Kan men een commerciële zakelijke instelling & spiritualiteit combineren?

Ik heb een advertentie van een personal coach gezien waarin hij sessies geeft die managers en zakenlui helpt om spiritualiteit in hun zakendoen te combineren. Kan dat? Kan je spiritualiteit (die in het algemeen vraagt om de ego onder goed controle te houden) combineren met een commerciële instelling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ego is natuurlijk maar 1 facet van spiritualiteit.

Je kan in de zakelijke wereld uitstekend een positieve instellen creëren. Ook dit wordt wel als spiritueel beschouwd.
Dus: "Mijn zaak doet het uitstekend", ipv "Als de beurs maar niet in elkaar dendert."

Zakelijke winst is iets anders als persoonlijke winst. Men kan een goed bedrijf runnen en de winst eerlijk verdelen onder je medewerkers en eventueel goede handel drijven volgens de fair trade principe.

Er is op tal van onderwerpen te groeien op spiritueel vlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is de belangrijkste facet.
Je praat over beleefdheid, positiviteit en eerlijkheid, dat zijn eigenschappen die veel mensen bezitten, niet alleen mensen die een spiritueel leven leiden.
Deze eigenschappen kan je adopteren omdat je begrijpt dat het kan je helpen met je werknemers en je bedrijf en niet vanuit een spiritueel gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je me dan een vertellen wat jij onder spiritualiteit beschouwd. Positief denken is voor mij ook al spiritualiteit, aangezien de meesten negatief denken. De kranten staan er vol mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nog niet precies wat spiritualiteit is, ik heb alleen een vermoeden dat het niet iets is dat je kan zien op uiterlijk of op gedraag. Positief denken kan je zien als een deel van een spiritueel leven's stijl maar het kan ook een resultaat zijn en niet een weg, zelfde geldt zeker voor eerlijkheid en beleefdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geeft deze vraag je een antwoord.
http://www.goeievraag.nl/vraag/spiritualiteit.7120 Dit kan je best doortrekken naar het bedrijfsleven. Hoe komt het nu dat het zo goed/slecht gaat. Voor mijn is positief denken, het universum activeren. Zodat alle facetten en invloeden die kant op gericht zijn als je positieve gedachten.
Welke ik absoluut niet heb geleerd tijdens mijn opvoeding van een normaal leven.

Andere antwoorden (2)

Het is zeker te combineren door allereerst uit te gaan van een positief mensbeeld.
Wees goed voor je mensen, en laat ze werken in een positieve sfeer.
Daardoor zullen ze meer gemotiveerd worden, en uiteindelijk ook harder gaan werken, doordat ze zich meer betrokken voelen.
Maak als directeur elke week een praatje op de werkvloer, en ga dan iedereen bij langs.
Uiteindelijk zal het ten goede gaan werken voor jezelf en voor je bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen kan ik me je vraag heel goed voorstellen. En dan niet zozeer of het mogelijk is om spiritualiteit en zaken doen te combineren, maar eerder dat iemand zich aanbiedt met het product: Ik zal je wel even leren hoe je dat combineert.

Centraal in wat je spiritueel noemt, is het begrip eerlijk. Dan moet gezegd worden dat "spiritualiteit" geen product is. Dus iemand spiritualiteit verkopen dat gaat niet.

Ik vermoed dus dat wie zich aanbiedt met een dergelijk product, gewoon meegaat met de mode van vandaag. En probeert munt te slaan uit onwetendheid.

Het doet me ook een beetje denken aan oude politici die sterke voorstaanders waren van de status quo in de koude oorlog, en nu plots de wereld willen verbeteren door te vertellen dat er nodig meer spiritualiteit moet komen.

Kort: gezegd: of je netjes zaken doet, dat ga je niet leren bij een verkoper van mooie praatjes over spiritualiteit. Netjes zaken doen, dat doe je vanuit jezelf en je eigen moraal. Allemaal woorden voor "spiritualiteit in zakendoen".