naar aanleiding van een andere vraag over dromen wil ik de tegenhanger neerzetten: is er een manier om dromen te kunnen leren onthouden?

Wat een voorgaande vragensteller juist teveel heeft, heb ik te weinig: ik onthoud een enkele keer een droom maar zou er juist willen herinneren. Hoe krijg ik dat voor elkaar? De enkele keer dat het wél gebeurt neem ik het op en onthoud ik echt alle details

Toegevoegd na 11 uur:
ja ALS ik me er een herinner dan gaat ie gelijk op papier of ik neem het op, als ik te lui ben om te schrijven, maar hoe kan ik het stimuleren DAT een droom blijft hangen in mijn herinnering? Sorry voor mijn foute vraagstelling, ik doe hem even dunnetjes over :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet erg. Te weinig bestaat niet in dromen land. Ik onthoud ook heel weinig dromen. Dat zegt alleen dat je er niet mee aan de slag hoeft te gaan. Je hoeft het ook niet op te zoeken.

Het beste antwoord

Nu hoor je vooral dat je je dromen direct na het wakker worden moet opschrijven, inspreken etc. Natuurlijk is dat zaak om vooral te gaan doen. Maar als ik het goed begrijp vraag jij hoe je de dromen juist kunt onthouden.

Door training!!!! Opschrijven is een manier om ermee te starten, ook de intentie hebben dromen te willen onthouden helpt echt. Maar daarmee ben je er nog niet. Het vergt training en geduld, soms lang, soms iets korter.

Wat je kunt doen is jezelf voor te nemen wakker te worden op het moment dat je beseft dat je droomt, je kunt jezelf daar opdracht toe geven en dan na wakker worden meteen schrijven. Vervolgens kun je jezelf opdracht geven gewoon verder te dromen. Deze training kun je in het begin misschien lastig vinden, omdat je slaap en daarmee je verwerkingsproces daarmee onderbroken wordt. Je kunt je gids vragen dit slechts één keer per nacht toe te staan. Dus je mag 's nachts slechts één keer wakker worden. Overigens kun je je gids ten alle tijde om hulp vragen in dit proces. Het werkt fantastisch.

Op dit moment hoef ik 's nachts niet meer wakker te worden en kan tot wel drie dromen in een nacht onthouden. Ik besef dat ik droom wanneer ik droom, dat noemen ze helder dromen. Gelukkig is dat niet iedere nacht zo, ik kan mijn gids ook vragen me een nacht goede rust te gunnen, en dan onthou ik mijn dromen ook niet, soms de laatste droom. Beseffen dat je droomt is heel apart om de eerste keer of keren te ervaren. Maar hoe besef je dat je droomt? Let op dingen in je leven die niet helemaal 'kloppen', dingen die raar of misplaatst zijn. Zo loop ik nu rond met een vraag waar ik nog maar niet uit kom. Ik heb gedroomd van drie werelden in elkaar. Ik kon via een deurtje (gewoon in de lucht) naar de volgende wereld en zo verder. Ik besefte dat dit heel raar is, dat dit geen werkelijkheid is, het kan gewoonweg niet, althans.... is geen gangbare werkelijkheid, hooguit in een fantasieverhaal. Op het moment dat je gaat vliegen of van die deurtjes in de lucht doorstapt, wéét je gewoon dat je aan het dromen bent. Het is dan ook veel makkelijker om de betreffende droom blijvend te onthouden. Uiteraard heb ik deze droom meteen opgeschreven, maar ik weet hem zelfs nu nog helemaal te omschrijven. Op deze manier kun je zelfs dromen opwekken. Prachtig gewoon! Lees het boek van Pamela Ball 'Helder dromen - De kunst van creatief dromen' en je gaat zelfs nog een stapje verder dan gewoon je dromen onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wens je héél veel plezier als je deze methode toe gaat passen, maar zorg alsjeblieft voor genoeg nachtrust. Want... het werkt verslavend....hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zon eerste stap zoek ik dus, want ik héb niets om op te schrijven omdat er in mijn herinnering niet gedroomd is, helemaal niets. dus moet eerst zorgen dus dat ik me voorneem een droom te gaan onthouden. Dat ik het op moet schrijven
a's ik hem herinner en zo snel mogelijk ,dat weet ik wel. Inspreken werkt daarbij ook, ook dan weet ike ze me nog heel helder voor de geest te halen en tot in de details, zelfs jaren later nog, maar dat gebeurt, 2, 3 keer per jaar of zo. t Is dat ik weet dát mensen dromen, want anders zou ik zeggen dat ik helemaal niet droom in de nacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kwestie van volhouden en veel geduld. Hou je bij je voornemen. Vraag je Gids om hulp en wellicht kun je er een soort slaapritueel van maken. Volgens mij zijn er ook cursussen op dit gebied, al eens geprobeerd? Google maar eens op 'dromen cursus' en je vindt allerlei suggesties en interessante websites. Héél veel succes!

Andere antwoorden (9)

Kladblokje en pen op t nachtkastje en meteen opschrijven! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Memorecorder naast je bed leggen en de droom direct inspreken als je wakker wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zelf wakker (laten)maken zo een aantal xx in de nacht dan gelijk opschrijven je droomt wel 10xin een nacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De droomherinneringen komen in een ander gebiedje in je hersenen te staan staan dan normale herinneringen. Dat geheugen is heel vluchtig. De training is om TERWIJL je wakker wordt je ervan direct bewust te maken dat je hebt gedroomd en de intentie te hebben dat je dit geheugen graag in je herinneringsgeheugen plaatst.
Vervolgens ga je aansluitend het hele gebeuren vlot opschrijven, en als je het principe door hebt zul je ervaren dat je steeds langere verhalen onthoud, tot zelfs meerdere kantjes schrijven per droom. Ik heb wel eens 5 kantjes vol geschreven. Maak ook tekeningen van details.

Daarna kun je rustig gaan interpreteren of je in de droombeschrijving dingen uit je dagelijks leven herkend. Overleg ze ook eens met je partner of met iedere andere vertrouwenspersoon die erin geïnteresseerd is.
En soms valt er niets te herkennen, en is het gewoon heel leuk om het een paar jaar later nog eens terug te lezen, als je er totaal niets meer van herinnert.

Als je een schriftje gebruikt komen alle dromen in chronologische volgorde achter elkaar te staan. Schrijf altijd de datum van wakker worden erbij en geef de droom een pakkende titel.
Het kan best zijn dat je dagen of soms weken niets of niets van betekenis droomt. Hou in ieder geval altijd je schriftje en een pen naast je bed in de aanslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk beschreven Bas! +
Mijn ervaring hiermee is ook, dat het onder de gedroomde ervaring/beelden liggende voelen/gevoel belangrijk is.
Het zegt veel over hoe het met je gaat / waar je mee zit.
Heel interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@forallweknow
Ik heb het gisteren nog getest door na een intense droom met veel details bewust slecht 1 detail daarvan te onthouden c.q. 'over te zetten' naar het lange-termijn geheugen.
Binnen enkele momenten kon ik de gehele droom niet meer herinneren behalve dat ene detail (een bepaalde persoon die een bepaalde handeling deed).
De stap van het 'overzetten' (weet er even geen ander woord of betere omschrijving voor) is cruciaal. @Wendy
Ik ben er onlangs achter gekomen dat het oude werk wat ik deed weer op een een of andere manier op moet pikken, want ik blijf er regelmatig over dromen.
Dat is een directe aanwijzing maar ik weet wat je bedoeld, er zit soms veel symboliek in dromen die hout snijden. Soms is het knap lastig om er chocola van te maken... Droom mijn hele leven al veel over kusten, zee... en af en toe flinke golven/tsunami's...! Brrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(CHOCOLA!?) opschrijven doe ik niet die dromen. als ik het weet bij het wakker worden (of er door wakker wordt) zitten ze in mijn hoofd. het is altijd wel te herleiden naar of door iets, en anders komt het op een later tijdstip onverwacht vanuit 'het niets'. vind het wel grappig dat je ook over water en zee droomt. in 2004 droomde ik ook dat ik op het balkon van de flat stond. zo echt, en zo eng. het was warm (midden in de winter uhuh) en ik zag een soort mistvlaag in de verte die steeds dichterbij kwam. ik bleef kijken en toe ik kon zien waar het vandaan kwam was het te laat en onmogelijk om te vluchten. 1 grote golf van water dat alles omsloeg (de mist was de nevel hiervan) en alles meesleurde op zijn weg. ik ben bij mijn kind gaan zitten (geen paniek willen veroorzaken) en ben gaan wachten wat er komen ging. toen schrok ik wakker.
een maand later was er echt een tsunami (Indonesië) en ben blij dat ik deze droom heb verteld (wat ik niet zo heel snel doe) zodat ik niet zogenaamd achteraf kon zeggen dat ik het had gedroomd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is apart zeg, over die tsunami! En eng..!! Was zeker een opluchting om wakker te worden. Wat een dreiging!
Ik ben wel altijd in een klein of groot gezelschap bij die kusten, en dat geeft me dan weer zorgen voor die mensen. Maar de zee is niet altijd dreigend. Het water is er wel altijd grijs of donker, à la de Noordzee. En het landschap is ook meestal Hollands... wat op zich natuurlijk niet zo vreemd is! Ik bedoel... ik zou wel eens wat meer van blauwe zeeën en tropische stranden dromen! {:)
..met alles wat daarop hoort (stille wens, wordt vast snel verhoord) :) Ik ben toch wel erg blij dat ik bepaalde dromen heb opgeschreven. Soms heb ik zelfs ideeën over nieuwe uitvindingen gedroomd... alle details staan in m'n schriftjes en wie weet komen ze op een dag van pas.
Wat je kunt doen is toch gaan opschrijven. In het begin zal je misschien maar 1 trefwoord kunnen opschrijven. Maar dit zal steeds beter worden en je prikkelt jezelf hiermee om er mee bezig te zijn. Alleen daardoor zal je het al beter kunnen onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt, dat je je dromen herinnert, dan moet je dat heel bewust (misschien hardop) tegen jezelf zeggen. Vlak voordat je gaat slapen, als je al lekker ligt en ontspannen bent.
Soms is het weten van een belangrijk woord uit een droom voldoende om de hele droom terug te halen als je wakker bent.
Verder de antwoorden die al gegeven zijn: pen en papier naast je bed en meteen noteren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al onze ervaringen worden opgeslagen in ons geheugen, dus ook de droomervaringen, echter waar wordt het dan opgeslagen, in ons ultra korte geheugen waarschijnlijk, maar ik kan me nog dromen herinneren van 40 jaar geleden, die hebben zo een grote impact op me gehad, dat ik alles nog weet, dus zijn die dromen op een ander plekje terecht gekomen. ( opgeslagen)
Jaren geleden werd ik helemaal gek van al die dromen, alles wist ik nog van de afgelopen nacht, de hele dag door, toen heb ik heel erg mijn best gedaan daar van af te komen, dus iets "uit" gezet, dat is prima gelukt, ik weet vrijwel geen enkele droom meer, wel als ik wakker wordt, maar binnen enkele minuten of korter zijn ze weg, echt helemaal weg, nu zou ik graag dit wel weer willen "aanzetten" maar weet niet hoe?
Het slimste lijkt mij, direct na het wakker worden er weer over te denken, de droom dus even herhalen, en dan wordt het op een ander plekje opgeslagen, waar je wel bij kunt komen, een ander deel van je geheugen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor jullie beiden, alleen kan ik die voor jou helaas nergens plaatsen Bastanovum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bast. dank je voor je toelichting.
De computer is nooit uitgevonden het is nagemaakt van ons brein!!! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar mijn "luchtplus":-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wet helemaal totaal niets van een droom te herinneren, slechts 2 a 3 keer per jaar een klein stukje droom en dan wel tot in de details, verder totaal niet helemaal niets, dat mag best wat meer van mij, maar hier kan ik dus niets mee, dan moet ik me iets kunnen hertinneren uit die droom... hoe doe je dat als je helemaal niets weet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment van wakker worden, weet ik de droom nog steeds, tenminste alleen de allerlaatste droom, daarna, binnen 10 seconden, zie ik hem vervagen, alsof je het beeld wegdraait, en weg is hij, met geen mogelijkheid meer ergens op te pikken.
Een enkele keer, schiet me ineens toch nog wat te binnen en komt een gedeelte van de droom weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das nog iets, dan heb je nog steeds iets om op te schrijven... bij mij is er echt helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werd ik er in de ochtend doodmoe van wakker, de hele nacht aan het dromen en denken geweest, nu dat niet meer zo is, bevalt het beter.
Ik heb het uit kunnen zetten??!!
Maar nu weer aan??!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik dus ook regelmatig zo wakker worden, maar ik herinner me dan niks...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
forall. Vannacht weer gedroomd, toen ik wakker werd, herinnerde ik me deze discussie en ging mijn dromen nog even na, voordat ik echt wakker was.
Een groot deel van deze dromen weet ik nu nog!
Je kunt je er dus op trainen, ook het speciale gevoel wat er bij was, kan ik nu weer oproepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf voor het inslapen duidelijk zegt, desnoods hardop, dat je een droom wilt herinneren, dan lukt dat (mij in ieder geval wel) ook. Soms moet je even geduld hebben, maar gewoon doorzetten.
Schrijven, schrijven, schrijven. Dat werkt echt, je gaat ze steeds beter onthouden. Als je moe bent onthoudt je de dromen minder goed is mijn ervaring, ook als je teveel alcohol drinkt of slaaptabletten inneemt onthoud je ze vaak minder goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wekker op een vaste tijd gaat, 'weet' je lichaam dat na een tijdje. Je lichaam zal voordat de wekker gaat uit de diepe slaap komen en steeds lichter gaan slapen.
Het moment van de meeste dromen zit in de diepe slaap.
Als je na een lange tijd de wekker op een vast moment af hebt laten gaan kan jij je wekker een kwartiertje eerder zetten. Redelijke kans dat je midden in een droom wakker wordt met als gevolg dat je hem onthoudt als je wakker wordt.