Dat heeft met zelfacceptatie te maken. Allereerst zul je moeten uitzoeken waarom jij jezelf niet accepteert zoals je bent. Zijn er dingen waar je ontevreden of onzeker over bent? Pas als jij jezelf volledig accepteert zoals je bent en daarmee voldoende zelfvertrouwen uitstraalt, zal het je minder schelen wat een ander van je vindt.

Iedereen om ons heen houdt ons een spiegel voor. De kunst is om in die spiegel te kijken zonder direct in je schulp te kruipen. Aanschouw het en analyseer wat je er zelf van vindt. Ben je ontevreden over wat je ziet, dan kun je daar aan werken. Ben je tevreden, dan geef je jezelf een schouderklopje en is de mening van die ander onbelangrijk.

Jezelf gelukkig voelen heeft te maken met volledige acceptatie en tevredenheid van jezelf en je leven. Niet alles gaat altijd even goed, maar ook dat hoort bij het leven. De grap is dat je je ook dan gelukkig kunt voelen. Geluk is een keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ga op zelfverdediging,das goed voor lichaamsvorm en zelfvertrouwen. Neem byvoorbeeld,judo of jiu-jitsu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop er mee!
Gewoon vanaf NU!!
Meer kun je niet doen..en ook niet beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je een zeer gevoelig persoon, die het moeilijk vind om zich af te sluiten.
Denkt een ander persoon negatief over je, of doen ze lacherig over je, trek jij je dit persoonlijk zeer aan, en blijft het in je gisten, omdat je er geen afstand van kan doen.
Dit maakt je ongelukkig.
Helpt het om tegen je te zeggen dat zoals je bent, dat perfect is?
Niets staat je in de weg om gelukkig te worden, en wat andere mensen denken en vinden, oordelen en veroordelen, moet bij je langs gaan, want het is goed zoals het is.
Behalve terechte kritiek, waar je wat mee kunt, moet je je leren afsluiten.
En dat is best moeilijk, maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het tot een paar jaar terug ook heel sterk. Dat heb ik eigenlijk opgelost door onderscheid te maken van de feedback die mensen geven. Het kan namelijk gaan om een feedbacksituatie dat gaat om het gedrag, een bepaalde actie, mij als persoon of misschien de smaak van de ander. Door het te plaatsen kan ik er beter mee om gaan. Het heeft tijd nodig en laat jezelf in het diepe vallen. Dat is lastig, maar uiteindelijk zul je je er een stuk rustiger bij voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anderen zijn niet zo belangrijk als dat jij ze maakt. Jij plaatst anderen op een voetstuk boven jezelf.

Jij bent altijd nummer 1 voor jouw. Laat je niet beinvloeden, je bent geen pop of hebbedingetje.

Anderen kun je niet veranderen. Je weet niet wat anderen denken. Ook daar heb je geen invloed op.
Het enige waar jij invloed op hebt, is jezelf. Jij kan jezelf veranderen en begin om jouw besturingsknoppen niet vrij te geven voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet de enige hoor. Iedereen heeft daar wel last van, waarom willen we anders altijd anderen veranderen. Jij bent nu een stapje verder, waarbij je je realiseert dat je anderen niet kunt veranderen. Nu ga jij bij jezelf op onderzoek uit welke knoppen het zijn, en waarom je gestuurd WILT worden. Hoe is dat onstaan vroeger? Wie is daarbij een sleutelpersoon geweest? Wees nieuwsgierig in jezelf, zo kom je steeds dichter bij jezelf en wordt je minder bestuurbaar.
Ben je misschien bang voor jezelf?
In feite is ieder mens uniek! Niemand is zoals jij bent, echt niemand. Helaas zijn wij ook kuddedieren. We vallen niet graag uit de toon. Hooguit beter dan de anderen willen we zijn. Ieder individu heeft zijn eigenaardigheden, deugden, ondeugden, interesses, capaciteiten,kennis, onkunde en ga zo maar door en dat is wat elk mens zo`n uniek individu maakt. Als je je dat voor ogen houdt en je kent die punten die alleen jij hebt, wees daar blij om. Je weet zeker dat alleen jij zo voelt, denkt, bent!Denk niet als
een kuddedier en stel jezelf op een voetstuk. Dat heet zelfkennis, zelfbewustzijn. Als je dat echt zo voelt, straal je dat ook uit en kijkt men heel anders tegen je aan. Denk eraan;" Ik ben ik en ik ben uniek"! Je denkt nu vast; "Jij kunt lekker l.....,hoe doe je dat als je dat zelf niet zo voelt",
Dat doe je niet zo gemakkelijk, daar moet je aan werken!
Veel mensen hebben baat bij assertiviteitstraining, leren voor jezelf op te komen,begint met leren dat je ertoe doet,
dat jij niets meer en niets minder bent dan ieder ander.
Dat leer je in zo`n training. Ben je zelfbewust genoeg maar wil je in je omgeving als een soort ideaalbeeld gezien worden en krijg je constant kritiek of doen ze lacherig over je en je hebt daar moeite mee, bedenk dan dat er altijd mensen zullen zijn die zo doen, Je moet dat accepteren en denken dat ze niet beter weten. Stel jezelf erboven en kweek een olifantenhuid, daar dringt niets doorheen. Het is moeilijk als je karakter dat niet toelaat.Als je gevoelig bent blijft het altijd moeilijk je niets van anderen aan te trekken, het zit nu eenmaal in je dat je om anderen geeft en aan hun beeldvorming wilt voldoen. Ik denk dat je dan ermee zult moeten leren leven dat je je altijd aan zal trekken wat anderen van je zullen vinden. Je karakter verander je niet zomaar even, dat zit bij je ingebakken en is jouw natuur, zo ben je nu eenmaal e ndat maakt je weer uniek.
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem, behalve dat het nog steeds door gaat. Op school dan. Vooral bij die jongens. Maar ik denk dat ik er ook iets terug gaat zeggen. (als ik het durf tenminste) Want ik ben nu echt erg zat aan het worden, dat ze constant commentaren op mij geven. En wat nog erger is dat zijn mijn vrienden. Wat zijn ze toch een 'echte' vrienden!

En mensen zijn gewoon mensen. ^^ behalve dat sommige erg monsterlijk voorkomen. >__>' (moordernaars etc.)
Niet iedereen hoeft perfect te zijn.
En als je jezelf accepteer, zie je wel dat het minder wordt dat gevoel. En trek je gewoon er niks van aan.
Jij weet wie je bent, niet diegene die het zeg. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te leren om je zelf te zijn, ik heb jouw vraag beantwoord over je gevoeligheid en daar staat hoe je kunt werken aan deze dingen.

Pas die regels ook toe om je gelukkiger te voelen want ook dat zul je uiteraard bereiken wanneer je die regels opzegt!

Je bent heel gevoelig, ook voor meningen van anderen zoals je aangeeft in je andere vraag.

Kijk diep naar binnen en zie het waardevolle in jezelf, leer daar trots op te zijn, waardeer jezelf om de liefde die in jou leeft! Want na het lezen van al je vragen is dit voor mij heel duidelijk aanwezig!

Ook jij bent de moeite waard! Wees trots op jezelf, vóel het, vóel die innerlijke liefde! dan straal je dat uit!
Zo zul je positieve energie terug ontvangen en dat maakt dat jij je minder geblokkeerd op zult stellen/zult voelen.

Wees lief en geduldig voor jezelf want je wilt zoveel leren!
Doe het stapje voor stapje, leer recht op te lopen, ook jij waardevol mens, mág dat!

Wens je succes en ont-wikkeling!
Nogmaals vertrouw, je groeit zo hard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luister er niet naar en vraag niet meer naar de mening van een ander. Je weet de uitkomst al, dus stop er gewoon mee.

Richt je blik op je gelukkig te voelen met jezelf, daar heb je veel meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het niet zo goed:
Jij, met je "Inzichten over het leven, zowel filosofisch als pragmatisch, zowel individueel als maatschappelijk"
en daar heb je al veel mensen gelukkig mee gemaakt.

Maar zelf tob je met allerlei persoonlijke ellende, zoals weinig zelfvertrouwen, vriendschappen die niet lukken omdat je er een tweelingziel van maakt,
Het verleden niet accepteren, niet goed begrepen worden, liever een levensgenieter zijn, etc. etc.

Je zeg in je profiel dat je expertise o.a. is:
"Ideeën over creatieve levenswijze, improviseren en je intuïtie benutten."

Hoe is het dan mogelijk dat je dat allemaal niet op jezelf kunt toepassen?
Hoe is het mogelijk dat jij allerlei mensen vertelt hoe ze gelukkig kunnen leven, helpen met jouw inzichten, terwijl je er zelf niet in slaagt een gelukkig en onafhankelijk leven te hebben?

Misschien moet je je huidige inzichten en ideeen eens wat los laten. Afstand van nemen. Je af vragen of die inzichten wel zo waar zijn.

Misschien ben je wel te veel geindoctrineerd door de figuur van je avatar.
Misschien ben je door omstandigheden wel te veel met jezelf bezig zijn. Anderen voortduren helpen met "goede raad" kun je toch alleen maar vanuit een sterk zelfbeeld?

Je zou een assertiviteitstraining kunnen gaan doen.
Maar dan een stevige zakelijke training.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
rovapu@ Vooral de gevoeligen onder ons worden vaak gekwetst omdat we er nu eenmaal gevoelig voor zijn. Diep van binnen verander je niet, je stopt die diepste gevoelens steeds meer weg, naarmate je weer eens gekwetst wordt. Ergens is het een soort zelfbscherming.
Je weet hoe je anderen tot inzichten kunt brengen want je voelt anderen aan omdat jij dat zelf zo voelt. Uit angst om zelf gekwetst te worden, verstop je dus zelf je gevoelens. Als je daarover heen kunt stappen, door alles niet zo serieus te nemen en wat te relativeren, is de eerste stap al genomen. Bedenk dan ook dat de meeste mensen niet bewust kwetsen, maar dat jij dat zo voelt.
Er zullen echter altijd mensen zijn die anderen graag kwetsen, daar moet je gewoon medelijden mee hebben want die zijn gewoon niet in staat tot empathie.Ze missen dus gewoon het gevoel dat het leven zo mooi kan maken.