Waar word je begraven als je ongelovige bent?

Als je jezelf hebt uitgeschreven bij de kerk en jezelf nergens anders hebt aangemeld of ingeschreven, kun je dan nog gewoon op de (Christelijke) begraafplaats van je woonplaats begraven worden?
Bedankt voor alle antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
4K

Antwoorden (4)

Dan wordt begraven op de algemene begraafplaats, waar de overledenen van alle gezindten, behalve de katholieke, hun laatste rustplaats hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde er mee te zeggen dat de katholieke overledenen meestal in gewijde grond, dus op hun eigen kerkhof begraven worden. Natuurlijk mag je je als katholiek of jood op een algemene begraafplaats laten begraven.
In principe kun je begraven worden waar je wilt. Alleen kan het zijn dat in een streng christelijke gemeente die het beheer heeft over het kerkhof, je dan wel kan weigeren.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit veel voorkomt, dus de kans is heel klein dat je geweigerd wordt als ongelovige. Verder zijn er natuurlijk genoeg openbare begraafplaatsen.
11 jaar geleden
Vroeger jaren werden mensen die niet Christelijk waren, burgerlijk begraven in ongewijde grond.
Wat nu betreft (in Belgie) gewoon op het kerkhof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger jaren werden mensen die niet Christelijk waren, burgerlijk begraven in ongewijde grond. Ik neem aan nu nog steeds, of zijn alle algemene begraafplaatsen gewijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu is het allemaal hetzelfde vermoed ik (in Belgie).
Vroeger jaren werden ook mensen die zelfmoord hadden gepleegd in ongewijde grond begraven.
Je kunt contact opnemen met de kerk, als men daar begraven wil worden. De kerk of zo'n instantie geeft daar wel of geen toestemming voor.