Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Met discipelen worden in het christendom de door Jezus Christus uitgekozen volgelingen aangeduid, en in het bijzonder de intieme groep van twaalf.
(Lees meer...)
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgelingen zijn mensen die gemotiveerd zijn om Jezus na te volgen maar zijn daarom nog geen christenen. Vele volgelingen zullen afhaken omdat hun zaad niet in zand maar op rotsen of tussen distels is gezaaid wat Jezus duidelijk maakte in een illustratie. Zie Mattheus 13; 1-9 http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=64378,64400 Een discipel is een volgeling van Jezus, maar niet elke volgeling is een discipel en dit is een enorm verschil. Een discipel van Jezus wordt door Jezus ZELF gekozen uit degenen die gemotiveerd zijn om HEM na te volgen en daarom is dit een fantastisch en correct antwoord op de vraag. Jezus maakt dit duidelijk in Johannes hoofdstuk 4. http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jh4.htm lees vanaf vers 19. In vers 23 zegt Jezus dat er een tijd zal aanbreken dat ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in GEEST en WAARHEID.
Want de Vader ZOEKT zulke aanbidders. vers 24; God is GEEST en degenen die hem aanbidden MOETEN hem aanbidden in GEEST en WAARHEID. Het stamwoord van waarheid is ware.
Ware betekent dat we oprecht dienen te zijn en zonder schijn of huichelarij. De vader ZOEKT volgens vers 23 uit degenen die gemotiveerd zijn om Jezus na te volgen, volgelingen die oprecht zijn en zonder schijn. Lees in de Statenvertaling even bij dit hoofdstuk 4,
de klanttekeningen met de nrs
17-18-19-20 lees ook romeinen hfst.9 verzen 1,6,7 en 8. verder in de Statenvertaling kanttekeningen 21
en 22. Enkele hoofdstukken verder in Johannes 14 vers 26 zegt Jezus tot zijn discipelen dat de Vader de Heilige Geest zenden zal in Zijn (Jezus) Naam. Deze Geest zal de discipelen ALLES LEREN
en ALLES DOEN ONTHOUDEN wat Jezus
hen geleerd heeft. Voor zijn dood op 14 nissan stelde Jezus een nieuw verbond in naar GEEST, dit is hetgeen Jezus duidelijk maakte aan de Samaritaanse vrouw.... er zal een tijd aanbreken dat ware aanbidders de vader zullen aanbidden in GEEST en waarheid....... In handelingen met Pinksteren koos Jezus de 120 uit.
Zij werden vervuld met deze GEEST en werden onbevreesde discipelen en predikte het evangelie. Een beetje verder in handelingen werden deze discipelen christenen geoemd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vervolg; Tot slot; Jezus zei ; johannes 13. 35 Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen45 zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. definitie kanttekening Statenvertaling;
45) Mijn discipelen
Dat is, mijn rechte en ware discipelen, die Ik daarvoor erken. http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jh13.htm Hier is ware in de betekenis zijnde van oprecht zijn zonder huichelarij en zonder schijn. groet amadeus
1. Christenen
2. Discipelen
2b. (de discipelen)
-Simon, Jezus noemde hem Petrus of Kefas, verreweg de meest vooraanstaande discipel
-Andreas (broer van Simon Petrus)
-Jakobus de Meerdere
-Johannes (Jakobus en Johannes zijn zoons van Zebedeüs; Jezus noemde hen Boanerges)
-Filippus
-Bartolomeüs
-Tomas
-Matteüs (ook wel Levi genoemd), de tollenaar
-Jakobus (zoon van Alfeüs)
-Judas Taddeüs (ook wel Judas Lebbeüs genoemd, broer van Jakobus de Mindere)
-Simon Kananeüs (met vaak als toevoeging "de Zeloot" of "de IJveraar")
-Judas Iskariot (de latere verrader van Jezus

(Bij 1. ga ik geen lijst geven :D)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
+ Christenen was het eerste waar ik aan dacht. Maar de discipelen was ook een mogelijkheid.
erotisi
8 jaar geleden
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=727
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Aanvulling: de discipelen die later zijn uitgezonden om het Evangelie te verspreiden, worden ook apostelen (lett. Uitgezondene) genoemd. Het begrip is ruimer gedefinieerd dan discipel, want ook worden tot apostelen gerekend die niet tot de discipelen behoorden, zoals Paulus; sommigen rekenen evangelist Lukas ook daartoe.
En uiteraard Matthias, die later de plaats innam van Judas Iskariot. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Apostel

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding