New Born Christians, religie of sekte?

Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.1K
capthavoc
13 jaar geleden
heb je een link naar de desbetreffende groepering ?
want de kreet newborn christians is vrij algemeen.

Het beste antwoord

Geen van beide. Een 'new born christian' is niet veel meer dan iemand die opnieuw tot het Christendom gekeerd is.

In de Verenigde Staten heeft vooral de evangelist Billy Graham de wedergeboorte benadrukt. Voor het christelijke deel van de bevolking is het in de Verenigde Staten van Amerika in het maatschappelijke en politieke leven belangrijk dat men een wedergeboren christen (born again) is.

Mensen als Al Gore, Bill Clinton en George Bush zeggen dat zij wedergeboren christenen zijn. John Kerry heeft op dit punt geaarzeld. Mede daarom heeft hij het in 2004 van George Bush, blijkens onderzoek, verloren. De meerderheid van het Amerikaanse electoraat vindt de religieuze overtuiging van de president belangrijk.

In de Verenigde Staten hebben verschillende mensen in de wereld van de politiek, media, cultuur en sport zich born again verklaard. Allerlei politici, zowel uit democratische als uit republikeinse kringen, presenteren zich in Amerika ook nadrukkelijk als born again Christian.

Bij de oprechtheid van sommige van deze 'publieke wedergeborenen' worden wel eens vraagtekens gezet door critici vooral als blijkt dat sommige van deze 'wedergeborenen' zich in hun privéleven bezighouden met zelfverrijking, oplichting en buitenechtelijke relaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sekte!
En wat ze ook beweren: geen christenen.

Bovendien blijkt uit het evangelieverslag van Johannes wie de 'heerser van deze wereld' is. Als zij er dus prat op gaan 'wedergeboren te zijn, dan is het als zonen van de Goddeloze bij uitstek, nl DE DUIVEL...

En wel om de volgende reden: "Zij zijn GEEN deel van de wereld', stelde Jezus de dag voor zijn dood als MAATSTAF vast voor zijn ware volgelingen.
Hijzelf stelde het voorbeeld door het volgende voorstel af te wijzen:
(Lukas 4:5-8) 5 Daarna voerde hij hem omhoog en toonde hem in een ogenblik tijds alle koninkrijken van de bewoonde aarde; 6 en de Duivel zei tot hem: „Ik zal u al deze autoriteit en de heerlijkheid ervan geven, want ze is mij overgegeven, en ik geef ze aan wie ik ook wens. 7 Indien gij daarom een daad van aanbidding jegens mij verricht, zal het alles van u zijn.” 8 Jezus gaf hem ten antwoord: „Er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”

Elke politieke machthebber moet hiermee rekening houden, en zal rekenschap moeten afleggen, want Christus geeft hier duidelijk de enige passende houding weer welke zijn discipelen aan de dag moeten leggen, in welke tijdsperiode van de geschiedenis maar ook.

Toegevoegd na 13 minuten:
vgl Mattheüs 7: 15-22
Openbaring 12: 7 tot einde
en kijk naar hun vruchten.
Geen onder hen heiligt Jehovah's naam. Nochtans is Hij de Vader van elke werkelijk 'wedergeboren' is
Vgl Romeinen 8: 12-17