Wat is de relevantie van een vraag stellen over spiritualiteit als de vraagsteller zelf niet in staat is om spirituele zaken te ervaren?

Zijn de antwoorden van een spiritueel persoon dan namelijk niet per definitie ontastbaar voor de niet spirituele?

Toegevoegd na 25 minuten:
Aanvulling: Wat is de reden dat een spiritueel iemand toch een goed antwoord geeft op zo'n vraag en niet antwoord met 'geef het maar op, je zult het nooit begrijpen'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je leert het meest van mensen met andere ervaringen en andere overtuigingen. Van mensen met dezelfde waarnemingen en overtuigingen die je zelf al hebt, kun je doorgaans veel minder leren.

Kort gezegd: een brede interesse is altijd goed.

In dit geval kan die interesse uitgaan naar de werkelijke wereld: wie weet zit die toch anders in elkaar dan ik nu denk. De interesse kan ook uitgaan naar de persoon: wat brengt jou ertoe, zulke dingen te geloven.

Vragen over spiritualiteit zijn dus relevant, net als vragen over zien en beelden door een blinde: ook die wil zowel de wereld als zijn medemens leren kennen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een mens is van nature nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist OMDAT de vragensteller het zelf niet kan ervaren, moet je er over vragen als je er meer over wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men wil, ook al is men geen overtuigd spiritualist, toch graag van de (spirituele) hoed en de rand weten. En om daar tegenwerpingen op te lanceren.

Toegevoegd na 27 minuten:
Op je aanvulling: Men wil proberen de ander toch tegen beter weten in, te overtuigen en dat is dan ook de oorzaak, dat er hier vaak van die eeuwig durende discussies woeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen overeenstemming wordt bereikt, zijn ze in ieder geval niet constructief, ik heb zelfs het gevoel dat er mensen na zo'n discussie definitief afhaken. Destructief zou ik het niet willen noemen omdat de tegenspelers(vaak dezelfde) elkaar wel min of meer respectvol blijven bejegenen.