Hoe komt het dat dino's tjidens de 'ijstijd' zijn uitgestorven en hoe konden mensen wel overleven in die lange ijskoude periode?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
10.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit welke bron heb je gehaald dat de dino's zouden zijn uitgestorven tijdens de ijstijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De een zegt dit de ander dat snap het nog niet helemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar wordt dit gezegd dan? Waar heb je dit vandaan? Ik ben het nog nooit tegengekomen, dus ik ben benieuwd op basis van welke bronnen je die stelling plaatst.

Antwoorden (13)

Volgens mij waren er toen nog geen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt hier door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahahaha :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gevonden! +1
In de tijd van de dino's waren er nog geen mensen.
Die zijn pas gekomen in de tijd van de mamoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen bestond de mens nog niet, daarnaast is de dinosaurus uitgestorven door een komeet inslag (in de golf van Mexico). Gevolg van deze inslag was een ijstijd waardoor er geen voedsel meer was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet toch alles gestorven zijn toen en hoe kan de mens enzo dan daarna zijn otstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleinze zoogdieren onder de vier kilo hebben in bepaalde gevallen overleeft.
Of de mens er was of niet, dat dier dat zich het beste aanpasten overleefde en de dino die traag reageerde kon dat helaas niet...

Survival of the fittest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dino's zijn al zo'n 60 miljoen jaar geleden uitgestorven. De mens bestaat pas ongeveer 1 miljoen jaar. Er is geen sprake van één ijstijd, door de loop van de geologische geschiedenis (ongeveer 4 miljard jaar ) zijn er verschillende perioden met ijstijden geweest. Tijdens de laatste serie zijn de mammoeten uitgestoven, ben je daar mee in de war? (niet te veel tekenfilms kijken!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste dinosaurussen verschenen 220 miljoen jaar geleden en zijn 65 miljoen jaar geleden uit gestorven.
De meeste deskundigen denken dat een 'meteorietinslag' de oorzaak is geweest.

De oudst bekende mensachtige, Australopithecus anamensis, leefde zo'n 4 miljoen jaar geleden. De bekendste Australopithecus vondst is een incompleet skelet dat in Ethiopië gevonden is en dat bekend geworden is onder de naam Lucy.

Dus,voor zover wij nu weten, leefden er geen mensen of mensachtigen in het tijdperk van de dinosaurussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kom je erbij dat dino's tijdens de ijstijd zijn uitgestorven? Ze zijn uitgestorven toen er een meteoor op aarde viel. Als er een grote meteoor op aarde valt, verandert het klimaat en is het mogelijk dat de zonlicht jarenlang geblokkeerd wordt door stof. Als er geen zonlicht is, sterft alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die meteoriet is heel waarschijnlijk, maar niet 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als alles sterft hoe is de mens dan ontstaan vanuit niets kan toch ook geen mens ontstaan zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou als na een aantal jaar die rook wegtrekt, kan het zonlicht er toch weer doorkomen. En er zullen heus wel een aantal kleine dieren het overleefd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet je dat dan en hoe kwamen ze dan aan eten en warmte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat gelezen en gezien op tv. Niet alle dieren hebben warmte nodig. Er leven dieren in de oceaan op bijvoorbeeld 6km diepte waar het stikdonker is en die blijven ook leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tv is ook niet echt betrouwbaar zelfs national geographiqs niet, tenminste van de opgravingen uit egypte in elk geval niet dat heb ik van een vriend die is zelf archeoloog in egypte en heeft al meerdere ontdekkingen gedaan, hij zei mij dat ze het op tv veel veranderden en spectaculeerder maken dan het in werkelijkheid is. Maar dat is gewoon even tussen. Maar als die in het donker leven is toch nog wel wat anders dan geen warmte toch?
Een paar dingen zijn hier belangrijk om te weten:

- Er zijn meerdere ijstijden geweest. Volgens de definitie van ijstijd leven we er nu zelfs in één: de aarde heeft namelijk permanente ijskappen op de polen. Daaraan zie je meteen dat de ene ijstijd de andere niet is. Er hoeft geen sneeuw in de Kalahari-woestijn te liggen om te spreken van een ijstijd.

- Er zit zo'n 60 miljoen jaar tussen het uitsterven van de dinosauriërs en het ontstaan van de eerste mensen. Mensen hoefden niet te overleven tijdens het uitsterven van de dinosauriërs, omdat er nog geen mensen waren.

- In het algemeen zijn tijdens het 'grote uitsterven' de grotere dieren (ook andere dieren dan dinosauriërs) uitgestorven, terwijl veel kleinere dieren (< 5 kilogram) overleefden. Daar zaten óók dinosauriërs bij. De gangbare theorie is dat zij verder ge-evolueerd zijn, en de waarschijnlijke voorouders zijn van onze hedendaagse vogels.

- Een ijstijd is niet de gangbare verklaring voor het uitsterven van de dinosauriërs. Daarvoor zijn verschillende andere mogelijke verklaringen, waarvan die van een enorme meteorietinslag de meest gangbare is.

Wat misschien interessant is om te weten: een wereldwijde overstroming (in bijbelse termen: zondvloed') is niet één van de gangbare theorieën. In tegendeel, er zijn bewijzen voor een enorme daling van de zeespiegel in die periode. Wel kunnen er plaatselijk grote tsunami's geweest zijn door een meteorietinslag, maar die kunnen het wereldwijde uitsterven niet verklaren.

Wikipedia heeft een interessant artikeltje over deze periode van uitstreven, inclusief meerdere mogelijke verklaringen. Zie hiervoor de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Walter Alvarez ontdekte bij het stadje Gubbio in Midden-Italië een eigenaardige dunne, rode kleilaag, ingebed tussen twee lagen kalksteen in de rotsformatie. De onderste kalksteenlaag leverde een overvloed van fossielen op. In de bovenste laag ontbrak het bijna totaal aan fossielen, wat de geologen tot de gevolgtrekking bracht dat het leven plotseling was verdwenen en dat de dunne, rode kleilaag iets te maken had met het uitsterven.
Bij analyse bleek dat de klei rijk was aan iridium (een metaal), 30 maal zo rijk als de concentratie die normaal in gesteenten wordt aangetroffen. Zij wisten dat zulke hoge concentraties van dit zeldzame element alleen afkomstig konden zijn uit de aardkern of van bronnen buiten de aarde en concludeerden dat het iridium afkomstig was van een enorme asteroïde, die de aarde had getroffen en het plotselinge uitsterven van de dinosauriërs had veroorzaakt.
Na de ontdekking van de met iridium verrijkte klei bij Gubbio werden soortgelijke afzettingen ontdekt in andere delen van de wereld. Werd de asteroïde-hypothese daardoor bevestigd? Sommige geleerden blijven sceptisch. Maar zoals het boek The Riddle of the Dinosaur erkent, betekende de Alvarez-hypothese „een nieuwe stimulans voor de studie van uitsterving en evolutie”. En de paleontoloog Stephen Jay Gould geeft toe dat „de belangrijkheid van wedijver tussen de soorten” er kleiner door zou kunnen blijken.
In een commentaar op deze nieuwe theorie en het kennelijk plotselinge uitsterven van de dinosauriërs geeft een wetenschappelijk schrijver toe: „Ze zouden de fundamenten van de evolutionaire biologie kunnen schokken en aanleiding kunnen zijn tot twijfel aan het huidige denkbeeld der natuurlijke selectie.”
De wetenschapper David Jablonski van de University of Arizona concludeert dat ’voor veel planten en dieren het uitsterven abrupt en nogal bijzonder was. Massale extincties zijn niet louter het cumulatieve effect van geleidelijk sterven. Er gebeurde iets ongewoons.’ Dat was ook het geval bij de dinosauriërs. Hun betrekkelijk plotselinge verschijnen en verdwijnen is in tegenspraak met de algemeen aanvaarde zienswijze van langzame evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dino's hoofdzakelijk planteneters en hadden geen voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in aanvuling van de bevensstaande antwoorden is het verder nog van belang dat dino's aan reptielen verwant waren en aangezien deze koudbloedig zijn (dino'vermoedelijk ook) en het zonlicht door de inslag zwaar verminderde en daamee de lichaamswarmte voor de grote dino"s tegelijk met de plantengroei welk als voedsel diende waardoor de dieren trager werden alvorens uit te sterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dino's zijn inderdaad niet uitgestorven door een ijstijd, maar door een komeetinslag op Yucatán, Mexico.

En er waren inderdaad geen mensen in de ijstijd, enkel dieren die met onder andere hun vacht en overlevingsinstinct de tijd door konden komen, en uit die dieren zijn wij gekomen. Kun je het niet bevatten dat wij uit die dieren zijn ontstaan?
Denk: het gaat over miljarden miljarden miljarden jaren. De mens was in de 17de eeuw veeeel kleiner, in die 400 jaar zijn wij gemiddeld (gok) een halve meter gegroeid.