Waarom mogen moslims geen alcohol gebruiken?

Ik hoorde van iemand dat moslims geen deodorant mochten gebruiken omdat daar alcohol in zit . Hebt tegenwoordig ook wel deo’s zonder alcohol maar is onzeker werd gezegd .
Weer iemand anders zei dat moslims van jonge generatie ook gewoon alcohol drinken en dat dat onzin is . Weet iemand misschien hoe dat vroeger ging en nu ?

een jaar geleden
in: Religie
6.8K
Antoni
een jaar geleden
Net als bij het christendom zijn er binnen de islam gelovigen die heel streng zijn in de leer en gelovigen die zich wat minder strikt aan de regels houden, of die een wat minder strikte interpretatie volgen. Je kan dus niet zeggen dat álle moslims geen alcohol gebruiken.

Het beste antwoord

"Waarom mogen moslims geen alcohol gebruiken?"
-Omdat dat zo in de koran staat. (De koran is voor moslims als wat de bijbel voor christenen is.)
BRON1
De Islam stelt dat elke vorm van beneveling ‘haram’ (=slecht voor lichaam en ziel) is. Alles dat schade toebrengt aan psyche en lichaam en hierdoor de krachten van de mens aantast (teksten: al-Nisaa’ 4:29; al-Baqarah 2:195) is verboden. Ook het kopen van alcohol is ‘haram’. Kleine hoeveelheden alcohol voor uitwendig gebruik bijvoorbeeld in de vorm van parfum zijn toegestaan.

"Ik hoorde van iemand dat moslims geen deodorant mochten gebruiken omdat daar alcohol in zit."
-Dat wordt betwist binnen de islam, het verbod op alcohol wordt in de koran beschreven als een verbod omdat je er beneveld/dronken van raakt. Veel moslims maken dus het onderscheid tussen alcohol als middel om dronken te worden, vs alcohol als een middel voor iets anders.
BRON 2
In de Hanafi school:
Wijn is onrein (najis) en onvoorwaardelijk verboden te consumeren of te gebruiken.
Andere alcohol is verboden als het wordt gebruikt ter intoxicatie; of in een hoeveelheid dat bedwelmt; of als bedwelmingen wordt gebruikt; of voor nutteloze doeleinden.
Dus, externe gebruiken van non-wijn alcohol zijn toegestaan, en ook is de incidentele aanwezigheid van non-wijn alcohol in voedselingrediënten (zoals in vanille, welke vaak met gebruik van alcohol wordt geëxtraheerd; of sojasaus, welke incidenteel alcohol bevat)-wanneer het niet wordt gebruikt ter intoxicatie, noch in hoeveelheid dat bedwelmd, noch wordt gebruikt als bedwelmingen worden gebruikt, noch voor enig ander verwerpelijke doeleinde.

"Weer iemand anders zei dat moslims van jonge generatie ook gewoon alcohol drinken en dat dat onzin is."
Niet iedere moslim houdt zich aan de regels, niet elke kind van een moslim zal zelf moslim worden, sommige moslims drinken wel bepaalde alcohol.
BRON 3
Wanneer bedwelmende drank voorkomt in antropologische studies, is dat meestal als een schending van de islamitische wetten, als iets dat oogluikend wordt toegestaan, of als een lokale uitzondering op de regel. Een voorbeeld daarvan is de Berti-stam in Soedan, waar het drinken van bier is geaccepteerd. Ook de Poolse Tataren waren niet strikt in de leer. Zij vonden een totaal drankverbod veel te ver gaan.

Andere moslims zien alcoholgebruik als een daad van verzet, zoals Iraanse jongeren in Teheran. De Iraans-Amerikaanse socioloog Asef Bayat beschreef ....
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Veel vragen die ik stel weet jij meestal een goed gedetailleerd antwoord op , vind dat heel knap

Andere antwoorden (1)

Het is verboden om alcohol inwendig binnen te krijgen, omdat je daar dronken van kan worden.

Deodorant met alcohol spuit je op je lichaam, dat kan geen kwaad. Je wordt niet dronken van deo op je lichaam spuiten. Soms wordt alcohol ook als conserveermiddel gebruikt in bijvoorbeeld melkbroodjes. Daar valt nog over te discussiëren... Maar dat deo niet mag, dat komt door onwetendheid en het niet goed gebruiken van je ''logica'', wat in de islam zeer aangeraden wordt.

1. Het verbod op alcohol in de Qoer'aan.

De Glorieuze Qoer'aan verbiedt de consumptie van alcohol in het volgende vers:

"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen." [Qoer'aan 5:90]

2. Het verbod op alcohol in de Bijbel.

De Bijbel verbiedt de consumptie van alcohol in de volgende verzen:

a. "De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn." [Spreuken 20:1]

b. En wordt niet dronken in wijn" [Efezirs 5:18]
Met inwendig bedoel ik ''oraal'' xd
Toegevoegd op 15 mei 2022 02:26: tekst
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
De mensen die hier heel strikt in zijn zullen heen deo gebruiken (op alcohol basis) omdatbalcohol door de huid opgenomen kan worden.
LeonardN
een jaar geleden
Heel goed antwoord, totdat je uit het niets de bijbel erbij haalt. De bijbel wordt niet door moslims gelezen om er regels uit te halen.