Wat is een' gezalfde'?

Het Woord komt een aantal keer in de bijbel voor, maar wat verstaat men hieronder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.3K

Het beste antwoord

kort gezegt U__U" als je een gezalfde bent, ben je 1 van de 144000 mensen die uitverkoren is naar de hemel te gaan. De rest blijft op aarde leven.. waar God het ook voor gemaakt heeft. Oprechte mensen die hun geloof laten zien door middel van daden. De grote schare die niemand tellen kon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is volgens mij een Jehova getuige theorie.
De 144000 verwijzen naar de stammen uit Israel ten tijde van de grote verdrukking, om deze stammen nu te vervangen door Jehova getuigen ? waar is hier nu Bijbels bewijs voor ?
Hoe het precies gaan zal, ik laat het graag over aan God.
Ik denk persoonlijk dat het volk Israel dan een grote rol gaat vervullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn de geente takken op de wijnstok en passen bescheidenheid zie de romeinen brief.

Andere antwoorden (6)

Bij de wedergeboorte ( Joh 3 vs 3 ) ontvang je de Heilige Geest in je hart, je bent dan een kind van God geworden. Bij de zalving ontvang je de Heilige Geest op je ( bij Pinksteren en daarna zoals beschreven bij handoplegging in de Bijbel ). Dit heet de zalving, vaak kun je dan ook in tongen beginnen te spreken.
De Here Jezus werd De Gezalfde, genoemd.
De Heilige Geest in je zorgt voor de vrucht van de H.Geest en de zalving voor de gaven van de H.Geest, zoals beschreven in de Korintiers brief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Oude Testament werden koningen met heilige zalfolie gezalfd als teken van bekwaammaking voor hun ambt. Het was het symbool van de Heilige Geest. Waarschijnlijk gebeurde dat ook bij priesters en profeten, al is dat niet zeker en al gebeurde dat lang niet bij iedereen. Denk bijvoorbeeld maar aan Samuël.
Al is iemand, een koning bijvoorbeeld, met heilige zalfolie gezalfd en zo een gezalfde of messias, dan betekent dat nog niet dat hij daarmee ook een kind van God is. Denk maar aan Saul! Saul is door Samuël gezalfd met zalfolie uit een kruik. Zijn koninkrijk was breekbaar, net als de kruik.
David daarentegen is door Samuël gezalfd met zalfolie uit een hoorn. Zijn koninkrijk is eeuwig, net als een hoorn onbreekbaar is. Overigens heeft David Saul ondanks al zijn misdaden met respect en eerbied behandeld, omdat hij een gezalfde des HEEREN was. Op zijn vlucht had hij hem verscheidene malen kunnen doden maar hij deed het niet, omdat hij de gezalfde des HEEREN niet wilde aanraken!
Christus is de Gezalfde des HEEREN. De Messias. Want Hij is niet gezalfd met het symbool van de zalving, de heilige zalfolie. Hij is gezalfd met de Heilige Geest zonder mate (Jesaja 61).
En eigenlijk is ook elke ware christen een gezalfde des HEEREN (zondag 12 van de Heidelbergse Catechismus); ieder die de zalving van Christus deelachtig is.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Darts,

'Een gezalfde' is iemand die door iemand anders is ingesmeerd met zalf. In de bijbel wordt er vooral gesproken over 'de gezalfde'. Dit is een omschrijving die voor JC werd gebruikt. De titel Christus is de Nederlandse weergave van het Griekse woord Χριστός (Christos), dat in het Hebreeuws masjie'ach betekent, hetgeen in het Nederlands vertaald is met messias of gezalfde. Het woord gezalfde wordt in de joodse traditie gebruikt voor koningen, priesters en profeten, en er was de verwachting van de komst van "Gods gezalfde", die het joodse volk verlossen zou van de Romeinse overheersing. Volgens christenen heeft Jezus zelf verklaard de Messias te zijn toen hij na zijn arrestatie werd voorgeleid voor het joods hooggerechtshof, het Sanhedrin. Ze beroepen zich daarbij op Marcus, hoofdstuk 14. Jezus staat daarom onder christenen bekend als Jezus Christus of Jezus Messias, daarmee aanduidend dat hij de gezalfde van God zou zijn. Volgens bepaalde historici is de messiasgedachte vooral een constructie van na zijn dood die door zijn volgelingen is opgesteld. Volgens de moderne exegese is er zelfs geen aanleiding om aan te nemen dat hij ooit heeft beweerd Zoon van God te zijn.

Vriendelijke groet,
Alknobe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verklaar u nader geachte anonieme minnaar. geef op zijn minst aan waar het inhoudelijk aan schort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het insmeren met zalf is iets anders als de zalving.
Het insmeren met zalf is slechts de symbolische handeling voor de daadwerkelijke zalving van Gods Geest.
Er waren in het oude testament inderdaad 3 soorten zalvingen voor Koningen, Priester en Profeet.
De Here Jezus heet de Gezalfde, omdat Hij de enige is die deze drievoudige zalving heeft ontvangen.
Hij zal bij de wederkomst als Koning regeren.
Wat betreft de Zoon van God, wordt dat door God zelf bevestigt in bijv Mat 3 vs 17 (andere teksten Mat 14:32 en Joh 11 25-27).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah levendesteen, daar zit je mis. de definitie van zalven is: "met zalf bestrijken; met zalfolie overgieten" dus iemand die met zalf bestreken is is een gezalfde. en daarna leg ik nog uit dat er ook een andere uitleg over de gezalfde bestaat. bedankt voor de toelichting op je vergissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het OT was dit inderdaad correct wat je zegt, maar het ging natuurlijk om de toerusting van de H.G. die daarbij hoorde. Een priester werd gezalfd om die toerusting door Gods Geest te ontvangen om als priester te kunnen functioneren.
Uit eigen kracht kunnen we God niet dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik in ieder geval niet levendesteen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een toerusting van God's geest, maar er is ook een toerusting van de tegenstander. De Satan kan de zalving imiteren van God, zoals bijv Jomanda.
Toch kunnen ook grote mannen God's afdwalen.
Uiteindelijk kom je erachter dat het tussen onszelf en God gaat. We mogen zijn kind zijn of worden en groeien.
Het is een blijk van erkenning en versterking van de voor opvolging genomineerde of andere toekomstige positie.
Zalven is een symbool voor versterking , zie de athleten in het oude Griekenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalven werd met olie gedaan. Iemand die gezalfd werd, wed gunst betoond (Ps 23:5)
Werd dat niet gedaan door iemand, dan was het ook een teken van rouw.
Ook was het een teken van gastvrijheid en gunst.
Iemand die gezalfd is word dus een gunst betoond.
Degenen die het voorrecht hebben en een aandeel aan het Avondmaal hebben, om in de hemel als koning-priesters te regeren met Jezus (Op 20:4,6; 1 Pe 2:5)
(Zie ook: Mt 19:28; Lu 22:20, 28-30; Opb 3:21.) wordt een groot voorrecht verleend.
Deze personen worden ook wel "gezalfden" genoemd doordat ze ook "met olie" ingewreven zijn geworden bij hun aanstelling met een verheven werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enigste waar je ze aan zal herkennen is dat ze gebruik maken van de symbolen, die Christus met zijn discipelen in Jeruzalem had ingesteld.
Paulus sprak hierover in Romeinen 8:12-17) 12 Derhalve, broeders, zijn wij niet aan het vlees verplicht om in overeenstemming met het vlees te leven; 13 want indien GIJ in overeenstemming met het vlees leeft, zult GIJ zeker sterven; maar indien GIJ door de geest de praktijken van het lichaam ter dood brengt, zult GIJ leven. 14 Want allen die door Gods geest worden geleid, zijn Gods zonen. 15 Want GIJ hebt geen geest van slavernij ontvangen, die wederom vrees veroorzaakt, maar GIJ hebt een geest van aanneming als zonen ontvangen, door welke geest wij uitroepen: „Abba, Vader!” 16 De geest zelf legt getuigenis af met onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 Indien wij dan kinderen zijn, zijn wij ook erfgenamen, ja, erfgenamen van God, maar mede-erfgenamen met Christus, mits wij te zamen lijden, opdat wij ook te zamen worden verheerlijkt.
Het betekent dat ze te zamen lijden als alle andere die gewoon een aardse hoop hebben om in een paradijs op aarde, zoals God het oorspronkelijk had bedoeld in vrede en eeuwig te leven. (Openb. 21:3,4)
Zij hebben geen hautaine houding of voelen zich niet meer of verhevener dan anderen, dus is het enigste kenmerk, dat ze deel nemen aan "de wijn en het brood".
Doordat de geest getuigenis aan hen aflegt, zal het niet zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneer Dartsparadis - inderdaad het is een wir war aan kerken en soorten geloof. Het gaat erom groeien we (nog ) naar de Here Jezus toe of brengt de leraar ons van Hem af. God kan in het begin met een kromme hamer recht slaan, maar op een gegeven moment kunnen we op een kruispunt komen dat we beseffen dat we daar niet verder groeien en we opnieuw de Heer moeten zoeken voor antwoord.
Het begrip " zalving " komt het eerst voor in de joodse bijbel waar God Aberham als stamvader had aangeduid van het Joodse volk. Aberham zalfde Isaak als zijn opvolger.
In Numerie stelt Mozes zijn broer Aaron en de twee zonen als priesters aan zij worden gezalfd in opdracht van God. De profeet Samuel zalft David tot koning van Israel naar gods hart.
De betekenis van de zalving is een Godsdienstig ritueel waarbij een amt wordt verleent door God aan iemand met een opdracht als priester, koning of profeet . In Engeland wordt de zalving nog steeds toegepast bij de kroning van koning of koningin als aanstelling als het hoofd van de Anglicaanse kerk. Deze aanstelling gebeurde het eerst door King Hendrik VIII. De zalving wordt uitgevoerd door de Aardsbisschop van Canterbury.
" Christus " komt uit het Grieks en betekend " Gezalfde " . Jezus Christus betekend Jezus de door God gezalfde als verlosser.
In de katholieke, Anglicaanse en Grieks- Orthodoxe kerken bestaat de zalving van de zieken , dit is een zalving met olie die de gelovige op het einde van hun leven ontvangen na oprechte vergeving van hun zonden hierdoor wordt hun de verlossing gegeven door de verdienste van Jezus Christus.