Is het bekend waarom Jezus in de bijbel nergens spreekt over (de zonde van) Adam en Eva? Zo ja, wat zou de rede kunnen zijn?

Jezus was immers degene die de breuk met God, veroorzaakt door Adam, kwam herstellen. En Paulus noemde Hem de nieuwe Adam etc.
Wat daar in het paradijs gebeurde was toch heel fundamenteel en toch wordt dat nergens aangehaald (door Jezus) om verduidelijking te geven waar Hij voor kwam.
Of heb ik ergens een vers gemist?

Toegevoegd na 4 dagen:
In het oude testament wordt overigens ook niet zo veel over Adam gesproken. Zou dat dezelfde rede hebben?
Of weet iemand een vers, buiten de eerste hoofdstukken dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus brengt het Oude Testament helemaal niet ter sprake volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wat lectuur gemist van een vernoemde sekteleider Sun Myung Moon, onlangs nog overleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke lectuur?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HEy kitten , dan ben jij zeker sneeuwwitje en de 7 dwergen
dat zijn tenslotte ook 8 karakters ,
ik vind je opmerking zeer kwetsend en ongepast
en een gebrek aan respect
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.verenigingsbeweging.nl/_3de_adam_en_ware_ouders.html <---- Deze lectuur o.a.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de vraag is waarom Jezus in de bijbel niks hierover zegt. Misschien heb ik wat gemist maar ik heb toch de stellige indruk dat geschriften van of over Moon officieel nog niet in de bijbel zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@katoen. het Oude Testament bestond uit "de Wet en de Profeten". Jezus zei, bij Zijn komst in de wereld:"In de boekrol staat over Mij geschreven . . ." Dat kun je lezen in Hebreeën 10.
Zo werd het Oude Testament dus ook wel genoemd. Elders staat dat Hij zegt: "gij hebt gehoord dat tot de ouden gezegd is . .enz . ., maar Ik zeg u . . enz. ."
Met "ouden" wordt hier de Wet van Mozes bedoeld, een aanhaling dus uit het Oude Testament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fixutmaris, @Kitten Ik ben het met Fixut eens dat de opmerking op een wat diplomatiekere toon gezegd had mogen worden, hoewel je wel gelijk hebt dat de bijbel veel verhalen bevat waarvan het realiteitsgehalte in twijfel kan worden getrokken. Daarnaast heb je geen gelijk. Sprookjes zijn doorgaans qua verhaal consistent en consequent en dat is wat je van de bijbel niet kunt zeggen. Een van de grootste breekpunten in de bijbel vind ik het verschil tussen het oude en nieuwe testament, waarbij de god van OT er een is van wraak en straf en die van het NT een van liefde en vrede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus ziet geen zonden. Hij is vrij van zonden, dus kan hij ze ook niet zien!
Alleen de mens die zich op het ego verlaat zien "zonden".
Hij kwam om te vertellen dat Hij de Zoon van God was en dat wij precies zijn zoals Hij, dus ook de Zoon van God.
Sterker nog: wij zijn allemaal één, dus één Zoon i.p.v. allemaal verschillende lichamen. Alles wat God heeft geschapen is zijn Zoon. (Niet zijnde wat wij hebben gemaakt, lichamen e.d.)
Het verhaal van Adam en Eva is een manier om te vertellen dat op een bepaald moment "de mens" zich is gaan identificeren met het ego en God heeft verlaten.
Dit kan zondermeer herstelt worden d.m.v. Jezus of de Heilige Geest. Maar dan moet het ego worden losgelaten en is het voor ieder mens bereikbaar.
Dat kwam Jezus vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome; Hé jammer, ik dacht laat ik eens wat anders propageren dan de dagelijkse gang van zaken. Een frisse wind (waar een luchtje aan zit) die geroepen voelt te waaien door het web, omdat het enigszins erop aansluit. Maar om een reden waarom iemand, hetzij Jezus, hetzij wie dan ook, te vinden, waarom iemand niks zegt over hetgeen, wijl een ander daar over predikt, is toch uiterst een bezigheid die een oneindig leven vergt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Meike2. Ik weet niet welke vertaling van de Bijbel jij hanteert, maar ik heb jouw beweringen in geen enkele vertaling kunnen vinden. Bestaat er misschien zoiets als de Dikke Duimvertaling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Meike2, als Jezus geen zonden ziet, ziet god geen zonden ('t is tenslotte een heilige drieeenheid) en als god geen zonden ziet kunnen Adam en Eva niks fout gedaan hebben en als die niks fout gedaan hebben, waar zijn we dan al die 3.000 jaar mee bezig geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Meike2: Als we allemaal een zijn, en de zoon, dan zijn wij derhalve god. Ik denk dat je de bijbel verwart met "Stranger in a Strange Land" van Heinlein (overigens een erg lezenswaardig boek!). Of kun je mij vertellen welke stroming binnen het Christendom dit vertelt? Het lijkt mij eerder dat Jezus zich er helemaal niet van bewust was dat het geloof dat hij predikte 'stond op de schouders van' het Oude Testament en dus consistent moest zijn met al die verhalen. De verhalen over Jezus' studie van het OT zijn ook pas na zijn dood verzonnen.
Kristal
11 jaar geleden
Groome, best kans dat je zomaar dat je de spijker op de kop slaat... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome precies, je slaat de spijker op de kop.
De boodschap kon 2000 jaar terug niet worden geaccepteerd en 2000 jaar later nog steeds niet!
Wolfijntje die dikke duimen zijn in de verstreken 2000 jaar al aan het sabbelen geweest aan de oorspronkelijke verhalen waaruit de bijbel bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
P.s. Het menselijk ego is de verzinner van zonden en schuld. Als men het ego loslaat (wat de inhoud van verlossen is) dan is men weer zoals God ons heeft geschapen: de Zoon van God
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel, als ik nu ga opschrijven wat mijn bron is, wordt ik opgehangen wegens heiligschennis. Misschien via een pb. als je echt geïnteresseerd bent.
Voor de anderen: alle gelijkenissen die Jezus gaf, zijn gebaseerd op het loslaten v.h. ego en b.v. de verloren zoon betekent de mens die zich niet meer op God verliet maar op zijn ego, en dus afdwaalde van zijn Goddelijke Zelf (Zoon v. God is Goddelijk) en ten allen tijde kan terugkeren naar zijn Bron.
God ziet idd. geen zonde, het bestaat niet!

Antwoorden (5)

Hele goede vraag als Jezus er inderdaad niet over spreekt.
Hetzelfde geldt voor de toren van Babel, Noach, etc. Hij spreek zo goed als niet over het oude testament, behalve de wetgeving.

Ik kan alleen gissen naar antwoorden.
Misschien dat in die tijd de meeste mensen adam niet kenden, alleen de profeten en schriftgeleerden?
Jezus kwam om mensen te onderwijzen en om de weg naar de Vader mogelijk te maken. Misschien vond Hij het onderwijs belangrijker dan de uitleg over zijn bezoek?
Misschien vond Hij het verleden niet belangrijk meer, maar de toekomst destemeer. Daar spreekt Hij namelijk heel veel over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, niet de tijd verspillen aan wat ver achter in de geschiedenis ligt, maar voor=uit kijken;
wat de toekomst te bieden heeft.
Denk de Jezus dit voor ogen had.
Een mogelijk antwoord op deze vraag is dat niet alles wat Jezus ooit gezegd heeft opgeschreven is. Sterker nog, waarschijnlijk het meeste niet. Het oudste (erkende) evangelie (Marcus) dateert van ca. 60-70 na Christus, het jongste (Johannes) van ca. 100-110 na Christus. Veel van de uitspraken van Jezus zullen tegen die tijd al vergeten zijn geweest. Bovendien zijn er, naast de erkende evangeliën een aantal apocriefe (niet-erkende) evangeliën waarin ook dingen over Jezus/uitspraken van Jezus staan die door de vroege kerk niet "goedgekeurd" werden om te worden verkondigd.

Een andere mogelijkheid is dat de betekenis dat Jezus op aarde is gekomen om de zondeval van Adam te herstellen een betekenis is geweest die er later, door de vroege kerk, aan gehecht is. Als Jezus hier zelf niet van op de hoogte was, kan hij er ook niets over gezegd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Paradijs viel de mens voor de verleiding van de slang, de satan. Daardoor is de zonde in de wereld gekomen.

“Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus” legt Paulus uit aan de Romeinen.

De reden van Zijn komst in de wereld werd door Johannes de Doper aangekondigd met “Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt”.

De evangeliën doen verslag van talrijke verkondigingen van Jezus aan “de vele scharen die Hem volgden”.

Je kan er redelijkerwijs van uit gaan dat Hij tijdens deze bijeenkomsten de oorzaak van de zondeval, die bij Adam en Eva begon, en de reden van Zijn komst om de gevolgen van deze oorzaak te neutraliseren, met zijn toehoorders heeft besproken.

Het lijkt mij ondoenlijk om de inhoud van al deze verkondigingen op schrift te stellen, want dan was de Bijbel toch wel een stukje dikker geworden dan wij nu hebben.

Toegevoegd na 4 dagen:
@elicrates. als antwoord op jouw toevoeging het volgende.
In het Oude Testament wordt over de zondeval van Adam en Eva niet gesproken omdat deze pas betekenis kreeg toen Jezus op aarde werd geboren.

Totdat Jezus kwam was er immers niemand die in staat was om de ontstane breuk tussen God en mensheid weer te herstellen.

Het zondevalhoofdstuk was gedurende de periode van het Oude Testament dus niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Je kan er redelijkerwijs van uit gaan dat Hij tijdens deze bijeenkomsten de oorzaak van de zondeval, die bij Adam en Eva begon, en de reden van Zijn komst om de gevolgen van deze oorzaak te neutraliseren, met zijn toehoorders heeft besproken" In een rechtzaak zou dit als puur speculatief en niet ontvankelijk worden verklaard. Daarnaast lijkt het mij dat, als Jezus dit ergens als argument gebruikt had, dit zeker op schrift zou zijn gesteld omdat een van de belangrijkste rechtvaardigingen voor zijn bestaan zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome. Misschien is het jou nog niet opgevallen, maar het evangelie is zeker geen rechtszaak. In mijn antwoord leg ik het verband uit van oorzaak, de zondeval, en gevolg, het neutraliseren daarvan, waarbij ik tot de conclusie kom dat Jezus deze in Zijn verkondigingen aan de orde heeft moeten stellen. De apostelen hebben deze logische conclusie duidelijk ook getrokken en hebben hun evangelie zelfs daarop gebaseerd! Dit is namelijk het fundament van de hele Verlossingsboodschap. Dat jij, ondanks hun overduidelijke, uitgebreide uitleg over het hoe en waarom, nog steeds niet ontvankelijk bent pleit niet erg voor jou, gezien ook jouw reacties bij deze vraag. Misschien is het een idee dat je je in het vervolg wat beter inleest op de Bijbel alvorens hierover uit te spreken en heb je daar ook geen rechtszaak meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar voor hetzelfde geld kan ik zeggen dat Jezus een keer de algemene relativiteitstheorie heeft uitgelegd tijdens een preek maar dat ze dat te moeilijk vonden om op te schrijven. Je legt Jezus woorden in de mond en dat vind ik tamelijk aanmatigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je mijn advies van mijn vorige reactie opvolgt, zou je toch echt eerst moeten leren lezen. Voor jou zou de enorm dikke Bijbel in de laatste alinea van mijn antwoord, die zal ontstaan als alle woorden die Jezus sprak (en dat zijn er heeel wat) zou worden opgetekend,
een mogelijke uitkomst zijn. En dan nog is het de vraag of je er baat bij zou hebben want wij hebben het hier over simpele, logische gevolgtrekkingen van fundamenteel belang voor de Verlossingsboodschap. Lees alsjeblieft nogmaals onze correspondentie door. Zelfs een kind weet dat voor de letters d, e, f, logischerwijs de letters a, b, c horen. Want dat kind heeft die informatie mogelijk van een andere bron buiten de leraar om al verkregen. Ik heb het gevoel dat je in jouw reacties de draak met mij probeert te steken of heb ik nu echt met een debieltje(niet denigrerend bedoeld maar passend in deze context) te maken? In het eerste geval vind ik het een smakelijke en geslaagde grap en is het tweede geval hier van toepassing dan vind ik dat zorgelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste, ik probeer zeker niet de draak met je te steken. Maar ik ben van mening dat je conclusie dat hij er wel over gesproken moet hebben maar dat het tot te veel papier zou leiden om dat op te schrijven nergens op slaan. Daarnaast is de reden om iets niet op te schrijven omdat de bijbel dan te dik wordt op zijn minst vreemd te noemen. Vooral omdat dan de schrijvers censureren en wij dus niet de boodschap van Jezus hebben gekregen maar de boodschap van wat de schrijvers blijkbaar belangrijk vonden (en wie zijn zei om dat te bepalen). Met mijn enigszins absurdistische voorbeeld over de algemene relativiteitstheorie probeer ik aan te geven dat je, op basis van die redenatie, Jezus zo ongeveer alles kunt laten zeggen wat je wilt. Je gevolgtrekking mag je dan logisch vinden, er is geen enkel bewijs dat het gebeurd is. En je verklaard niet waarom Jezus niks over de erfzonde heeft gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Jezus er van geweten zou hebben, of de vroege schriftschrijvers van het nieuwe testament waren zich er van bewust geweest dat het zo'n belangrijke rol zou gaan innemen in de hele mythe (het wegnemen van onze erfzonde) hadden ze er vast wel wat over opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome. Mijn bewering weet ik te staven door hetgeen Johannes over zichzelf zegt: “Het is deze leerling die over dit alles getuigenis aflegt, en het ook heeft opgeschreven. Wij weten dat zijn getuigenis betrouwbaar is. Jezus heeft nog veel meer gedaan: als al zijn daden, een voor een, opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden”. Met “dit alles” bedoelt Johannes dat hij zoveel met Jezus beleefd en meegemaakt heeft, dat hij dit onmogelijk op schrift kon stellen, en dan hebben wij het nog niets eens over de inhoud van alle verkondigingen wat Hij allemaal tegen de vele scharen heeft gezegd. Er staan dus heel veel dingen die de evangelisten niet konden vermelden wegens voornoemde reden, maar de apostelen daarna wel over uitweiden in hun brieven aan de menigten. Ik vind het fijn om te weten dat jij niet de draak met mij steekt. Dat vermoeden kreeg ik omdat ik niet kan begrijpen dat je het niet kunt vatten om jou nog verder uit te leggen dat het voor niemand te doen is om woord voor woord neer te schrijven wat Jezus allemaal gezegd heeft. Jouw begrip, althans over de dingen wat de Bijbel aangaat, is toch van dien aard dat ik niet meer weet te reageren.
En dit na alle uitleg daarover! En mogelijk geeft dit antwoord jou weer opnieuw aanleiding tot de volgende vra(a)g(en). Laten wij het hierop houden, dat Hij expliciet niets over de zondeval heeft gezegd, maar dat ik vind dat hij het impliciet wel heeft gezegd.
Tevreden, zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel. Lees mijn reactie naar @groome. dat is mijn antwoord naar jou.
Kristal
11 jaar geleden
Wolfijntje,
ik heb de Bijbel destijds wél met de paplepel ingegoten gekregen, ik kom uit een gereformeerd nest.
Desalniettemin vind ik het volkomen logisch en gerechtvaardigd wat Groom zegt. Het is naar mijn mening juist nogal aanmatigend van jou dat jij vindt dat hij eerst maar eens de Bijbel moet lezen voor hij een mening kan hebben. En dat hij maar klakkeloos dient aan te nemen wat jij dicteert uit de Bijbel omdat jij ervan overtuigd bent dat de Bijbel dús de waarheid vertelt. Als het goed is weten we inmiddels wel dat er veel met de Bijbel gesjoemeld is. Boeken zijn eruit gehaald, omdat het degene die op dat moment aan de macht was niet uitkwam als mensen teveel wisten. Boeken zijn verdwenen. Er is vele malen vertaald. Teksten zijn pas vele jaren na de dood van Jezus opgeschreven. Het zou van grote naiviteit getuigen als daar niet serieus naar gekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kristal. Je bedoelt waarschijnlijk een klein theelepeltje waarmee je de Bijbel ingegoten hebt gekregen. Als jij het volkomen logisch en gerechtvaardigd vindt dat iemand een mening kan hebben over de inhoud van de Bijbel, want daar ging de vraag over, zonder de Bijbel gelezen te hebben, dan heb je waarschijnlijk zelfs een theelepeltje uit het servies van een poppenhuisje gebruikt, gezien jouw "kennis" in de 2e alinea als resultaat van jouw religieuze achtergrond.
Kristal
11 jaar geleden
Wolfijntje, je klinkt nogal strijdlustig :-) Maar weet je, zoals jij ook een mening mag hebben over mijn religieuze opvoeding, terwijl jij daar wezenlijk niets van weet,
kan ook Groome met hele gerechtvaardigde opmerkingen komen over de Bijbel. Het zijn opmerkingen om over na te denken. Mijn kennis uit de tweede alinea is trouwens algemeen bekend en mijn geliefde ouders hadden natuurlijk liever, net als jij, dat deze feiten niet bekend waren geworden. Daarbij weet iedereen dat verhalen die pas lang na de gebeurtenissen opgeschreven worden, aan (overigens volkomen onopzettelijk) inhoud en vorm veranderen.
Daarom is de Bijbel voor mij uiteindelijk een zeer bijzonder boek geworden, met soms leerrijke verhalen, maar waar ik ook met mededogen naar kijk omdat het boek zó vaak misbruikt wordt! De goeden niet te na gesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een beetje een principieel punt. Johannes zegt “Het is deze leerling die over dit alles getuigenis aflegt, en het ook heeft opgeschreven. Wij weten dat zijn getuigenis betrouwbaar is. Jezus heeft nog veel meer gedaan: als al zijn daden, een voor een, opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden”. Dat kan wel zo zijn, maar dan lees ik datgene wat Johannes belangrijk vond en ik kan op geen enkele mogelijkheid verifieren dat datgene wat Johannes belangrijk vond ook datgene is wat Jezus belangrijk vond. En dit terwijl Johannes hier min of meer toegeeft dat hij meer weglaat dat opschrijft. Ik hoop dat je dit punt begrijpt en wat mij betreft laten we het hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wolfijntje begrijp ik je antwoord nu goed na de aanvulling van Elicrates? In het OT is de zondeval geen issue omdat die pas betekenis kreeg in het NT waar dat niet is opgeschreven omdat anders de bijbel te dik zou worden? Als je nu denkt dat ik de draak met je steek, dan heb je geen gelijk, maar nu is het zo' n onzin geworden dat ik je een min geef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome. Ik heb eerder opmerkingen geplaatst over jouw begripsvermogen aangaande de Bijbel.
Dat was de reden waarom ik het hierbij wou laten. En jouw laatste reactie bevestigt mijn stelling nog eens. Ik doe nog een laatste poging wat mij betreft, maar ik doe dat op de uitdrukkelijke voorwaarde dat jij niet het minste vermoeden krijgt dat ik jou wil “bekeren” want dat is het laatste wat ik zou willen. Mijn antwoorden en reacties zijn bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar antwoorden op basis van de Bijbel. En natuurlijk sta ik open voor vraag en wedervraag om daar op in te gaan. Jouw minnetjes op basis van jouw reacties hebben voor mij geen enkele waarde al gaf je er 10! Maar goed de laatste poging nu om jou ter wille te zijn. Door de zondeval van de eerste Adam, zoals hij ook genoemd wordt, is de mensheid daarin meegesleurd waardoor de innerlijke relatie met God voor hen verbroken is. Er heeft sindsdien, dus na die gebeurtenis van de ongehoorzaamheid (de zondeval dus), al die eeuwen gedurende de periode van het gehele Oude Testament, niemand op aarde geleefd die een zondeloos offer kon brengen, om de verbroken verbinding tussen God en mensheid te herstellen. Totdat Jezus werd geboren.
Hij bleek wèl in staat om een zondeloos offer te brengen door Zijn leven te geven, dus door de kruisdood te sterven. Dat is de reden waarom Hij de tweede Adam wordt genoemd. De zondeval is in zoverre geen issue omdat men zich bewust was dat niemand in staat zou zijn een dergelijk offer te brengen. Alle profeten verwezen echter naar een persoon die, op zeker moment in de tijd, daar wel toe in staat zal blijken. Zijn dood heeft zo’n grote impact gehad dat wij daar nog steeds de positieve gevolgen van ondervinden. Dat jij deze mededelingen grote onzin vindt pleit eerder tegen jou dan voor jou, maar troost je met de gedachte dat jij vele medestanders hebt die jouw zienswijze waarderen met vele plussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wolfijntje, je begrijpt mijn punt denk ik niet. Dus hierbij mij laatste reactie en dan laten we het er maar bij. De vraag is waarom Jezus in de bijbel niks zegt over de zondeval. In je antwoord zeg je dat je mag aannemen dat hij het er over gehad heeft maar dat het niet is opgeschreven omdat je niet alles kunt opschrijven. Dat vind ik op zijn zachts geen sterk argument, zeker niet omdat de zondeval toch een kernbegrip in het Christendom is. Na de toevoeging zeg je in je antwoord dat in het OT niet over de zondeval wordt gesproken omdat die pas betekenis kreeg met de komst van Jezus. Maar als Jezus het er dan niet over heeft dan heeft het geen betekenis. Dat is de contradictie die ik zie. Als Jezus het er wel over heeft gehad maar het is niet opgeschreven door de evangelisten dan hebben die daarmee censuur gepleegd op een van de kernbegrippen van het Christelijk geloof of het speelde toen echt geen rol. Dat maakt het hele verhaal in mijn ogen verdacht. Maak je geen zorgen, je gaat mij niet bekeren en dat speelt in deze discussie ook geen enkele rol. En voor je info, ik ben degelijk katholiek opgevoed en weet mijn weg in de bijbel daardoor redelijk te vinden. Daarnaast waardeer ik "je laatste poging" omdat dit antwoord volgens mij vanuit de beste Christelijke traditie gegeven wordt. Maar je echte antwoord is geen antwoord op de vraag en raakt naar mijn mening kant noch wal.
Ja, het is bekend waarom Jezus (vzmh) er niet over spreekt in de Bijbel, namelijk omdat de Kerk later deze dogmatiek er aan heeft opgehangen. Hij heeft deze boodschap dus helemaal niet verkondigd!

Dat is de reden waarom de islaam uiteindelijk is geopenbaard: terugkeren naar wat Jezus (vzmh) daadwerkelijk heeft gezegd, niet naar hetgeen er later bij verzonnen of bedacht is, met Paulus voorop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens, je stelt verder in je vraagstelling: Jezus was immers degene (etc), maar je moet je afvragen of deze aanname wel juist is. Die aanname is namelijk niet gebaseerd op de boodschap van Jezus (vzmh) zelf, zoals je die leest in de Evangeliën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus had natuurlijk geen behoefte aan lastige vragen als waarom een almachtige god niet meteen mensen had geschapen die deden wat hij wou.
Je kunt natuurlijk niet mensen een eigen wil geven en dan verwachten dat ze doen wat jij wilt.