hoe kunt je een ongezond type 8 volgens het enneagram helpen om weer gezond te worden?

Soms is het enneagram erg handig om een persoon te kunnen doorgronden waar je veel moeite mee hebt.
Maar hoe kan je een ongezond type 8, de baas, welke erg dominant en richting dictatuur neigt helpen om een meer gezonder type te worden. Zijn niveau schat ik in op 7 of 8 van de ongezondste niveau. Met fysieke of verbale agressie en dominantie.
Ik mag kennelijk niet sterk in mezelf staan, dan wordt hij nog agressiever.
Of moet hij getemd worden als een wild paard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wild paard temmen is wel een uitdaging, maar lijkt me vreselijk veel energie kosten in dit geval. Ik ga het volgen, goeie vraag... +

Het beste antwoord

Ik denk niet dat jij die kunt helpen, dat gaat je veel energie kosten.

Wat je kunt (blijven) doen is dat wat je doet, sterk in jezelf staan!

En ja, dat maakt hem agressiever omdat hij machteloos wordt, jij voedt zijn energie niet, hij verliest steeds meer omdat hij zijn energie verspild in zijn agressie.

Jij zult je energie behouden, juist om jij je eigen kracht voelt.

Wanneer twee mensen ruzie hebben en de één negeert het, dan zal diegene die juist overal op in gaat, energie verliezen.

Blijf vooral sterk staan en misschien open jij hem ooit de ogen, dat het ook anders kan, mogelijk is dit de enige manier om hem iets te mogen laten (in)zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dank je. Is dat toch een beetje als een paard temmen?
Wel moeilijk hoor om sterk te blijven. Ook om geduldig te zijn. Ik heb 1 keer meegemaakt bij de vader van mijn ex dat ik helemaal vastgenageld stond. Ik kon niets doen of zeggen. Absoluut machteloos.
Die man was erg ongezond op niveau 9 en een erge dictator. Ik ben nu wel meer gegroeid en dit was een paar jaar geleden. Maar of ik nog steeds sterk zou kunnen blijven? Iets zeggen moet je niet doen dat voel ik wel aan. Hoe moet je state of mind zijn? Minachting is niet goed, compassie zou beter zijn. + antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja GD, dit is zonder gebruik van jouw energie een beetje het paard temmen. Nooit minachting, zéker compassie! Juist dan kun je mogelijk laten zien/voelen hoe goed het is voor een mens om bij zich zelf te blijven! Jij kunt dat wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog 1 laatste vraag jeanette. Wat wanneer je dwars door muurtjes kunt kijken waar een type 8 een allergie voor heeft. Hij heeft geen bescherming en voelt zich vaak de zwakkere dan. Iets wat hij absoluut niet toelaat? Compassie is dwars door het muurtje het kleine kind van hem zien. En daar compassie voor kunnen tonen. Hij voelt dat het kleine kind kwetsbaar is en erger nog, dat het wordt 'gezien'.
De liefde die ik uitstraal zal waarschijnlijk niet eens worden gezien, als een blinde vlek. Erg bedankt voor je antwoord en reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij voelt zich al de zwakkere en juist daarom verzet hij zich en gebruikt hij al zijn energie om zich te verzetten tegen zijn zwakte/machteloosheid. Maar omdat hij zo kwetsbaar is, kan hij zich nauwelijks werkelijk verzetten vandaar zijn agressie! Hij WIL niet toelaten en juist dat is zijn gevecht! Graag gedaan GD!
Dank voor je waardering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, nu zie ik het. Zijn agressie naar de ander toe is eigenlijk de reflectie van zijn innerlijke strijd.
O nu zie ik ook dat dit zijn innerlijke hel is, zoals dit in het tiende inzicht boek wordt neergezet. Zijn eeuwige strijd. Dit maakt het gemakkelijker. Nu kan ik zijn agressie zien als dat hij innerlijk aan het vechten is met zichzelf. Die agressie en niets te maken met de ander en dan zal het die ander ook geen energie kosten. Het is niet persoonlijk naar de ander bedoeld. In wezen kan je gewoon een grote spiegel neerzetten.
Als wat hij je ook verwijt is zijn eigen reflectie. Jij doet dat niet fouten maar hij. Er gaat een nieuwe wereld voor me open. Mijn allergie type kan ik gaan begrijpen en weerstaan. Heb jij veel gedaan met het enneagram?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi dat je nu voelt en ziet GD!
Ik heb niet zoveel met het Enneagram gedaan, weet er niet zoveel van. Helen Palmer? In iedergeval; jij leert erg veel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ninteddy, als ik dingen niet snap en er wel wat over wil weten ga ik altijd even op google zoeken. Misschien een idee voor jou om te zien of je iets kan vinden waardoor je snapt waar het om gaat. En we begrijpen niet altijd elkaar.....kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gd
Je laatste reactie getuigt van [zelf]inzicht en is mooi verwoord.
Ik heb wel iets met mensen die in een lastige situatie ook naar zichzelf kijken. Kijken hoe wij zelf reageren op de ander zegt m.i. veel over onszelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel. Het antwoord doet veel, maar is nog niet afdoende. Dat omdat ik voel dat die energie te neutraliseren is. Wat overblijft is een goede gemoedstoestand voor beiden.
Ik denk dat er een grote sleutel ligt in dat diegene voornamelijk energie aan het slurpen is.

Andere antwoorden (1)

waarom is het aan jou om diegene te helpen? ik bedoel het niet negatief maar jij hebt blijkbaar inzicht waar het je eigen handelen etc betreft, dat lijkt mij het uitgangspunt voor het leiden van je eigen leven op een manier waarop er een hoop te zien,ervaren , te leren valt... ik vraag me af waarom je zo'n dringend gevoel hebt tav de ander, dat sterke bazige dominante type.... temmen als een wild paard? wees liever als een leeuw... daarmee bedoel ik, leeuwen zijn zich erg bewust van zichzelf en hun kracht danwel positie tegenover andere wezens. dit maakt dat een leeuw niks hoeft.... hij hoeft zijn kracht niet te bewijzen, is de ander sterker dan krijgt diegene de ruimte, is de leeuw sterker dan zal die niet wijken echter ook niet zomaar nodeloos aanvallen maar blijkt er ruimte voor beide waarin men de juiste balans tussen aanschouwen,grens aangeven en negeren weet te vinden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed antwoord. Wel erg moeilijk nog. Ik laat dit even bezinken.