Hoe vasten mohammedanen in Noorwegen, als het daar midzomernacht is en de zon dus gedurende drie maanden nooit ondergaat?

Hier is het voor Islamieten die in de zomer vasten al een behoorlijke tijd dat ze niet kunnen eten en drinken.
Als ze dit op die manier ook in Noorwegen vasten, dan zullen er een hoop mensen de ramadan niet overleven.

Hoe doen ze dat eigenlijk in Noorwegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Het beste antwoord

Omdat de islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel, duurt een maand 29 a 30 dagen en er zijn 354 dagen in een jaar en is daarom 11 dagen korter dan het zonnejaar. Dit betekent dat de Ramadan beurtelings in alle seizoenen terechtkomt; herfst, winter, lente en zomer, hetgeen volgens moslims de rechtvaardigheid van de Schepper weergeeft. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen in korte, koude winterdagen moeten vasten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze discussie werd ook op dit forum gevoerd:
http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=7736

Toegevoegd na 7 minuten:
Het hangt kennelijk wel af van de eigen opvatting, maar ik concludeer dat ze in dat geval of de tijden van Mekka of die van een stad in een andere breedtegraad aanhouden.

Het mag m.i. bij vasten nooit gaan om de uitvoering van strakke regels die opgevolgd moeten worden van een ander, maar om de reden van het vasten. Zowel Moslims als Christenen vasten niet om uit te hongeren, maar om stil te staan bij een aantal zaken, o.a. het feit dat niet idereen het zo goed heeft als zijzelf. Hoe je dat vasten invult is ook voor een belangrijk deel een eigen keuze/invulling. De intentie is in mijn ogen heel belangrijk en je kunt daarin geleid worden door je geloof.

Toegevoegd na 18 minuten:
Yahoo anwers: (Arctic ramadan) http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20060929034152AAasVYg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik geloof dat de oplossing is, dat de tijden van zonsopkomst en zonsondergang in andere gebieden gehanteerd worden - ik meen me te herinneren dit ergens gelezen te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, zie de links in mijn antwoord ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dus toch. Ik kon zo snel niet bedenken waar ik zoiets zou moeten zoeken, maar het lijkt er dus op dat mijn claim dat ik zoiets ergens gelezen heb wel degelijk kan kloppen.
zij wenden zich tot het dichtbijzijnde land waar het wel nacht wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo rigide is de islam niet. Ik kende iemand die een strenge moslim was, maar die mee moest/mocht naar het ruimtestation. De jongeman kreeg de moslimbaas volledige ontheffing om bijv. halal te moeten eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zullen ook hier wel een oplossing voor hebben, zoals bijv de mekkaklok aanhouden. Ongeveer dezelfde tijd alleen met zonsopgang en zonsondergang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Islam is daar vrij pragmatisch in. Moslims (Mohammedaan is een verkeerde aanduiding) houden zich doorgaans waar dat praktisch is aan de lokale zonsondergang/opkomst maar mogen ook kiezen om de tijden in Mekka aan te houden gecorrigeerd naar de lokale tijdzone. De Islam staat zelfs nog toe dat rituelen uitgesteld worden als omstandigheden een normale uitvoering in de weg staan (zie oa uitzonderingen voor bv zwangere vrouwen). Het is dan wel de bedoeling dat dit later alsnog wordt ingehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziek bent of op doorreis hoef je niet mee te doen,dus met die gegevens kunnen de moslimbroeders en zusters er altijd onderuit.