ontmoedigt uitingen van het onvolwassen ego. Alleen thuis, heb je je ego niet echt nodig. die kun je gewoon aan de kapstok hangen.
@WendyH :iemand zonder ego is misschien moeder Teresa, of Eckhart Tolle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ego vormt je karakter en maakt je tot wie je bent. Het leert je onderscheid te maken van andere individuen en een eigen leefstijl en denkwijze te ontwikkelen. Het ego is bovendien het zichtbare deel van het onderbewuste en het instinct dat iedereen heeft.
Ego = identificatie met een zelfbeeld, zelf- beoordeling, zelf- waan of zelf-gevoel (event. negatief of positief).

Het gaat dus vooral om een zelfbeeld.
Het is wel nuttig in de huidige maatschappij om
een zelfbeeld te hebben dat een beetje klopt met de realiteit.

Ik bedoel, als voorbeeld: jij denkt dat je een reuze aardige vlotte meid bent en heel goed in je werk en dus prima.
Maar jouw omgeving ziet vooral een op het werk gefocuste en gestresste vrouw, die je maar liever kan vermijden.
Dat is mij overkomen.
Mijn ego, mij zelfbeeld, klopte niet met wat anderen zagen.
Daar hebben we later wel veel lol om gehad, toen ik mij realiseerde hoe ik over kwam en wie ik was. Toen kon ik dat bijstellen.

Want een ego, kun je bijstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed omschreven, prachtig voorbeeld. +
Wil je deze vraag beantwoorden moet je weten wat een ego nu eigenlijk is.
Het ego is, in mijn ogen, de manier waarop jij je als mens presenteert naar de mensen om je heen vanuit het zelfbeeld dat je hebt. Dit is een afspiegeling van hoe jij bent, met al je bewuste en onbewuste drijfveren.

Eens bekijken welk nut dat ego heeft. Je ego zorgt ervoor dat jij je menselijke ervaringen op deze Aarde mag beleven, zodat je daarvan kunt leren. Wij zijn allen lichtwezens (zielen) die hier op aarde in een menselijk jasje, met een menselijk ego, onze ervaringen mogen opdoen om innerlijke wijsheid te vergaren die we na onze (menselijke) dood weer meenemen naar de lichtwereld (of de hemel of welke naam je daar ook aan wilt geven), zodat onze zielen kunnen leren. Ook een factor delen en uitwisselen van ervaringen zit in de functie van het ego, zodat wij andere mensen mogen en kunnen begeleiden op hun pad, even samen op mogen lopen, zodat een ander kan profiteren, wanneer deze daarvoor open staat, van opgedane ervaringen van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je 'eddijst' en dank aan de onbekende gulle gever van een +punt. Maar zoals je al wist is het mij helemaal niet om de punten te doen. Mijn ego vraagt wel erkenning, daar niet van, een leerpuntje in mijn leven (geen erkenning van anderen willen of hoeven krijgen maar mezelf erkennen), dus het streelt het ego... hahaha. In wezen is het echter helemaal niet belangrijk. Wat een ander ermee kan of doet, met datgene wat je een ander aanreikt, dat is belangrijk. Iedere bijdrage hier op goedevraag.nl is een manier om je na te laten denken over zaken waar je in je dagelijks leven wellicht helemaal niet bij stilstaat. Daarom vind ik een site als deze heel zinvol en lever ik daaraan graag mijn bijdrage en lees ik graag de bijdragen van anderen. Allemaal bijdragen om je ego te vragen open te staan voor persoonlijk groei en ontwikkeling, zeker daar waar het ego de neiging heeft de toegangspoorten geheel te sluiten, op slot te zetten of zelfs te barricaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ons egootje, heeft graag een complimentje, een aai over de bol, zelfs een plus puntje. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier nog een +je voor je ego hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel!
Het nut heeft volgens mij meerdere doelen en die zijn dan afhankelijk welk stukje ego wordt aangesproken.

Met je ego kan je je best doen om jezelf boven een ander te plaatsen. Zoals bijvoorbeeld, dat als de buurman een nieuwe bank heeft gekocht, dat jij dan ook een nieuwe bank moet hebben.
Jij wilt dan beter zijn dan de ander. Als je op een laag dieper gaat kijken, dan wordt deze 'drang' gedreven door verdriet. Wellicht een herinnering met iets uit je verleden, waardoor jij door anderen als minderwaardig bent beoordeeld. Die kan door pesten zijn, maar ook doordat anderen zichzelf boven jou hebben geplaatst en je daarmee 'pesten'/uitdagen/concureren. Ook dit was vanuit het 'ego' en dus houdt ego elkaar in stand. De ego van een ander prikkelt jou ego en omgekeerd.
Dit ego kent vele negatieve gevolgen en wordt als niet gewenst beschouwd.
Het verdriet zit er, omdat jij er ook wilt zijn. Jij wilt ook 'gezien' worden en we doen in dit leven verschillende dingen om de aandacht te krijgen. Dat deden we ook al vanuit ons kind zijn. En er is maar 1 reden waarom baby's huilen...

Je kunt ook een ego hebben om anderen te 'moeten' helpen. Ook dit is vanuit het standpunt, dat jij daarmee waardering krijgt en daarmee wordt jij gezien en krijg je aandacht. Je wordt daarmee zichtbaar en voelt je onmisbaar. Je voelt je niet minderwaardig, maar juist nuttig. Eigenlijk dus dezelfde punten, maar met dit verschil dat jij dit bij jezelf houdt. Je daagt een ander niet uit en je zet jezelf niet boven de ander neer. Misschien juist een beetje nederig en in dienst van de ander (die geholpen moet worden).
Dit ego wordt meer als positief beschouwd, omdat de aandacht ligt bij de ander en je die kunt helpen.

Maar ook al is het ego positief en help je daarbij een ander, dan nog is het enige nut een 'egoistische' nut. Namelijk dat JIJ zelf wordt gezien, gewaardeerd en de aandacht krijgt.
Het doel van het ego zijn dus voor en naar jezelf toe gericht. Je doet het alleen voor jezelf.

Verder in de reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nut noodzakelijk?
Dan moet je jezelf afvragen of het noodzakelijk is dat je wordt gezien, dat jij de aandacht krijgt en dat je wordt gewaardeerd. Het is meer een gedrevenheid die uit verdriet voortkomt. Als je het verdriet kunt gaan verwerken, dan zal de noodzaak van het ego ook afnemen.
Want uiteindelijk telt er maar 1 ding. Dat jij wordt gezien door jezelf, dat jij jezelf de aandacht geeft en vooral ook dat jij jezelf gaat waarderen. En dus dat jij jezelf de liefde gaat geven.
Dit zijn sleutelkenmerken waardoor je leven nut zal hebben. En zolang je nog niet in staat bent om dit voor jezelf in te vullen, dan zal het ego dit zoeken buiten jezelf. Daarmee kom ik ook bij het laatste nut van het ego. Het is ook een afleidingsmechanisme om niet het 'verdriet' te voelen. Je richt je voornamelijk op een ander, en daarmee zie je niet meer het verdriet en de pijn van jezelf.
Hoe groter het ego, hoe groter het verdriet is. En het verdriet is gekomen door een gebrek aan aandacht, waardering, en liefde. Je bent als het ware onzichtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forallweknow, gezien je andere vraag...
Komt dit voort uit je kindje. Het ego van nu, is de pijn en verdriet van toen. En toen speelde het kindje in je. Jij hebt jezelf aangeleerd om te breken met het kindje, en daarmee heb je geleerd om niet terug te kijken en het verdriet te hoeven zien. Ego is 1 van het overlevingsmechanismes die je daarvoor hebt ontwikkeld. En als je zelf vaak bent gepest en vanwege mijn eerste voorbeeld, dan is de kans groot dat je dit bent gaan zoeken in het 2e voorbeeld: het helpen van anderen. De oplossing is gelijk aan alle andere oplossingen waarmee je werkt met het kindje. Geef het kindje wat het zoekt en gemist heeft.
Geef je kindje de aandacht, de waardering, laat weten dat jij het kindje ziet en wilt zien zoals ze is. Laat haar zichtbaar zijn, geef het al de liefde die het heeft gemist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+.
gdanonym, ik heb er precies dezelfde gedachten over als jij. Kan je verhaal dus ook helemaal volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gdan. wat een verhaal en uitleg!
Onze ego, lastig, verdrongen, vergeten, verguist, rampzalig, maar ook nodig, heerlijk, verzorgend, helend en overzicht gevend.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gdan: word je naar jouw idee geboren met je ego, of ontwikkel je dat na de geboorte?
En bestaan er volgens jou mensen, die een kinddeel hebben zonder problemen? Mensen, die vanaf dag 1 bij wijze van spreken zichzelf waarderen, zich gezien en gewaardeerd voelen door anderen, zichzelf en anderen oprecht lief hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We worden geboren met een drang van zichtbaar willen zijn. Dus ook een drang van aandacht krijgen en de liefde. We moeten immers zichtbaar zijn om onze taak hier te kunnen uitvoeren.
Dus door die drang hebben we het ego aangeleerd ook vaak doordat we dit als voorbeeld overnemen. Mensen zonder drama in het kinddeel zullen zeldzaam zijn. Daarvoor is het 'leven" te hard. Er zullen er wel een aantal zijn die daarin acceptatie hebben gevonden.
Wanneer is iets een 'probleem'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We worden dus niet geboren met een ego naar jouw idee, dat leren we ons gaandeweg aan. Begrijp ik dat zo goed?
We worden geboren met een drang zichtbaar te willen zijn: is dat dan niet het ego dat roept: IK moet overleven? Ik heb voeding, liefde, veiligheid en bescherming nodig, de basisbehoeften? Problemen kunnen ontstaan, naar mijn idee, als een kind vanaf dag 1, (het eerste uur, direct na de geboorte, al in de baarmoeder???) en later in het leven iets ontbeert aan de bovengenoemde basisbehoeften. Ik denk, dat de eerste 4-5 jaar enorm belangrijk zijn in het vervullen van die behoeften.
Wat mijn vraag is, niet specifiek aan jou hoor: WAT is dat, ego, wanneer ontstaat dat dan? Is dat iets los van karakter? Los van je Zijn? Is dat een gescheiden/aangeleerd iets? Als je bijvoorbeeld kijkt naar dieren, hoe werkt dat daar?
Ik weet het 1 en ander van honden: de eerste 8-12 weken zijn zo ontzettend belangrijk in de ontwikkeling van een pup. Na die periode wordt er iets afgesloten, wat ook niet meer is in te halen. Dit is een theorie hè, ik heb geen idee of het een "bewezen" feit is.
Die theorie is er ook voor mensen. Na 4-5 jaar wordt iets geestelijk, in de hersenen, afgesloten. In het latere leven kan je eraan werken als er niet is voldaan aan de kindbehoeften, maar de littekens blijven. Vele psychologen werken hiermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy
Onze oudste zoon was 3 dagen oud.
Huilde hele dagen en nachten, werden er gek van.
Toen ik op de avond van de derde dag en al weer uren gejank had gehoord, wilde ik hem uit zijn bedje halen.
Dit driedagen oud mensje voelde mijn hand achter zijn rugje en stopte direct met huilen.
Hij had dus geen natte luier, geen darmkrampjes, geen honger, maar was op zoek naar macht!
Hij dwong hiermee aandacht af.
Hij was al bezig zijn ego op te bouwen.
Want met succes aandacht afdwingen streelde zijn ego.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Ed.
Dergelijke ervaringen heb ik ook met zoonlief, en iedereen wel denk ik ;-)
Maar is dat dan aandacht afdwingen, is dat met succes het ego strelen, of had hij behoefde aan liefde en aandacht/veiligheid/bescherming (omdat hij bijvoorbeeld bang was) en voldeed jij op dat moment aan zijn levensbehoefte? Zorgde jij ervoor, dat hij daarin werd vervuld? Heb jij ervoor gezorgd, dat hij op dat moment daarin bevredigd werd?
Zoals jij het stelt (afdwingen, egostrelen) is vanuit jou bekeken, iets als: "dat krijsende kind is NOU al bezig mij naar zijn pijpen te laten dansen en is niks aan de hand...."
Dit was bijvoorbeeld ook de reactie/mening van mijn vader destijds en de methode ook van Dr. Spock: laat het kind huilen, alleen voeden op het moment dat het tijd is etcetc. Dus: vraagt je baby van 3 dagen je aandacht omdat hij bijvoorbeeld bang is, of vraagt hij je aandacht omdat hij macht wil hebben en zijn ego wil strelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendyh Ik ben het vaak met ed eens, maar nu niet, ik kan me niet voorstellen dat een baby om aandacht vraagt voor macht.
Baby's zijn nog onschuldig.
Ik heb toen eens een vraag hier gesteld, waarom ik ging zweven als ik in de oogjes keek van een baby, en dat komt door de onschuld en puurheid van de baby, dus ik denk niet dat een baby van 3 dagen al naar macht snakt.
De baby kan inderdaad bang geweest zijn voor god weet wat.
Ik ben als baby ook ooit heel bang geweest.
Ik ben geboren op een boerderij, en mijn slaapkamer had een glas in lood raam, en toen waren er koeien ontsnapt en die stonden voor het glas in lood raam boe te loeien, nou dan schrik je je echt bijna letterlijk dood als baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, jammer dat niemand hier meer reageert inderdaad, vandaar mijn ??
Ik ben het met je eens hoor, ik zie dat ook echt niet.
Op een bepaalde leeftijd, per persoon verschillend, maar een baby..... nee.
In aansluiting op gdanonym, die in mijn ogen juist formuleert en interpreteert wat het nut van een ego is,

in het kort mijn mening hierover:
Het nut van een ego is het in leven houden van je lichaam en geest en daarmee je Zelf.

Als pasgeboren mens ben je afhankelijk van je omgeving. Toch moet je in leven blijven. Althans; dat is je instinct.

Je geeft signalen af van wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld heb je het steenkoud en huil je van ongemak.

Daar wordt anders mee omgegaan dan de bedoeling was.
Bijvoorbeeld wordt je het eerste uur totaal genegeerd want je ouders is geleerd een huilende baby te negeren.

Er wordt op dat moment iets in jou als baby in gevaar gebracht. Er gaat zich een verdedigingsmechanisme ontwikkelen. Je gaat de kou verdragen.

Dat verdragen van de kou is iets dat het ego nodig heeft om de baby te doen overleven. De eerste "karaktertrek" van het mensje is er nu. De eerste component van het ego. Namelijk het goede kunnen weerstaan van kou.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het ego heeft dus in eerste aanleg een duidelijke functie.

Als volwassene is het veel minder nodig, maar het IS er nu eenmaal al. Het zijn de automatische reacties geworden waar je als volwassene zo'n last van kunt hebben. (Je sluit je op vreemde momenten af, verdaagt bepaalde mensen niet, laat over je heen lopen, neemt altijd te veel werk op je, kunt geen nee zeggen, et cetera.)
De kunst wordt de rest van je leven om de ballast van het ego weer kwijt te raken.

Misschien helemaal, misschien alleen de nodeloze ballast, misschien alleen de ballast die je in de weg is gaan zitten.

Zo denk ik dat het ego zijn of haar nut heeft, en later niet meer, en zelfs in de weg gaat zitten van je groei, maar ook juist weer een bron van groei is. Want het moment dat je een obstakel van je ego achter je laat kan heel veel inzicht en wijsheid geven.
Zoals jij recent hebt ervaren met je vorige vraag over "werken aan je kinddeel".

Toegevoegd na 11 minuten:
(Nou ... zo kort was mijn aanvulling dan ook weer niet ... ahum.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, een korte aanvulling . :-)
Mijn ego is nog gekwetst door de stekels van de doornappel.
:-)))
+ natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wittemus, jij mag vaker een korte aanvulling geven XD mooi geformuleerd
We komen op de wereld als 'ego-loos'. Op het moment dat een kind begrijpt dat dat wat zich 'ik ' noemt, om zichzelf aan te wijzen en te benoemen, ontstaat het ego. Dit is tegelijkertijd ook het nut van dit ego. Het brengt ons vanuit de eenheidservaring naar ons ervaren van individualiteit. Dit is in de (dualistische) wereld absoluut noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me afvraag Welkom38 is: waaróm gebeurt dat dan? In de wereld is dat noodzakelijk schrijf je, maar als niemand een ego ontwikkelde was de wereld totaal anders...
Wat is daar dan jouw inziens de reden van? Waarom gebeurt die switch van eenheidservaring naar individu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja moeilijke vraag Wendy H.. In de bijbel staat dit omschreven als 'de zondeval'.
Toen adam/eva van de appel van goed&kwaad at, schaamden ze zich voor hun naaktheid. (ofzoiets, ik ken de bijbel niet goed) , maar in wezen word daarmee bedoeld 'de val' vanuit eenheidservaring naar ego (individu)
Het ego is niet perse negatief bedoelt, absoluut niet.
We leven in een dualistische wereld. Maar we 'herinneren' onze ervaring van eenheid, of herkennen deze.
Ik denk dat de categorie spiritueel zoekers daar ook vandaan komen. Vanuit dit verlangen, bedoel ik.
Waarom die switch? Omdat dat ook onze 'taak' is in de wereld. Terug naar die eenheid. (of God, liefde, hoe je t ook wilt noemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Simpel gezegd is ego je 'valse ik' en heeft meerdere functies, maar is voornamelijk een verdedigings mechaniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat wat je met ego doet dat daarop neer komt en dat ook vaak door andere versterkt wordt hoe iemand zijn ego ontwikkelt .het verschil van ik denken alleen voor je zelf of ik gedachten delen met ervaringen die je op doet dan kan je ego voor nu hebben .
Ja je ego kan voorzelf eigenbeeld wel tot nut zijn en goed zelfvertrouwen onder steuen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ego is de ik ervaring. Zonder de ervaring van een afzonderlijk ik zul je niet opzij gaan voor een leeuw of zul je zomaar onder een auto lopen. Zonder ego zul je het hoogsten een paar uur uithouden op deze wereld.
Er bestaan veel misverstanden over het ego.
Zo kun je het ego niet kwijtraken, want datgene wat praat, meningen heeft, zichzelf beschermt, iets eet e.d. is het ego.
Behalve het ego is er verder alleen eenheid. Eenheid heeft geen mening, geen visie, geen plan, maar is er eenvoudig.
Alles wat een mening heeft, schrijft of zinnen formuleert is ego. Daar is niks mis mee, het is gewoon een natuurlijke functie van het organisme, net zoals je handen, voeten enz.
Niemand zal zeggen dat het zinvol is om je handen af te hakken. Daarom is het ook niet nodig om je ego kwijt te raken. Zolang je leeft en min of meer in de wereld kan functioneren is dat onmogelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ego is Latijn en betekent ik.
Het betekent niet valse zelf of iets dergelijks, maar gewoon ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ; ego betekent gewoon ik.
Ik snap ook een groot deel van de eerder gegeven antwoorden niet - alsof er ineens in een of ander mij onbekend vaag circuit iemand een nieuwe betekenis aan het woord ego heeft gegeven ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verwarring is ontstaan doordat z.g. spirituele auteurs er eigen definities aan hebben gegeven. Vaak is een en ander gebaseerd op speculatieve en onbewezen theorieën.
Leuk is ook nog dat de definitie van de ene auteur verschilt van die van de andere waardoor een ongelooflijke ingewikkelde hutspot ontstaat.
Mijn visie is waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, niet zo heel veel anders, hooguit nog minder betrouwbaar dan Freud dus. En vooral uitsluitend getheoretiseer.
Ik sluit me helemaal aan bij jouw visie, uiteraard. Al hoop ik ook dat het een antwoord is waar vragenstelster iets mee kan.
Volgens de -inmiddels toch wel enigszins achterhaalde want eigenlijk niet echt gescheiden- indeling van Freud is het ego één van de drie delen van je persoonlijkheid, die is opgebouwd het het ID (het instinctieve, primitieve deel van jezelf, het 'beest in mij'), het EGO (het georganiseerde , gestructureerde deel van jezelf) en het SUPEREGO (het moraliserende, kritische deel van jezelf).

Je zou dat kunnen vertalen als het stukje dat zorgt voor je primaire behoeftes (id), de ik die je werkelijk bent, wilt zijn, die handelt, nadenkt, overweegt, keuzes maakt, kortom, zich daadwerkelijk manifesteert (ego) en je geweten (superego).

Letterlijk : je 'het'(id), je 'ik' (ego)en je 'boven-ik'(super-ego).

Naast dat die drie elkaar natuurlijk beïnvloeden (ook voor het vullen danwel niet vervullen van je primaire instinctieve behoeftes zal je superego eventueel nadenken (wil ik dit wel ? kan ik dat maken ? Komt het nu goed uit ? Kan het ook anders ? Wat zijn de gevolgen ?) en is het uiteindelijk het ik, het ego dat zal en moet 'handelen'- of niet handelen natuurlijk. Dat kan variëren van iets banaals als 'ik moet naar de wc' (waar je weinig gedachten aan vuil zult maken) tot 'ik ben verliefd maar ik heb al een relatie, wat moet ik nu met die verliefdheid'.

Het nut van het ego is dus dat dat het deel van jezelf is dat je in staat stelt daadwerkelijk te handelen nadat je id een behoefte heeft gesignaleerd en je superego daar een oordeel over heeft geveld. Bij Freud leefde het idee dat deze drie aparte onderdelen van het brein vormden, maar inmiddels weten we allang dat je zogenaamde 'persoonlijkheid' (waarbij deze indeling ook nog wel eens arbitrair is) één verweven, vervlochten en onlosmakelijk geheel is. Al zijn we ons er niet altijd van bewust.
Ook die door Freud veronderstelde 'hiërarchie' (het id is het slechtst, meest banaal, dierlijk, het super-ego is het ideale zelfbeeld dat we nastreven, h4et ego zit daar tussenin) gaat natuurlijk lang niet altijd op.
De door hem opgeplakte al dan niet echt bestaande ziektebeelden (oedipuscomplex, castratieangst, penisnijd en andere sexistische 'aandoeningen'die veroorzaakt zouden worden door een verstoring van één van de drie ikken, is eigenlijk al in de grond helemaal nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed stukje, het probleem is inderdaad kennelijk begonnen bij Freud die het ene ik heeft opgesplitst in 3 ikken. Daarop voortbordurend hebben andere auteurs hun eigen indelingen gemaakt met totale chaos en begripsverwarring als gevolg.
Ego is een term die door Sigmund Freud bedacht is. Hij bedacht ook twee andere termen. Die andere termen slaat op de behoeften die wij als mens als individu hebben, en de socialisatie.
Deze driedeling komt ook voor als Ouder - Volwassene - Kind.

Denk niet dat er zoiets als 'ego' echt bestaat. Net als bij Pinocchio, het is een verzonnen iets, onderdeel van een verhaal.

Ego is dus een woord om met andere mensen mee te communiceren. Je moet het symbolisch opvatten, niet fysiek.

Ego duidt aan ons vermogen om over zaken te denken, op basis van onze kennis van de wereld om ons heen.

En dat staat dus los van onze socialisatie, dat is het geheel van gebruikelijke gedragsregels, normen en waarden. Die zijn cultuurgebonden en tijdsafhankelijk.

Onze behoeften worden duidelijk gemaakt met het Kind, dat in GV ook vaak aan bod komt. Het kind wil bestaan en daarom gevoed worden, niet alleen met eten, maar ook met aandacht, erkenning, gezelligheid, en vooral het gevoel dat het veilig is.

Maar na de dood van Freud is dit woord in de volkstaal opgenomen, en kan het in verschillende betekenissen gebruikt worden.

Conclusie: een ego heeft zelf geen nut omdat het niet bestaat, maar het gebruik ervan om iets duidelijk te maken, is wel nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ego is je identiteit, de persoon die jij ziet die je zelf bent en die je in de wereld zet.

Naar de buitenwereld toe zijn er grofweg 3 opties.

Mensen met een TE groot ego, die zijn irritant voor anderen omdat ze zichzelf beter vinden dan anderen en eigenlijk constant bevestiging zoeken voor dat ego

Mensen met een TE klein ego, die zijn vaak onzichtbaar maar als ze aanwezig zijn zijn ze eigenlijk ook belastend voor anderen omdat ze door hun tekort aan ego op anderen leunen en uitstralen dat ze niks kunnen

Mensen met een GOED ego.
Die zitten gewoon lekker in hun vel en stralen dat ook uit. Ze laten andere mensen in hun waarde, vragen hulp waar nodig en helpen indien gevraagd ook anderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS Het nut is dus dat het je helpt in balans te blijven in deze wereld, maar zie de voorbeelden, alleen met een GOED ego kun je in balans zijn met je omgeving
12 jaar geleden
Het ego is feitelijk de instantie die de persoonlijkheid bij elkaar houdt. Functies van het ego zijn het kennis nemen van de buitenwereld via de zintuigen, het geheugen, het vermijden van extreme prikkels uit de buitenwereld, het omgaan met gematigd sterke prikkels en het al handelend doelmatig en tot eigen voordeel veranderen van de omgeving.

Voor de vervulling van deze functies beschikt het ego over een aantal afweermechanismen waarmee bepaalde intenties en gevoelens aan de bewuste zelfwaarneming onttrokken kunnen worden. Het ego is een algemene aanduiding voor het centrale deel van iemands persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons ego is eigenlijk onze buitenkant, het masker wat we dragen en inderdaad, wat de ander van je ziet en hoe jij overkomt.

Die zelf opgebouwde buitenkant gebruiken we als 'schild' om onze gevoelige en vaak onzekere binnenkant te beschermen. Dit doen we of met een groot, of een klein ego, afhankelijk hoe kwetsbaar we ons in het leven voelen.

Uiteindelijk is het de bedoeling ons ego te 'verruilen' voor onze intuïtie, ons hart en ons verstand.
Wanneer we door het leven onze inzichten en genoemde ervaringen opdoen zal onze werkelijke "IK" zich gaan gelden, krachtig en overtuigd van zijn eigen kracht. Hierbij hebben we ons ego, onze beschermer, niet meer nodig. Wij hebben dan de kracht van onze "IK". Dat is dan voldoende.

Iedereen heeft af en toe wel een masker op, dus helemaal verdwijnen doet die voorlopig niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ziet het ego als ons masker, als hoe we ons aan de buitenwereld laten zien, en ons IK met hoofdletters als onze binnenkant die we niet laten zien?
Zeg maar als 2 afzonderlijke grootheden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, inderdaad.
Ego als overleving/bescherming en IK als diegene die we werkelijk zijn. In 1e instantie lijken ze onafscheidelijk, maar al lerende zal het ego plaats maken voor ons IK. Tenminste, wanneer die lieve mens er voor kiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank voor je antwoord.
Een ego kan je zelfs behoorlijk in de weg zitten! Je legt jezelf namelijk op te voldoen aan bepaalde eisen die je jezelf stelt.

Stel dat je een sterk ego hebt. Je was op school altijd de beste en je werkt nu bij een bedrijf vol met bekwame, talentvolle leeftijdgenoten. Je merkt dus dat je niet meer de beste bent, maar dit niveau ligt hoger en je weet niet meer direct de oplossing. Je wordt onzekerder en als je een fout maakt, wil je er niet over praten, want dan merken de anderen dat je het moeilijk hebt. Dat laat jouw ego niet toe. Als iemand anders een probleem heeft en wel erover praat, zeg jij dus; "Dat moet je zo doen', ipv.
"Dat had ik ook". Als je kan kies je dan ook bewust die klussen waarvan je zeker weet dat je die aankunt, want dan kan je laten zien hoe goed je bent.

Heb je een minder groot ego, dn zal je in diezelfde situatie
weten dat je op dit niveau niet meer de beste bent. Je vindt het echter stimulerend omringd te zijn door slimme mensen. Je let goed op hoe zij moeilijke dingen aanpakken
zodat jij van hen leert. Maak je een fout, dan bespreek je dat met anderen. Als je dan kan kiezen, dan kies je een uitdagende klus, zodat je kan kijken of je dat onder de knie kan krijgen.

Een bedrijf waarin het resultaat telt, waar veel competitie is en mensen geen fouten mogen maken, creëert hiermee
mensen die ego-georiënteerd zijn.Ze doen hun werk niet uit bevlogenheid, maar om te kunnen scoren en te laten zien wat ze kunnen.
Een bedrijf waarin het proces belangrijk is, is meer gericht op samenwerking. Fouten worden gezien als menselijk. Zij
zoeken nieuwe uitdagingen en doen het liefst dingen die ze interessant vinden. Ze zijn geïnspireerd en durven kritisch te kijken en komen tot vernieuwing.

Mensen kunnen dus twee soorten ego's hebben nl.
zelfverheffing ( een positief zelfbeeld te houden en te versterken)en zelfverbetering ( jezelf verbeteren en te ontwikkelen).

Aan het eind zal de eerste persoon die steeds maar bezig was zijn zelfwaardering te versterken en zichzelf te bewijzen niets geleerd hebben. Is onzekerder geworden door het contrast met de anderen. De ander, die nooit bezig was met de vraag of hij welgoed genoeg was, heeft veel geleerd van zijn fouten en heeft ontdekt waar zijn passie ligt. Zijn zelfvertrouwen is hiermee gestegen.

Een sterk ego is dus niet altijd nuttig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is naar jouw idee "ego"?
amc
12 jaar geleden
Voor mij is een ego; je 'gewone zelf' zijn. Jouw ego houdt ervan dat de dingen altijd gaan zoals ze gingen. Probeer maar eens om een week lang je haren anders te kammen dan zoals je gewend bent, dan merk je pas hoe sterk je ego is. Het ego is de dienaar van 'het zelf'
Het 'zelf'is bewust, de ego is de automatische piloot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee, voor jou is er dus een scheiding tussen "het zelf" en "het ego"?
amc
12 jaar geleden
Ja! Jezelf kan je veranderen (althans proberen) je ego is echter dat wat je bent en kan hierbij in de weg staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de scheiding, om het voor mij duidelijker te krijgen: je zelf is je innerlijk, je binnenkant en je ego is je buitenkant, je uiterlijk?
Ik begrijp niet goed namelijk wat je bedoelt. Je kunt je innerlijk (proberen te) veranderen, maar je ego staat in de weg, dus je buitenkant (dat deel van wat je laat zien aan de buitenwereld, bedoel je dat zo?) staat dat in de weg, wil geen veranderingen?
amc
12 jaar geleden
Het 'zelf'is als het ware je ziel. De natuur waarmee je geboren bent. In de ziel zitten onze talenten, interesses en emoties. Die dingen waarin jouw interesses liggen, waarvoor je extra energie kunt opbrengen, die je drijven om dingen met passie en enthousiasme uit te voeren, dat hoort bij je.
Het ego is als het ware een door het 'zelf' gecreëerde 2de persoonlijkheid. Dit wil voldoen aan de eisen die je jezelf of anderen oplegt. Stel dat je een type bent die snel onder de voet wordt gelopen door anderen. Dit ben je 'zelf' dus. Je wilt niet langer onder de voet geloen worden, dus creëer je voor de omgeving voor jezelf een persoon die naar buiten overkomt als een dominante persoonlijkheid, die niet onder de voet gelopen kan worden en waardoor mensen die je niet mag uit je buurt blijven. Op dat moment wordt je niet bestuurd door je'zelf',maar door je 'ego'. Zolang je ziet dat dit slechts een illusie is voor de buitenwacht, kan je er makkelijk afstand van nemen, maar als je je gaat identificeren met dit persoon, wordt dit moeilijker. Zodoende kan je ego je in de weg staan. Een ego is als het ware een jas, die je aantrekt om daarmee een beeld van jou te scheppen.
Dit ego kan je besturen zodra je die jas aangetrokken hebt. Je moet er alleen voor waken dat niet degene ( je 'zelf')die in die jas zit de regie verliest en dat die jas ( je ego) de persoon die erin zit bestuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee,ik begrijp wat je bedoelt (denk ik, is altijd gevaarlijk om zoiets te zeggen hahaha).
Thanx voor je uitleg!
Nu ik weet dat ego een soort zelfbeeld is weet ik wat het nut van mijn ego is.

Het is voor mij vrij simpel eigenlijk en kort, maar mijn ego (zelfbeeld) Is vaak de persoon die ik graag wil zijn, maar lang niet altijd ben. Ik probeer mijn ego te zijn eigenlijk.

Mijn ego is anders dan ik, maar ik probeer door mijn levenswijze een goed mens te zijn....dus mijn ego helpt me een goed mens te worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Voor mij is het net omgekeerd. Mijn ego is diegene die ik ben en ( soms) niet wil zijn. Jij probeert bijv. door jouw levenswijze een goed mens te zijn. In wezen is dit jouw ego die dit bepaalt. Jouw ego is dan gewoon een goed mens, jij bent dit dus gewoon als je dit zelf hoog in je vaandel hebt staan.
Een ego (een IK) onderscheidt zich van alle andere ego's op de wereld door uniek te zijn.
Er is geen tweede van mij of jou in de wereld.
Het nut daarvan vind ik is, dat we elkaar kunnen herkennen aan ieders uniek en eigen-aardig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijns inziens verschilt een ieder naar zijn aardse opdracht. Ieder heeft zijn persoonlijke opdracht met de bijbehorende eigenschappen die dit mogelijk maken. Hoe meer die lieve mens in staat is zijn opdracht te leven, hoe meer hij zijn IK in de wereld kan zetten, hoe meer hij authentiek en daardoor anders dan anderenen overkomt, ipv kopieer gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie.
Is zeer goed mogelijk, ik heb hier geen mening over, omdat je m.i. dan uitgaat van een aanname. Namelijk dat de mens op aarde komt met een opdracht (of meer dan 1). En dat kán, maar dat weet ik gewoon niet.
Op dit moment in mijn leven zie ik het ego, het IK, het Zelf als 1, waarbij je jezelf steeds meer ontwikkelt (als het goed is en dan is "goed" weer een waardeoordeel....).
Hoe zie jij dat dan bijvoorbeeld bij dieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren hebben geen ego. Zij staan zo dicht bij de natuur dat ego daarin niet voorkomt. In plaats daarvan hebben zij het oerinstinct, een drang om te overleven (een beetje te vergelijken met ons ego) en te jagen (eten om te leven). Hier geldt de macht van de sterkste (leider) en niet, zoals bij de mens, macht om te overheersen (ego, zwak zelfbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee hebben mensen ook een oerinstinct: die drang om te overleven en te jagen, alleen is dat laatste door onze welvaart hier minder nodig. Maar in groepen mensen die nog zeer dicht bij de natuur staan zie je het jagen (om te overleven) nog goed terug. Wat is naar jouw idee het verschil tussen de macht van de sterkste en de macht om te overheersen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, de mens heeft *van nature* ook een oerinstinct alleen gebruikt hij deze nog zelden. Deze wordt ahw overruled door een stemmetje, zijn ego, die wil dat je naar hem luistert. Hij 'weet' het zg beter. Diegene die dit proces door hebben vertrouwen gaandeweg meer op (oer)instinct en intuïtie; de gevoeligheid om de werkelijk waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werkelijk m/z werkelijkheid. Ach, vergeet ik je laatste alinea te beantwoorden.
Macht van de sterkste is een natuurlijke kracht waarbij de zwakkeren zich veilig kunnen voelen. Macht is hier positief bedoeld en niet opgelegd/afgedwongen. Macht om te overheersen is meestal gebaseerd op angst. De 'overheerser' schept genoegen uit die angst en geeft 'zijn ego' kracht. Deze is wel afgedwongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt voor je antwoord.
Zelf heb ik wat moeite met het opdelen van "memyselfandI"... Ik begrijp wat jij en ook anderen bedoelen (is gevaaaaaaaarlijk om dat te zeggen ;-))), maar voor mezelf zie ik het als 1, waarbij ik probeer authentiek te zijn.
Dat woord heb ik even van jou overgenomen; vind ik een veelzeggend woord.
dat is maar net wat je ego is, of wat je wil wat je met je ego uitstraalt.

je kan er mensen mee om de tuin leiden (hier kan je zelf wel redenen voor bedenken waarschijnlijk) maar je ego kan ook exact weergeven hoe jij als persoon bent.

mijn mening is dat op die manier een ego heel veel nut heeft. je bent eerlijk, recht voor zijn raap en oprecht. mensen hoeven niet lang de kat uit de boom te kijken en weten meteen wat ze aan je aan je hebben.
dit zorgt er weer voor dat je makkelijker contacten maakt en de personen aantrekt die je liggen en bij jou als persoon 'passen'.

en dit heeft heel erg veel nut is mijn ervaring. je kan dingen delen, er voor iemand zijn zonder dat deze er om hoeft te vragen. je herkent veel in elkaar dus je voelt elkaar aan.
en het voordeel hiervan.... dat hoef ik je niet uit te leggen toch... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Een ego heeft geen nut zolang het voor jou niet nodig is door een ego of strevers-gedrag, (naargelang de situatie waar je in bent beland van je leven) daarvoor een beroep op moet doen, om beter te kunnen overleven.
-Het heeft dus wel nut als je daarmee er probeert bovenop te komen, om daardoor een betere toekomst te kunnen genereren.
-Het is een ander verhaal dat als men met het ego ten alle tijden de uiterste grenzen zoekt; dit alleen maar uit eigen voordeel al gaat het ten koste van anderen.
-De een komt er wel men een lager ego wat zelfs helemaal kan verdwijnen (beschikt wel over meer pluspunten) terwijl de ander zich ontwikkelt tot "rupsje nooit genoeg."
-Terwijl er nog en boek over te schrijven is, was het dit op mijn korts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opgepast! Er is ook wel degelijk een onderscheid tussen 'pre-ego' en 'trans-ego' (de pre/trans fallacy omschreven door Ken Wilber). Beide zijn het 'niet-ego' en dat zorgt voor verwarring. De bevrijding uit deze verwarring toont ook het nut van het ego aan! Het ego is de weergave van het zelfbewustzijn: het is de eerste stap uit de volledige onbewustheid (die ontstond door de Big Bang zouden we kunnen zeggen). De ontwikkeling van het ego is dus niet zomaar het wegstappen uit de heelheid, maar de eerste stap hier opnieuw naartoe! De ervaringen van een lichamelijk ik (dat overeenkomt met dieren en kinderen tot 2 jaar, of ruim de hele biosfeer) zijn dualistisch en het ego wordt zichzelf bewust van die dualiteit of m.a.w. dankzij het ego zien we niet alleen het object, maar ook het subject (als concept weliswaar). Dit zelfbewustzijn is een superbelangrijke stap richting bovenbewustzijn en de uiteindelijke opheffing van subject en object in het non-dualisme .
Zie ook The pre/trans fallacy KW
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eerst even naar wat het ego is en waar het vandaan komt: het ego wordt vaak aangeduid als zelfbeeld en is een product van je denken. Je gedachten, emoties, verlangens, angsten, waarden, ervaringen, etc. vormen het beeld over jezelf.

Dan het nut van het hebben van een ego (zelfbeeld): wie een zelfbeeld heeft, heeft ook een beeld over een ander. Op deze manier kun je je onderscheiden.

Ook het is nuttig als je bewust bent dat je een een beeld vormt over jezelf wat eenvoudiger is dan de werkelijkheid. Immers, wanneer je een beeld hebt wat niet correspondeert met de werkelijkheid zit je jezelf of anderen in de weg. Hoe meer het zelfbeeld bij de werkelijkheid ligt hoe beter voor jezelf en je omgeving. Bij een te groot ego blaas je je eigen beeld op (bijv: je vind jezelf heel goed in schrijven, terwijl je veel spelfouten maakt) of te klein ego (bijv: je schrijft heel goed maar je zegt telkens tegen jezelf dat je er niets van bakt).