Komen er in de Bijbel een bevalling, een rechtszaak (of iets wat erop lijkt), een huwelijk, een begrafenis, een biecht en/of een zelfmoord in voor?

Of iets wat erop lijkt? Wie 'ondergaat' dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In detail bedoel je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per se in detail, dat mag ook een korte vernoeming zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit interesse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wereldwijde roep weerklinkt:
"Lees persoonlijk eens de Bijbel!" Een boek waarover iedereen wel iets te zeggen heeft.
Een boek die aan de basis ligt van onze cultuur,en nog zo veel meer...
Maar vooral omdat het bij velen bekendstaat als "Het woord van onze Levengever.

Antwoorden (10)

Eigenlijk stel je zes vragen. En alle zes komen meerdere malen voor in de bijbel, hoewel ik bij die biecht wat vraagtekens heb. Niet zoals het in de Rooms Katholieke kerk gaat, maar wel het 'opbiechten', het schoon schip maken door op te biechten wat je fout hebt gedaan.
Kijk eens in de link, dat is de concordantie van de bijbel. Daar kun je op trefwoorden zoeken waar ze in de bijbel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazekrs, zo bevalt sara en begraven ze Jezus.
dus zeker komen deze dagelijkse dingen ook in de Bijbel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bevalling -> Geboorte Jesus
Rechtzaak: veroordeling van Jesus
Begrafenis: Jesus wordt in een grot geplaatst na sterfte aan het kruis
Biecht: De apostelen biechten bij Jesus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat (afgezien van de rechtzaak tegen Jezus) het Salomonsoordeel nog wel de beroemdste rechtzaak in de bijbel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja heel veel,
Ik noem er enkele

Bevalling:
Rebekka, Genesis 25: va vers 21
Rachel, Genisis 35: va vers 16

Rechtzaak:
De vrouw op overspel betrapt, Johannes 8: 1-11
Jezus eigen rechtzaak, Johannus 18, 19

Huwelijk:
Bruiloft in Kana, Johannes 2
Bruiloft van Izak en Rebbekka, Genesis 25

Begrafenis:
Jongen van Nain, Lukas 7
Jezus eigen begrafenis, Johannes 19 va vers 40

Biecht:
Is eigenlijk iets wat de Roomse Katolieken hebben ingevoerd. Maar als je het vertaald met boetedoening, denk dan aan de grote verzoendag, Leviticus 16
En natuurlijk alle verzoen- en zondoffers.

Zelfmoord:
Achitofel, 2 Samuel 17: 23
Judas, Mattheus 27

Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alles kan opnoemen.. Google en Wikipedia geven overigens ook zeer veel informatie hierover..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, lekker uitgebreid! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord! Heb je dit speciaal opgezocht of weet je dit allemaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Ik ken de Bijbel aardig goed, maar moet je toch eerlijk bekennen dat ik de exacte tekstgedeelten heb gevonden via bijgevoegde site :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je nog meer voorbeelden geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag dat gerust ook doen ;-) Liefst wel want ik heb nog niet alles wat ik wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je aangeven wát je zoekt... anders wordt het zo'n prijsschieten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi overzicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik naar vroeg in mijn vraag en waarmee jij antwoordde. Je bent dus goed bezig ;)
Bevalling: Maria die van Jezus bevalt.
Rechtzaak: Salomonsoordeel over een twist tussen twee vrouwen over een kindje.
Huwelijk: Jezus is met zijn discipelen op een huwelijk en breekt daar het brood en giet het wijn van water.
- Begrafenis: Jezus wordt op een gegeven moment begraven (beetje zinloos, want hij staat ook weer op uit het graf).
- Zelfmoord: Judas heeft zelfmoord gepleegd nadat hij Jezus verraden had

Een biecht kan ik niet zo snel verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een biecht niet. de rest allemaal wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Jakobus 5:16 staat: Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

Dit bekenen kan je zien als (op)biechten.
De Rooms Katholieke Kerk heeft ervan gemaakt dat de biecht afgenomen moet worden door een geestelijke en dat de zondaar zelf, via Maria (wees gegroetjes) moet gaan bidden. Dit als een soort mantra. Deze tekst laat zien dat de bedoeling van de biecht was om je zonden te delen met de gelovigen die dan met elkaar bidden om kracht dat de zondaar tegen die zonde in kan gaan. In de tijd dat dit Bijbelboek geschreven werd was de aanname dat zonde een ingeving van de Satan was. De zondaar moest zich verzetten tegen die ingevingen en had de hulp van God en de gemeente nodig. Er werd dan ook voor elkaar gebeden in de bijeenkomsten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je andere vragen lijken mij voldoende beantwoord door diverse mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bevalling:maria beviel van jezus.

rechtszaak:jezus werd berecht en gekruisigd.

huwelijk:samson met dilia

begrafenis:jezus werd begraven en stond na 3 dagen weer op.

een biecht:david biechte aan god op zijn zonden van overspel en moord wat hij bedreven had.

zelfmoord:judas pleegde zelfmoord nadat hij jezus veraden had.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Johannes 2. Johannes 11 v.a vers 23. 2 samuel 17:23. Matheus 6: 6-12