naar aanleiding van een andere vraag over dromen wil ik de tegenhanger neerzetten: is er een manier om dromen te kunnen leren onthouden?

Wat een voorgaande vragensteller juist teveel heeft, heb ik te weinig: ik onthoud een enkele keer een droom maar zou er juist willen herinneren. Hoe krijg ik dat voor elkaar? De enkele keer dat het wél gebeurt neem ik het op en onthoud ik echt alle details

Toegevoegd na 11 uur:
ja ALS ik me er een herinner dan gaat ie gelijk op papier of ik neem het op, als ik te lui ben om te schrijven, maar hoe kan ik het stimuleren DAT een droom blijft hangen in mijn herinnering? Sorry voor mijn foute vraagstelling, ik doe hem even dunnetjes over :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nu hoor je vooral dat je je dromen direct na het wakker worden moet opschrijven, inspreken etc. Natuurlijk is dat zaak om vooral te gaan doen. Maar als ik het goed begrijp vraag jij hoe je de dromen juist kunt onthouden. Door training!!!! Opschrijven is een manier om ermee te starten, ook de intentie hebben dromen te willen onthouden helpt echt. Maar daarmee ben je er nog niet. Het vergt training en geduld, soms lang, soms iets korter. Wat je kunt doen is jezelf voor te nemen wakker te worden op het moment dat je beseft dat je droomt, je kunt jezelf daar opdracht toe geven en dan na wakker worden meteen schrijven. Vervolgens kun je jezelf opdracht geven gewoon verder te dromen. Deze training kun je in het begin misschien lastig vinden, omdat je slaap en daarmee je verwerkingsproces daarmee onderbroken wordt. Je kunt je gids vragen dit slechts één keer per nacht toe te staan. Dus je mag 's nachts slechts één keer wakker worden. Overigens kun je je gids ten alle tijde om hulp vragen in dit proces. Het werkt fantastisch. Op dit moment hoef ik 's nachts niet meer wakker te worden en kan tot wel drie dromen in een nacht onthouden. Ik besef dat ik droom wanneer ik droom, dat noemen ze helder dromen. Gelukkig is dat niet iedere nacht zo, ik kan mijn gids ook vragen me een nacht goede rust te gunnen, en dan onthou ik mijn dromen ook niet, soms de laatste droom. Beseffen dat je droomt is heel apart om de eerste keer of keren te ervaren. Maar hoe besef je dat je droomt? Let op dingen in je leven die niet helemaal 'kloppen', dingen die raar of misplaatst zijn. Zo loop ik nu rond met een vraag waar ik nog maar niet uit kom. Ik heb gedroomd van drie werelden in elkaar. Ik kon via een deurtje (gewoon in de lucht) naar de volgende wereld en zo verder. Ik besefte dat dit heel raar is, dat dit geen werkelijkheid is, het kan gewoonweg niet, althans.... is geen gangbare werkelijkheid, hooguit in een fantasieverhaal. Op het moment dat je gaat vliegen of van die deurtjes in de lucht doorstapt, wéét je gewoon dat je aan het dromen bent. Het is dan ook veel makkelijker om de betreffende droom blijvend te onthouden. Uiteraard heb ik deze droom meteen opgeschreven, maar ik weet hem zelfs nu nog helemaal te omschrijven. Op deze manier kun je zelfs dromen opwekken. Prachtig gewoon! Lees het boek van Pamela Ball 'Helder dromen - De kunst van creatief dromen' en je gaat zelfs nog een stapje verder dan gewoon je dromen onthouden.

Kladblokje en pen op t nachtkastje en meteen opschrijven! Succes!

Memorecorder naast je bed leggen en de droom direct inspreken als je wakker wordt

Je zelf wakker (laten)maken zo een aantal xx in de nacht dan gelijk opschrijven je droomt wel 10xin een nacht

De droomherinneringen komen in een ander gebiedje in je hersenen te staan staan dan normale herinneringen. Dat geheugen is heel vluchtig. De training is om TERWIJL je wakker wordt je ervan direct bewust te maken dat je hebt gedroomd en de intentie te hebben dat je dit geheugen graag in je herinneringsgeheugen plaatst. Vervolgens ga je aansluitend het hele gebeuren vlot opschrijven, en als je het principe door hebt zul je ervaren dat je steeds langere verhalen onthoud, tot zelfs meerdere kantjes schrijven per droom. Ik heb wel eens 5 kantjes vol geschreven. Maak ook tekeningen van details. Daarna kun je rustig gaan interpreteren of je in de droombeschrijving dingen uit je dagelijks leven herkend. Overleg ze ook eens met je partner of met iedere andere vertrouwenspersoon die erin geïnteresseerd is. En soms valt er niets te herkennen, en is het gewoon heel leuk om het een paar jaar later nog eens terug te lezen, als je er totaal niets meer van herinnert. Als je een schriftje gebruikt komen alle dromen in chronologische volgorde achter elkaar te staan. Schrijf altijd de datum van wakker worden erbij en geef de droom een pakkende titel. Het kan best zijn dat je dagen of soms weken niets of niets van betekenis droomt. Hou in ieder geval altijd je schriftje en een pen naast je bed in de aanslag.

Bronnen:
Eigen ervaring

Wat je kunt doen is toch gaan opschrijven. In het begin zal je misschien maar 1 trefwoord kunnen opschrijven. Maar dit zal steeds beter worden en je prikkelt jezelf hiermee om er mee bezig te zijn. Alleen daardoor zal je het al beter kunnen onthouden.

Als je wilt, dat je je dromen herinnert, dan moet je dat heel bewust (misschien hardop) tegen jezelf zeggen. Vlak voordat je gaat slapen, als je al lekker ligt en ontspannen bent. Soms is het weten van een belangrijk woord uit een droom voldoende om de hele droom terug te halen als je wakker bent. Verder de antwoorden die al gegeven zijn: pen en papier naast je bed en meteen noteren. Succes!

Al onze ervaringen worden opgeslagen in ons geheugen, dus ook de droomervaringen, echter waar wordt het dan opgeslagen, in ons ultra korte geheugen waarschijnlijk, maar ik kan me nog dromen herinneren van 40 jaar geleden, die hebben zo een grote impact op me gehad, dat ik alles nog weet, dus zijn die dromen op een ander plekje terecht gekomen. ( opgeslagen) Jaren geleden werd ik helemaal gek van al die dromen, alles wist ik nog van de afgelopen nacht, de hele dag door, toen heb ik heel erg mijn best gedaan daar van af te komen, dus iets "uit" gezet, dat is prima gelukt, ik weet vrijwel geen enkele droom meer, wel als ik wakker wordt, maar binnen enkele minuten of korter zijn ze weg, echt helemaal weg, nu zou ik graag dit wel weer willen "aanzetten" maar weet niet hoe? Het slimste lijkt mij, direct na het wakker worden er weer over te denken, de droom dus even herhalen, en dan wordt het op een ander plekje opgeslagen, waar je wel bij kunt komen, een ander deel van je geheugen dus.

Schrijven, schrijven, schrijven. Dat werkt echt, je gaat ze steeds beter onthouden. Als je moe bent onthoudt je de dromen minder goed is mijn ervaring, ook als je teveel alcohol drinkt of slaaptabletten inneemt onthoud je ze vaak minder goed.

Als je wekker op een vaste tijd gaat, 'weet' je lichaam dat na een tijdje. Je lichaam zal voordat de wekker gaat uit de diepe slaap komen en steeds lichter gaan slapen. Het moment van de meeste dromen zit in de diepe slaap. Als je na een lange tijd de wekker op een vast moment af hebt laten gaan kan jij je wekker een kwartiertje eerder zetten. Redelijke kans dat je midden in een droom wakker wordt met als gevolg dat je hem onthoudt als je wakker wordt.