wat is de betekenis van de marrokaanse vlag?heeft dit iets te maken met de joods davidster?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
23.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De davidsster is zespuntig.

Antwoorden (3)

De rode vlag werd door het tegenwoordige koningshuis Alaoui ingevoerd nadat de vlag van Marokko lange tijd wit was.
De groene ster werd er later aan toegevoegd; groen is de kleur van de Islam en de vijf punten van de ster representeren de vijf "zuilen" van de Islam, zijnde:
1. Sjahada of geloofsgetuigenis aan Allah.
2. Salaat of gebed.
3. Zakaat of Armenbelasting.
4. Saum of vasten.
5. Haddj of bedevaart naar Mekka.

De tekst onder de ster luidt: Allah, al Watan, al Malik, hetgeen betekent: God, het vaderland, de koning.

En er is geen enkele overeenkomst met de Davidster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vlag van Marokko ( Berbers: Acenyal n Umerruk, Arabisch : علم ​​المغرب ) is een rood veld met een zwartgerande, groene pentagram. Rood heeft lange, historische traditie in Marokko. Het staat symbool voor de bloedlijn van de koninklijke familie van Marokko met de profeet Mohammed (vzmh), via Fatima, de vrouw van Ali, de vierde islamitische kalief. Rood is eveneens de kleur die werd gebruikt door de sherifen van Mekka en de imams van Jemen. Vanaf de 17e eeuw, toen Marokko door de Almoraviden werd geregeerd na een lange en onrustige periode in de geschiedenis, zijn de vlaggen van het land rood geweest.

In 1915 werd tijdens het bewind van Mulay Yusuf de groene salomonszegel toegevoegd aan de vlag. Tijdens de Franse en Spaanse bezetting, zogezegd ter bescherming tegen Duitsland, werd de nationale vlag in sommige delen verboden, in andere delen bleef de vlag in gebruik. Bij de onafhankelijkheid in 1956 werd de rode vlag met groene vlag hersteld.

De rode achtergrond op de Marokkaanse vlag staat voor stoerheid, moed, kracht en moed. De groene ster wordt Salomo's zegel genoemd.

De Israëlische vlag heeft een witte achtergrond is met twee blauwgekleurde, horizontale banen met in een zelfde kleur blauw een zeshoekige ster, de davidsster.

De vlag werd ontworpen in 1891 en goedgekeurd in 1897 door de zionistische beweging. Deze vlag werd verkozen boven de "Seven Star Flag", zoals voorgesteld door Theodor Herzl. Na de oprichting van de staat Israël in 1948 werd na discussie uiteindelijk de zionistische vlag verkozen tot valg van Israël. De vlag is een symbool geworden voor de onafhankelijke staat Israël, hoewel er discussie binnen bepaalde joodse groeperingen bestaat over de vermenging van het zionisme en het jodendom.

Beide vlaggen dragen dus een ster, de een met vijf punten wordt de salomonsster of het zegel van Salomo genoemd, terwijl ook de zeshoekige davidster overigens zo soms genoemd wordt als er een cirkel omheen staat. De davidster is wel altijd zeshoekig.

Salomo (vzmh) was de zoon van David (vzmh).

Het is toeval dat beide landen een ster van vader en zoon dragen, het staat in ieder geval niet in relatie tot elkaar, wel met de verwijzing van beide naar een religieus verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste (en meest essentiële) verschil tussen de davidsster is het aantal punten. Die in de Marokkaanse vlag heeft er vijf (zoals reeds gezegd refererend naar de zuilen van het islamitisch geloof), de ster van David (een vroegere koning van Israël en voorvader van Jezus Christus) heeft er zes en bestaat uit twee driehoeken die als het ware op elkaar liggen.