Is er een aanwijsbare reden dat Amerika zo religieus is in vergelijk met Europa?

Ondanks de welvaart die zo goed als gelijk is aan die van Europa, is het percentage gelovigen net zo hoog als in ontwikkelingslanden. Is er ooit onderzocht wat de oorzaak hier van is of is er een algemeen aangenomen aanwijsbare reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Ik heb eens gezocht en stuitte op een interessant artikel wat ik hieronder in mijn eigen woorden zal samenvatten. Het volledige (Engelstalige) artikel vind je via de link.

Uit onderzoek (en ook uit jouw grafiek) blijkt dat er een relatie is tussen de rijkdom en de mate van religiositeit van landen. De algemene stelregel is: hoe rijker, hoe minder religieus. De Verenigde Staten vormt hierop een opvallende uitzondering. Hiervoor worden 3 verklaringen gegeven:

1) Ze zijn helemaal niet zo gelovig als de cijfers laten zien. De grote meerderheid van de Amerikanen geeft in enquetes aan dat ze gelovig zijn, maar brengen dit niet in de praktijk (zijn niet in kerken te vinden etc). In Europa zijn mensen gewoon eerlijker over of ze wel of niet geloven.

2) Ookal bezit de VS veel rijkdom, deze rijkdom is erg ongelijk verdeeld. Een kleine bovenlaag bezit verreweg het meeste geld, maar er is ook erg veel armoede. Dit is een groot verschil met Europa waar de welvaart binnen landen veel meer wordt verdeeld dan in de VS.

3) Gevoel van welbevinden in lager in de VS dan in Europa. Door een levensverwachting gelijk aan die van Costa Rica, qua opleidingsniveau zakt het land verder weg en over hun eigen financiële situatie zijn Amerikanen minder positief dan je op basis van het Bruto Binnenlands Product zou verwachten. Deze onzekerheden spelen allemaal een rol in het gevoel van welbevinden en de mate van onzekerheid. Deze vallen in de VS dus een stuk negatiever uit dan in Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zover is het begrijp, vraag je in het kort, waarom er zoveel mensen geloven in God in een welvarend land als Amerika.

De chart laat duidelijk een correlatie zien, dit is inderdaad feitelijk en mag dus niet ontkent worden.

De grootste misvatting die je echter bij dit soort charts kan maken is de correlatie direct opvatten als oorzaak en gevolg van elkaar.

Het gevolg, dus de reden waarom Amerika zo religieus is, kan naar mijn mening niet feitelijk worden verklaard.

Het hoort in dezelfde categorie vragen als:

- Waarom geloof je in God?
- Wie is God?
- Hoe weet jij, dat je het bij het rechte eind hebt?

Het antwoord is voor ieder persoonlijk zijn eigen waarheid. De reden hierachter is dus moeilijk collectief te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook nog steeds dat er wel een aanwijsbare reden moet zijn net zoals dat er wel een duidelijk aanwijsbare reden is waarom iemand in een god/goden gelooft. De opvoeding van je ouders en de plek waar je geboren bent hebben daar namelijk een ongelooflijk grote invloed op. Kinderen die voor hun volwassen zijn een geloof mee hebben gekregen zullen niet vaak veranderen van geloof*. Hetzelfde zal gelden voor de meeste kinderen geboren in een gezin waarin niet geloofd wordt. Oftewel het is aangeleerd gedrag. *Afstappen van geloof onder jongeren zie je in Europa wel juist, waarschijnlijk omdat het maatschappelijk heel geaccepteerd is, sterker nog, ik denk niet dat het bevorderlijk is om onder je vrienden te verkondigen dat je een "Jezus-freak" bent. Waarom vinden ik en andere met mij blauw een mooie kleur is denk een veel beter voorbeeld van een vraag die alleen persoonlijk te beantwoorden is en lastig collectief te verklaren is. (als het uberhaupt al persoonlijk te verklaren is).
"De president legt zijn ambtseed op de bijbel af, het Huis van Afgevaardigden begint elke zitting met een gebed, en voor de rechtbank roepen de getuigen bij de eedaflegging Gods hulp in.

Dit diepgewortelde religieuze fundament van de Amerikaanse samenleving is historisch gemakkelijk te verklaren.

De Europese kolonisten brachten hun godsdienst mee; sommige groepen waren zelfs uit Europa gevlucht om aan geloofsvervolging te ontkomen.

Deze mensen zochten een plek waar ze hun vaak strikte leefregels konden toepassen, en gedroegen zich zeer puriteins, een trek die ook nu nog in de Amerikaanse maatschappij terug te vinden is.

Maar niet elke groep kon haar geloof meteen vrij beleven: men was vaak onverdraagzaam tegenover andersdenkenden.

Uiteindelijk heeft iedereen toch zijn plek gevonden en kon zijn overtuiging behouden. "

aanhaling uit deze bron:

http://www.landenweb.net/verenigde%20staten/godsdienst/

De volgende bron kan meer klaarheid geven hierover:

Hoe God emigreerde naar Amerika: geografische bespiegelingen over godsdienst ... Door H. Knippenberg

http://books.google.be/books?id=h9A2mVZHDjMC&pg=PA9&lpg=PA9&dq=god+bless+america+uitspraak+van+presidenten&source=bl&ots=wjDnlu-OIx&sig=8SYO7au1QVvqLzaqOMZOVNrXWYU&hl=nl&ei=axuhTtWIDYSh-QbBhsyRBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCkQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou graag de minnen verklaard zien.
Amerika wordt altijd als heel christelijk beschouwd.. dit is slechts ten dele waar.

In Zuid-Korea vind je de grootste Christelijke kerk ter wereld; de 'Yoido Full Gospel Church'. Deze kerk heeft meer dan 830.000 leden. De kerk ligt op het eiland Yeouido Island bij de hoofdstad Seoul.

Waarom het geloof zich verspreid in een bepaald gebied heeft met een zogenaamde opwekking te maken.
Een periode waarin God Geest mensen lijkt aan te raken die open voor Jezus staan.

In Europa heeft men God verworpen en is de grond hard geworden om te zaaien. In China en India bijvoorbeeld komen nu vele mensen tot geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan Amerika vergelijken met een adolserende puber die net volwassen begint te worden. Ze geloven nog wat hun 'is bijgebracht' zoals het zweren op de bijbel ez van de President ez. en in een groot land als Amerika kan je je goed verschuilen voor de buitenwereld en er een eigen visie op nahouden. Langzamerhand worden ze meer zelfbewust en ook wereldbewust en gaan ze op moedertje lijkt. Europa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, al door Max Weber in 1904 in "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus"

Een van de verklaringen is dat de bevolking van Amerika uit immigranten bestond.Bij hun aankomst in het Beloofde Land konden ze niet terugvallen op oude sociale verbanden uit het land van herkomst.
De verschillende kerkgenootschappen namen deze funtie over.