Waarom hebben katholieken beeldjes in hun kerk en die aanbidden terwijl de bijbel dat afkeurt ?

Was er altijd benieuwd naar want de katholieken zijn over het algemeen de bekendste christenen maar volgens mij staat het in de bijbel dat het verboden is , toch ? Wie kan hier iets meer over vertellen een theoloog ofzo ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
7K

Antwoorden (4)

Je mag volgens de bijbel/het christelijk geloof geen afbeeldingen aanbidden en geen beelden van God maken.

Echter, rooms katholieken houden zich daaraan.

Zij (tegenwoordig zou ik liever zeggen: sommige rooms katholieken) aanbidden geen beelden, maar bidden tot de beelden ofwel vereren de beelden, de beelden zelf worden niet als een soort goden gezien.
Van oudsher is de leer dat de heiligen (het zijn beelden van heiligen) al in de hemel zijn en door tot hen te bidden doen de heiligen voorspraak bij Christus, als het ware zijn ze de boodschapper van je gebed die een goed woordje kunnen doen. Zie daarvoor ook de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Nikema (1 Korinthiërs 4:6) . . .„Gaat niet buiten de dingen die geschreven staan”, . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een +, @nikema, jij kan wel vinden dat ze tot de beelden bidden , echter een echte rooms-katholiek zal ook bovenstaand antwoord geven, dit is de reden dat ze beelden in de kerk hebben. Net zoals de israelieten een zeer fraai versierde ark hadden bijvoorbeeld, of wat dacht van de tempel...Ook niet bepaald kil en kaal. (ik ben zelf geen rk )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is idd het antwoord wat de meeste RK zullen geven, dus een +.
volgens mijn mening hebben wij aan Jezus genoeg als pleiter voor ons bij de Vader, dus ik vind het juist een belediging naar Jezus toe om ook nog tot heiligen te bidden om voorspraak. alsof Jezus Zijn "werk"niet goed zou doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@esther: je zegt: 'je mag volgens de bijbel... geen beelden van god maken', maar ze maken toch geen beelden van god? wel van jezus maar dat doen de protestanten ook. pak er maar eens een kinderbijbel bij.
In het boek The Age of Faith beschrijft de historicus Will Durant hoe dit tot stand kwam:

„Toen het aantal vereerde heiligen toenam, ontstond de noodzaak hen te identificeren en in herinnering te houden; er werden talrijke afbeeldingen van hen en van Maria vervaardigd; en in het geval van Christus werden niet alleen Zijn veronderstelde uiterlijk, maar ook Zijn kruis voorwerpen van verering — en zelfs, voor lichtgelovige zielen, magische amuletten. Een natuurlijk voorstellingsvermogen onder het volk veranderde de heilige relikwieën, afbeeldingen en beelden in voorwerpen van verering; de mensen bogen zich ervoor neer, kusten ze, brandden er kaarsen en wierook voor, tooiden ze met bloemen en verwachtten wonderen als gevolg van hun occulte invloed. . . . Kerkvaders en kerkconcilies legden herhaaldelijk uit dat de beeltenissen geen godheden waren maar ze hun slechts in herinnering moesten brengen; de mensen vonden het niet belangrijk zo’n onderscheid te maken.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afbeeldingen van heiligen worden niet aanbeden, maar de heilige zelf wordt vereerd.

Dit bevat twee verschillen,
Aanbidden is iets anders dan vereren, maar vooral een afbeelding van een heilige is iets heel anders dan de heilige zelf.

Dit laatste is heel goed te vergelijken met het volgende. Als iemand bijvoorbeeld van ene Justin B een poster op haar kamer heeft hangen, wil dat niet zeggen dat zij dat zij letterlijk het stukje papier dat aan de aan de muur hangt aanbid (uitzondering daar gelaten), maar dat de poster een uiting is van de verering van de persoon Justin B zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goede uitleg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook het vereren van de heiligen zélf is naar mijn mening zeker niet bijbels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't is natuurlijk maar een willekeurig voorbeeld, he? ;-)
Gonzo: naar jouw mening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het helemaal niet over het voorbeeld stippel en dat staat er duidelijk bij, dus je hoeft mij niet zo belachelijk te maken.
ik probeer in mijn antwoorden en reacties duidelijk te maken dat er over sommige zaken discussie mogelijk is en dat wat ik zeg, MIJN mening is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat gonzo zegt ben ik helemaal mee eens want vereren kan ook niet evenmin als aanbidden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heilige worden niet aanbeden??, maar het bestuursorgaan van de katholieke kerk verklaart door middel van vergaderingen wel wie heilig was, en je mag dokken om het van dichtbij te zien. Trouwens grote fout wat veel mensen maken is dat een religie als een geloof wordt beschouwd, maar een religie is een organisatie, met besloten wetten geformeerd uit een geloofsovertuiging. En geloof is kortgezegd een stelling benaderen.
Omdat het katholieke geloof in haar uiterlijke vorm in wezen een voortzetting is van de romeinse godencultus, de Mithrasverering. de Isis-verering en de verering van de zonnengod Sol Invictus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al deze religies zijn als het ware in het katholieke geloof geabsorbeerd. Daaruit komt ook de verering van beelden voort.