Is Christus een zonnegeest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Deze vraag is een paar weken geleden al voorbijgekomen, maar die vorige vraag is weggehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een maanspook, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben inderdaad een zonnegeest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een zonnegeest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geestig iemand die graag lekker in de zon ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow inprent, wat interessant zeg!
Cryofiel
12 jaar geleden
In het Islamitische geloof is Christus gewoon één van de profeten. En er is vast wel een geloof waarin hij een zonnegeest is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een 'zonnegeest'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
filosofieeen en fantasieen van mensen ;-))

Antwoorden (4)

Christus is grieks en het betekent de Gezalfde. Dat is één van de vele namen voor Jezus, vaak ook genoemd Jezus Christus.
Jezus Christus is de zoon van God. Of iemand geloofd dat Jezus de zoon van God is, dat is persoonlijk, maar dat Hij bestaan heeft kan je onder meer afleiden uit onze huidige jaartelling, die is gebaseerd op zijn geboorte. ( we leven nu ong. 2000 jaar na Chr. )

Kortom, als je met Christus de gebruikelijke verwijzing naar Jezus bedoeld, nee, dan is hij geen zonnegod maar zoon van een timmerman uit Nazareth en tevens onze Verlosser.

Bedoel je echter iemand anders dan blijf ik je een antwoord schuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens
Jezus IS niet de zonnegeest, maar de zonnegeest bevindt zich in Jezus. Volgens mijn eerste bron:

"Toen Jezus werd gedoopt in de Jordaan daalde de Zonnegeest, de kosmische Geest van de Liefde die ook wel de Christus genoemd wordt, af tot in de sfeer van de aarde en verbond zich met Jezus: vanaf dat moment wordt Jezus Jezus (de) Christus genoemd."

Volgens de derde:

"Volgens de Essenen daalde bij de doop de Zonnegeest van de Logos neer in Jezus."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beetje googlet, dan vind je nog wel meer van dezelfde strekking. Waarom stelde je deze vraag eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik hem steeds voor me zie en met hem de andere elohim
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Doepie: Als een slag zo'n 10 uur is, ok dan ;) @Charles: Welke elohim precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@charles, vreemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ik ben het niet eens met jou bronnen ;-) Uiteindelijk is dit alles terug te voeren naar het oude Egypte,
zonneaanbidding, deze tijd de illuminati.
Interessante studie trouwens.
Bedankt voor de bronnen, heb ik wat aan. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik vreemd vindt. Is dat geen van deze bronnen een directe verwijzing naar de bijbel geeft. Hetgeen vereist is om religieuze en spirituele details over Jezus te weten. De rest blijft altijd gissen naar de waarheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadeus: In geloofskwesties zijn er altijd mensen die er een andere kijk op hebben. Wat voor de een zus is, is voor de ander zo. @Ramboxxl: Dus als een niet-Bijbelse, maar wel harde, bestaande bron iets vermeld over Jezus, is dat van geen belang, terwijl als iemand een verhaal over Jezus uit zijn duim zuigt en dat in de Bijbel geplaatst krijgt, is het wel van belang? Op die manier blijf je pas gissen naar de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ja hoor, het geloof ---}} eeuwige discussie ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: persoonlijk ben ik van mening dat dat de bijbel 100% waar is (of dat werkelijk zo is houd mij niet wakker). Ik beschow daarom elke bron buiten de bijbel om over Jezus als sektarisch (klinkt grof, maar het is zo in mijn optiek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enig idee wat het woord "sektarisch" betekent? Ik wel en ik kan dat woord niet in die zin plaatsen. Wel is 't te plaatsen in de zin "elke gedachte die slechts de Bijbel als bron accepteert, is sektarisch". Verder doet, bij deze vraag en bij dit antwoord, het er eigenlijk niet toe wat jouw persoonlijke mening is. De vraagsteller had een vraag en ik heb getracht hem wat informatie daaromtrent te verschaffen. Wat 'ie daarmee doet, moet hij weten. Ik geloof niet in Jezus, zonnegeesten, kabouters en andere verzinsels des mensen.
De enige bron is de Bijbel. De herziene statenvertaling schrijft:

En nadat Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen op uit het water; en zie, de hemelen werden voor Hem geopend, en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Zich komen. (lukas3:16)

En:

En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u.
En zij werden angstig en zeer bevreesd en dachten dat ze een geest zagen.
En Hij zei tegen hen: Waarom bent u in verwarring en waarom komen zulke overwegingen op in uw hart?
Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb. (lukas 24:36-39)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Griekse woord Chri′stos komt overeen met het Hebreeuwse Masji′ach en betekent Messias oftewel Gezalfde. Een 'gezalfde' is iemand die door God ten behoeve van mensen is aangesteld, een priester-koning.

Een koning werd in Bijbelse tijden met een 'zalf-olie' overgoten bij zijn aanstelling. Vandaar het woord 'gezalfde'. In het geval van de Christus of Messias gaat het echter om 'gezalfd met heilige geest' zijn.

De Christus IS dus niet een geest, maar hij is 'gezalfd met geest'. Die geest, dat is Gods kracht. Hij heeft dus kracht van God in zich gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verdedigt leuk je geloof, maar hoe is dit een antwoord op de vraag?