Ik denk dat "een god" voor mensen nodig is voor alle vragen die mensen zelf niet kunnen beantwoorden en voor hen eigen kader toch enige vastigheid willen en de vragen die ze niet kunnen beantwoorden als een wonder beschouwen dat een god invult.

Ik ben overigens atheïst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (43)

Omdat mensen houvast nodig hebben in het leven, ook met God is het leven moeilijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen geloven, omdat GOD'sdienst vertelt wat je wel en niet mag doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de wet?
Omdat die mensen geloven dat na dit leven een Hemel en hel is. Zonder God wordt het de hel, en dat willen ze niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou dan een foute reden zijn, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geloof jij daar niet in. Gelovigen wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind niet dat je maar moet geloven omdat het anders een hel wordt of dat je dan in de hel komt.
En ik geloof dat je in de hemel of hel komt als je sterft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook koolwitje. Geloven alleen is niet genoeg om in de Hemel te komen. Je moet daarbij ook de genade van God ontvangen, en die is alleen voor de uitverkorenen. Maar dat betekend niet dat we niet hoeven te geloven; met het idee van 'als ik toch niet uitverkoren ben, hoef ik er ook niks voor te doen'. Het is juist zo belangrijk dat we ons overgeven aan God. Want wij weten zelf niet of we zalig worden. Daarom moeten we zo voorzichtig zijn met onze genade tijd. God wil erom gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@spwer: je zegt: uitverkorenen. In mijn beleving is het vreemd dat god - die alle mensen even lief heeft - er lievelingetjes op nahoudt die vervolgens uitverkoren worden. Dit klinkt mij zo onwerkelijk in de oren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hellevuur was toch iets waar je terrecht kwam bij het verbreken van de zeven zonden? Verzonnen door de kerk om mensen te laten leiden door het goede?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita;
Nee God heeft juist mensen apart gezet. Mensen die WILLEN geloven in Hem, en die hun hart aan Hem overgeven. Dat zijn mensen die de zonde HATEN maar van nature ook een zondig hart hebben. Zij WETEN van zichzelf dat zij zondig zijn, want ze leven naar de 10 geboden. Ook moordenaars kunnen zalig worden. Het gaat om die verandering, de bekering. God heeft alle mensen lief, helemaal gelijk in. Maar de mensen die Hem aanhangen en dienen heeft Hij apart gezet. Deze mensen leven dichtbij God. Andere mensen, die Hem niet nodig hebben, of Hem zelfs haten, verdoemd Hij. Die mensen zullen voor eeuwig verloren zijn in de Hel. Want God heeft ons genade tijd gegeven, het gaat erom hoe we die gebruiken. Ik probeer je een omschrijving te geven van 'uitverkorenen' maar natuurlijk weet alleen God welke mensen dat zijn. God kijkt in ons hart, dat kunnen mensen niet. Begrijp je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotus;
Ik ken alleen de 10 geboden. Die heeft God zelf gegeven. Er is in mijn geloof helemaal niets door mensen zelf (de kerk,zoals jij zegt) verzonnen. Ik geloof dat Adam (de Vader van ons allen, omdat wij in hem geboren zijn) het verbond met God verbroken heeft. Het verbond was: God zei tegen Adam "Gij zult niet van de vrucht die ene boom eten, want dan zult Gij (en alle mensen met u) de dood sterven". Maar Adam at toch van die ene boom, hij riep de straf op. En die straf was dat hij (en wij, al zijn nakomelingen) de eeuwige dood zouden sterven. Wij kunnen Adam niet de schuld geven van deze straf. Wij zouden zelf ook gezondigd hebben. Adam was het toonbeeld voor de mensen die later geboren zouden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens spwer +1
Om hun angsten en onzekerheden te kunnen afschuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om een verklaring te hebben voor alles wat bestaat, ontstaan is. En het geeft "troost" en houvast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig: mensen geloven in een god omdat ze dan de verantwoordelijkheid over hun eigen leven niet meer (volledig) hoeven te dragen.

Overigens, in de korte tijd dat ik hier rondkijk op deze site, is deze vraag een terugkomend gebeuren. Ik zou ook eens de zoekfunctie gebruiken, daar vind je nog meer antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof ook in God. En waarom? Het geeft mij kracht in moeilijke tijden. Wanneer er iets vreselijks in mijn leven gebeurt dan weet ik dit te relativeren. Wanneer er iemand overlijdt dan geloof ik dat deze persoon het toch beter zal krijgen. Het verdriet is hierdoor een stuk minder.

En soms vraag ik mij ook wel eens af: maak ik mijzelf niet iets wijs? Steek ik mijn kop niet in het zand?
Ook ik twijfel wel eens. Maar misschien is dit wel menselijk.

Maar het geeft mij toch wel vaak rust......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik kijk in mijn omgeving bij mijn vrienden bijvoorbeeld, en er overlijdt iemand een dierbare van een van mijn ongelovige vrienden, dan zijn die volledig kapot.
Op dat soort momenten denk ik, ik ben blij dat ik een geloof heb. Wanneer je een jaar later bijv vraagt naar hun overleden vader dan beginnen ze opnieuw te huilen, ze kunnen het geen plaats geven. Ik kan dat wel, en ja misschien steek ik mijn koop in het zand maar het geeft mij wel een beter gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dit ook in mijn omgeving. Mensen die geloven in God weten zich getroost, want zij geven hun verdriet over aan God. Niet in de zin van; "dan ben ik er vanaf (dat kan niet)" maar God weet overal vanaf. Hij weet wat er in ons omgaat. Hij is een steun en toeverlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gesproken +1 :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@edje, ieder mens is anders, ieders emotie is anders. Ik vindt het een uiters raar voorbeeld. Ik geloof best dat het geloof jou helpt te relativeren, maar of het geloof daarvoor nodig is, is part II
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag jij gerust vinden. Maar ik heb inmiddels diverse zaken meegemaakt (o.a.) overlijden van mensen, en dan zie ik toch echt vaak het verschil tussen het verwerken van de emoties bij gelovigen en ongelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Edje40: wat is het verschil?
Veel mensen houden van machtige leiders en als de wereldlijke te veel gebreken hebben is het verleidelijk om in een imaginaire te gaan geloven die onfeilbaar is en absolute macht heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is god voor hen?
Ik geloof in mezelf, omdat ik denk dat ieder mens iets goddelijks heb.

Ik geloof dat er meer is, dat kan ik god noemen, of het universum of datgene wat niet te verklaren heeft.

Tegenwoordig is de benaming 'GOD' zo breed dat ieder zijn eigen antwoord daar op heb.

Toegevoegd na 50 seconden:
Denk dat het te maken heeft met houvast en hoop creëren.

Ik hou daar wel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die in een God geloven voelen zich waarschijnlijk veilig en geborgen. Ze geloven in iets wat ze houvast geeft in slechtere tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen willen geloven dan is er vraag naar dat product en zoals met alles in deze wereld, als ergens vraag naar is, wordt het geproduceerd... Dan komt er iemand en zegt, geloof dan dit, of geloof dan dat...

Zo is het ook met God gegaan, die is in het leven geroepen om erin te geloven, want bewijzen hebben we er niet van... Hij heeft weliswaar alles in een kleine week geschapen, maar sindsdien heeft niemand meer enig spoor van hem vernomen...

Mensen willen graag geloven, maar al te graag... Ze geloven in sprookjes, ze geloven in vorige levens, ze geloven in karma, ze geloven in alles, ze geloven in God...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms hierom:

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt,
zoals ik U.

Gerard Reve
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een God is voor de gelovige een stabiele factor, waarin je je gevoel, angst, en verdriet kwijt kunt. Hij roept je niet ter verantwoording en geeft mensen steun.
Dat geeft zoveel goed dat dit het geloof in hem versterkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteenlopend.

1. Uit angst --> dat anders niemand controle heeft over wat we niet begrijpen zoals het heelal of dat we verdwijnen als we doodgaan
2. Uit onwetendheid --> Het word opgedragen als de waarheid door opvoeders
3. Uit ervaringen --> waarin men denkt contact te hebben gehad met God of hem gezien te hebben

Toegevoegd na 11 minuten:
Vooral ook bij dingen waarbij je zelf geen invloed kan uitoefenen willen mensen dat er een hogere macht is die hen bijstaat.

Denk aan: Waar je heen gaat als je dood gaat, oorlog, vroeger ook: hongersnood.

Zij negeren bewijs en zien toeval situaties als bevestiging van hun vermoedens.

Ze bidden tot een God en de oogst is ineens goed. Mensen leggen het verband:
Bidden tot God <-> Goede oogst
En verzinnen er steeds meer omheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het zo lekker makkelijk is. Met een god kun je alle problemen van de wereld oplossen. Lekker simpel, voor simpele mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje kort door de bocht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is wel zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jij mijn mening niet deelt is dit een waardeloos antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou goed, mensen met simpele gedachten over het ontstaan van het alles. Dat bedoelde ik eigenlijk meer.
"Waarom geloven mensen in een god?"

gelovige mensen geloven in ‘een god’,
omdat ‘dit’ eerst, als een waarheid,
aan hen wordt voorgehouden;
(zoals ook de ouders aan hun kinderen
over de Sint en over Piet vertellen);

omdat ze ‘het’ daarna uit vrije wil,
of gedwongen, aannemen;

omdat ze ‘daar’ veiligheid in terugvinden;

en bovenal omdat ze ‘daar’ uiteindelijk
zelf in WILLEN geloven;

het is (naar mijn mening) immers een keuze:
(ik WIL geloven...of...ik WIL niet geloven);

en de ene mens wil geloven vanuit angst;
en de ander wil geloven vanuit liefde;
en die wil geloven vanuit onwetendheid;
en die wil geloven vanwege een ‘spirituele’ ervaring;
enz…

ik geloof, op mijn manier,
puur omdat ik dat wíl,
in ALLES met nog IETS,
ik weet alleen NIETS zeker…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het leven dan voor mij zinloos is.
We huppelen hier niet voor niks, volgens mij.
En omdat Hij het waard is, wij behoren Hem toe.
Wij zijn Zijn schepsel, Hij hield al van ons voordat wij geboren waren.
We zijn in staat om lief te hebben dankzij Hem, en er is vergeving dankzij Hem.
Hij is zorgzaam, barmhartig, genadig, goed en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan heel erg fijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allebei
om zo boven de sleur van alle dag uit te stijgen

om troots te vinden

om te willen geloven in iets wat groter is dan zij zelf

om de verantwoording van hun daden op god af te kunnen schuiven

omdat ze het zo geleerd is

omdat ze zelf de weg kwijt zijn en dan voor lijding opzien naar god

er is veel niet te verklaren dus moet er wel een god zin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze om iets wat hen overkomt aan op te hangen,zowel de goede als de slechte dingen.
Ze kunnen dan altijd zeggen: Dat heeft god zo gewild!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat God bestaat, er is immers een hogere macht die jou laat leven en sterven voor een bepaalde tijd en het universum heeft ook zo'n bepaalde rangorde tot in de kleinste DNA streng dat er wel een schepper moet zijn

je hoeft het hier natuurlijk niet mee eens te zijn! maar als je logische nadenkt zijn er teveel hogere machten, dus God c.q. Godengeloof is niet zo vreemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste is het een ingeboren gevoel, die aangestuurd word door het open blijven staan van diverse vragen, waar geen antwoord of uitleg word verkregen.
Om toch invulling daaraan te geven, zal men voor zichzelf verklaringen aannemen, dat er een hogere macht of machten moeten zijn.
De een ziet zijn antwoorden terug in de Bijbel, terwijl de ander in een antwoord er heilig in gelooft dat er geen Hogere Macht is.
Sommigen zullen een antwoord creëren om hun geweten te sussen.
Hoe dan ook zijn er wel mensen zelfs van hun gedachten afgestapt.
Men blijft met vragen zitten:
1) Waarom zijn we hier?
2) Hoe zijn we hier gekomen?
3)Wat gebeurt er na mijn dood?
etc.
Antwoorden hierop zal ieder voor zich invullen.
Maar altijd blijft er ergens nog een vraag open: 1) Is er niet meer dan wat ik om mij heen zie?
Met die vraag gaat men denken, dat er natuurlijk een god kan bestaan.
Om zich heen kijkend naar de omgeving, het universum, de securiteit van de tijd-elementen, etc. gaan er mensen in een God geloven.
Alleen word er weer twijfel gezaaid als men de ellende, rampen, criminaliteit, ernstige ziekte en verdriet ziet.
Ieder geeft weer zijn antwoord erop en hoe het verder zal verlopen met de mens.
Terwijl de een in een algehele zelfvernietiging gelooft, vertrouwt de ander dat God, zoals de Bijbel zegt, het wel aanziet, maar op zijn bestemde tijd zal ingrijpen.
Maar ondanks dit alles blijft men toch in een God geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen denken iets 'groots' nodig te hebben. Iets machtig, om zich aan vast te houden. Zoals een kind dat met een ouder heeft.

Of dit echt nodig is vraag ik me werkelijk af. De kracht van het goddelijke zit al in ieder mens, van binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat mensen bang zijn voor het onbekende zoals de dood, dat is altijd al zo geweest. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Columbus, die niet bang was om van de aarde "af te varen".
Ook dwingen mensen van het geloof anderen te geloven door hen bang te maken. Angst is de hoofdemotie en de drijfveer van bijna alle beslissingen die mensen maken.
Ik werd vroeger toen ik klein was al bang gemaakt, ze zeiden dat baby's ook naar de hel gaan. Nu weet ik wel beter en geloof niet meer in die onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Hij bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen antwoorden op hun vragen.
Mensen hebben houvast nodig.
En, vindt ik belangrijker, mensen hebben een uitweg nodig op de pijnlijke dingen die gebeuren.

Ik ben niet gelovig dus voor mij is een god een beetje onzin, maar andere mensen hebben veel hulp gehad van een god.
De God van de christenen (de voor mij meest bekende god) heeft mij laten zien dat mensen die geloven grote houvast kunnen hebben aan geloven.

Voor mij, persoonlijk betekent het niets, maar ik kan me sterk voorstellen dat het voor andere mensen hun leven betekent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geloven in een god kan, overigens, ook een soort 'richtlijn' zijn, een soort regels waar mensen zich aan willen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geeft hen hoop en een lichtpuntje in het leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om 'god' te bedanken dat zij leven
"want 'god' heeft hen geschapen" (ik geloof er niet in)

Toegevoegd na 9 minuten:
hen = de mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat ze een reden hebben voor dingen die ze niet kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommigen is God zonder begin of zonder einde ! Dus daar is altijd alles te vinden voor een uitleg waarover velen struikelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geeft zelfvertrouwen en je wordt er blij van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat God dat geloof geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, wij kunnen dat uit onszelf niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord op deze vraag.
-vanuit cultuur/traditie
-meegekregen uit huis
-om het onverklaarbare te verklaren
-omdat het gevoel 'er is meer', er is 'God', prettig voelt
-God geeft troost
-maakt het Bestaan, het Leven eenvoudiger
-geeft mogelijk zekerheid

Toegevoegd na 2 minuten:
-maakt het Leven draaglijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God kan je in verschillende opzichten zien...
Je zou eerst God moeten definieren...
Wat voor God is mijn God?

Als ik de bijbelse God pak kom ik hier op uit...

We geloven in God omdat hij een betere leven belooft..
Dit geeft Hij ons als we volgens zijn geschreven richtlijnen leven..
Verder geloven wij in God omdat God ons behoed van de duivel...geeft bescherming in Angst..
Wij geloven in God omdat hij Almachtig is..zodoende kunnen we om hulp vragen/krijgen als we het zelf niet aankunnen..hij geeft ons houvast..
God creerde leven zoals wij hem kennen...daarvoor moeten wij hem eren..
God is de schepper van hemel en aarde..
De hemel is iets uitzonderlijks moois..om daar te komen moet je goed leven en God eren in Zijn naam..
Zo niet kom je in de Hel...en daar wil je niet zijn..
Dus beter geloof je in God...
Want alleen door in God te geloven zou je een leven leiden die leid naar al het Goeds...

Uiteindelijk zie ik deze God als...De redder in angst...
Zelf ben ik niet gelovig in de zin van..religie...

Ik geloof...jazeker...ik geloof in een ''God''
Alleen die van mij geeft me geen angst...
Alleen liefde...
Ik oordeel niet over de Bijbelse God..
het is alleen mijn mening..
Ik ben liever vrij...dan leven in angst...

Dus ik geloof in God...omdat ik leef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om houvast te hebben in het leven ,om ergens naar toe te leven als je dood bent,mensen die in god geloven denken dat ze naar de hemel gaan waar nooit ruzie ,ziekte en ellende is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een heleboel onzichtbare onverklaarbare dingen zijn gebeurd.
En die zullen ook wel iemand boven zich hebben.
Dat zou in dit geval God zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom peuteren mensen in hun neus? Je doet het wel of je doet het niet. Motivaties zijn per persoon anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat ze iets hebben om op terug te kunnen vallen in slechtere tijden. Waar hoop is, is leven, en waar leven is, is hoop. De 1 kan zijn hoop prima uit zichzelf putten, de ander moet het ergens anders vandaan halen.

Wanneer iemand ziek is of een ongeluk krijgt zijn er mensen die zeggen dat het Gods wil is en kunnen zich hierbij neer leggen. Zij die niet geloven zoeken naar een andere oorzaak en blijven misschien onwetend wanneer zij niet weten hoe ze ermee om moeten gaan, dus langer in rouw zijn.

Mensen zijn over het algemeen bang voor ''de dood'' Is er wel een leven na de dood? Zij die in god geloven, geloven dus dat ze in de hemel komen en dat er dus een leven is na de dood. Nog een probleem voor hun uit de wereld.

Dan zijn er ook nog de mensen die het meekrijgen van hun ouders dus niet beter weten dan dat er meer is tussen hemel en aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die god dat van ze vraagt.
14 jaar geleden
Mensen geloven niet eens altijd in een God, maar in een hogere macht. Geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Het geeft hoop, houvast en stibiliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze raar zijn ik geloof er ook niet in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen geloven in een God omdat ze het niet zeker weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen voor altijd zullen blijven zoeken naar bepaalde antwoorden. Hierbij kan voor sommige een '' God '' antwoord en vaak een zekere mate van rust bieden.

Het geloven in een '' God '' dateert al vanaf de tijd der Romeinen en Grieken. Deze volken staan erom bekend al heel vroeg heel beschaafd te zijn. Maar zelf deze mensen schreven bepaalde eigenschappen toe aan een goddelijk persoon