hoe kunt je een ongezond type 8 volgens het enneagram helpen om weer gezond te worden?

Soms is het enneagram erg handig om een persoon te kunnen doorgronden waar je veel moeite mee hebt.
Maar hoe kan je een ongezond type 8, de baas, welke erg dominant en richting dictatuur neigt helpen om een meer gezonder type te worden. Zijn niveau schat ik in op 7 of 8 van de ongezondste niveau. Met fysieke of verbale agressie en dominantie.
Ik mag kennelijk niet sterk in mezelf staan, dan wordt hij nog agressiever.
Of moet hij getemd worden als een wild paard?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk niet dat jij die kunt helpen, dat gaat je veel energie kosten. Wat je kunt (blijven) doen is dat wat je doet, sterk in jezelf staan! En ja, dat maakt hem agressiever omdat hij machteloos wordt, jij voedt zijn energie niet, hij verliest steeds meer omdat hij zijn energie verspild in zijn agressie. Jij zult je energie behouden, juist om jij je eigen kracht voelt. Wanneer twee mensen ruzie hebben en de één negeert het, dan zal diegene die juist overal op in gaat, energie verliezen. Blijf vooral sterk staan en misschien open jij hem ooit de ogen, dat het ook anders kan, mogelijk is dit de enige manier om hem iets te mogen laten (in)zien!

waarom is het aan jou om diegene te helpen? ik bedoel het niet negatief maar jij hebt blijkbaar inzicht waar het je eigen handelen etc betreft, dat lijkt mij het uitgangspunt voor het leiden van je eigen leven op een manier waarop er een hoop te zien,ervaren , te leren valt... ik vraag me af waarom je zo'n dringend gevoel hebt tav de ander, dat sterke bazige dominante type.... temmen als een wild paard? wees liever als een leeuw... daarmee bedoel ik, leeuwen zijn zich erg bewust van zichzelf en hun kracht danwel positie tegenover andere wezens. dit maakt dat een leeuw niks hoeft.... hij hoeft zijn kracht niet te bewijzen, is de ander sterker dan krijgt diegene de ruimte, is de leeuw sterker dan zal die niet wijken echter ook niet zomaar nodeloos aanvallen maar blijkt er ruimte voor beide waarin men de juiste balans tussen aanschouwen,grens aangeven en negeren weet te vinden....

Bronnen:
Me myself and I