Waar staat in de Koran dat vrouwen hoofddoekjes moeten dragen?

Het meest wat er op lijkt wat ik kan vinden is dat vrouwen met hun hoofddoek hun schoonheid moeten verbergen.
Dus er word dan al van uitgegaan dat ze al een hoofddoek dragen, waarschijnlijk tegen de zon. Dus ze kunnen daar nooit hun haar mee bedoelen, omdat bij die uitspraak al word uitgegaan dat dat al bedekt is. Dus ik neem aan dat met schoonheid hun borsten worden bedoeld.
Maar als je die anderzijds bedekt, dan vervalt toch elk noodzaak om een hoofdoekje te dragen?
Ik zie nergens staan dat hun haar bedekt moet worden? Of dat de hoofddoek verplicht is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
36.8K

Antwoorden (3)

De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij menen dat dit een islamitisch voorschrift is. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd. Zij baseren zich mede op overleveringen die terug zouden gaan tot de tijd van Mohammed. Anderen menen dat tijdens het leven van Mohammed alleen zijn eigen vrouwen gesluierd en afgezonderd geleefd hebben en dat andere vrouwen deze vrouwen later zijn gaan imiteren.

Over gelovige vrouwen in het algemeen zegt de Koran: "En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en over hun geslachtsorganen waken, en hun sier niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broers ......... Soera An-Noer (Het Licht) vers 31. En "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun gewaden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastiggevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Soera AL-Ahzab:59)

De hier gebruikte term is dus niet hidjaab. Hidjaab is afgeleid van het in aya 53 van Soera De Partijscharen voorkomende woord 'afscheiding', dat in verband met de vrouwen van Mohammed wordt gebruikt ("En als u haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter een afscheiding"). Khumur (meervoud van khimar) is afgeleid van khamara, wat "bedekken" betekent. De term wordt vaak als "hoofddoek" of "sluier" vertaald, maar zou ook kunnen betekenen dat vrouwen in het bijzijn van vreemde mannen hun boezem moeten bedekken[bron?].

Uit de zinsnede "dan hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn" kan men eventueel afleiden dat zij enkel hun gezicht en hun handen mogen tonen. De boodschap van de betrokken passage is vooral dat zowel mannen als vrouwen deemoedig en kuis moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo zie je maar, zoveel hoofden zoveel zinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang leve Wikipedia!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is daar wat mis mee wiccalife? Ik vind het een steengoede verhandeling en ben het er helemaal mee eens maar jij vindt dat ik het in eigen woorden moet zetten ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tu tu tu tut ...Waar heb jij het nou weer over?? Jeetje, wat voel jij je altijd meteen aangevallen zeg en wat reageer je daar dan overdreven op....
Ik bedoel dat er veel vragen bij voorbaat eerst gecheckt kunnen worden op Wikipedia of Google voordat ze hier op gv komen te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor maar als je zo'n korte reactie neerzet denk ik dat je een probleem hebt met wikipedia. Ik voel me helemaal niet altijd meteen aangevallen maar jij kan ook iets duidelijker zijn toch? Er zijn genoeg mensen die wikipedia afkeuren. Als je dat laatste er meteen bij had gezet of in de gewone reacties op de vraag ipv als reactie op mijn antwoord begrijpt men wat je bedoelt.
“En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan, hun kuisheid bewaren en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen.” (Soerat an-Noer: 31)

Deze tekst staat op de bijgevoegde link. De betreffende site maakt op mij een streng orthodoxe indruk en ik denk dat als meer teksten zouden zijn deze zeker vermeld zouden zijn. Het lijkt mij dat het interpretatie is of een hoofddoek verplicht is. Dat zeg ik ook op basis van iets wat ik in het boek "Een goede man slaat soms zijn vrouw" van Joris Luyendijk gelezen heb. Dit boek beschrijft zijn ervaringen van een jaar lang Arabisch studeren in Egypte (Cairo). Hij brengt daar enkele dagen door op een ministerie om een vergunning voor iets te krijgen en ziet dan dat er jaarfoto's hangen van het personeel. Vanaf 1970 verschijnen er opeens hoofddoeken bij de vrouwelijke personeelsleden, daarvoor zijn er die niet. het lijkt mij daarom dat het hier om tijd gebonden interpretaties gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger droegen vrouwen uit praktische overwegingen hoofddoeken. Het is namelijk makkelijk om je haar uit je gezicht te houden als je aan het werken of koken bent. Alleen vrouwen die niet moesten werken of die hun uiterlijk nodig hadden voor hun werk droegen geen hoofddoek (waarom zouden ze?). Daarom zag je enkel kindjes, prostitués of minaressen zonder hoofddoek. Van zodra een meisje thuis hielp, droeg ze een hoofddoek. Met de komst van de Islam werd het een teken van zedigheid. Hoewel een hoofddoek niet verplicht was, interpreteerden veel vrouwen het als het bedekken van hun schoonheid. Nu zie je ook verschillende interpretaties: sommige Moslima's verkiezen Westerse kledij, terwijl anderen lange rokken en bloezen dragen en nog anderen een hoofddoek (met haren zichtbaar of volledig bedekt). Het hangt sterk af van de stroming.