Als je dus half in slaap bent en dan het gevoel hebt dat je en heel eind naar beneden valt/zweeft en dan met een schok wakker wordt is uittreding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (8)

Nou nee!
Ik denk dat je gewoon hebt gedroomd.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heet spierverslapping. Je lichaam valt in slaap, en daardoor ontspannen al je spieren, waardoor je - met name als je spieren wat te gespannen waren , het gevoel kunt krijgen dat je ineens valt. Vaak weet je dat ook nog naadloos in je eerste droom te passen trouwens.
Het is een volslagen normaal verschijnsel dat eigenlijk iedereen wel kent en helemaal niets met uittreding te maken heeft. Zelfs de kans dat je daadwerkelijk uit je bed valt, is bijzonder klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je spieren verslappen omdat je bijna gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is uittreden zeggen ze.
Ik heb het zelf wel een keer meegemaakt, ik wilde opstaan maar lukte niet en ik was heel sloom en ik kwijlde helemaal en ik wilde praten maar lukte oookniet.
Het was een heel raar gevoel.
En ik zag een soort draadje/touw en dacht wat is dat nou en wilde het pakken maar ging niet ik kreeg mijn armen niet omhoog.
En dacht ok meteen aan uittreden, en ging het toen opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je het hebt opgezocht, had je de verklaring moeten kunnen vinden, toch? Dit is de bekende slaapverlamming. Nooit gehad dat je een nachtmerrie had, wakker werd, wilde schreeuwen, maar dat dat niet lukte? Meestal lukt het helemaal niet, soms kun je nog net een heel zwak schor gekraak uitbrengen. Wat jij beschrijft is precies hetzelfde: slaapverlamming. Heel normaal, heel nuttig ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bericht van hier onder (liesz1) heb ik nooit van gehoord.
Ik kwam op een paar sites tercht waarop stond over het uittreden toen ik toendertijd over mijn wakker worden had opzocht.
DUS wat ik had mee gemaakt kwam ik uit op uittreden.
Het ligt er ook net aan hoe je het invult bij google.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, zo zie je maar hoe makkelijk je door Internet op het verkeerde been wordt gezet, simpelweg doordat de aanhangers van een bepaald geloof zo hard schreeuwen. En zo zie je ook maar hoe nuttig een objectieve site als GV is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja precies, toen ik dit las dacht ik er wel anders over door Liesz1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryofiel,
jij bent lekker objectief!!
Gelijk een ander geloof de grond in boren. Zeer kortzichtig. Je moet openstaan voor andere meningen en ook andere geloven. Niet zo snel oordelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik boor niemand de grond in, en ik oordeel niet over een geloof. Die negatieve gedachten komen toch echt vanuit jouzelf. Ik constateer dat er een heel bekend biologisch verschijnsel is, dat elders op deze pagina prima wordt uitgelegd. Ik constateer ook dat er op Internet veel pagina's zijn, waar de bekende biologische uitleg wordt verzwegen, en waar net wordt gedaan alsof dit valgevoel een "bewijs" zou zijn voor een uittreding. Dat is allemaal heel objectief. Of je wel of niet in uittreding an sich gelooft, is een andere vraag, waar het hier dus niet over gaat. Vanwaar die gepikeerde, negatieve reactie, als ik vragen mag?
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@demelza bedankt voor u reactie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer, tegen dovemansoren is het lastig praten. Maar als iemand wil denken dat hij 'uittreedt' of zoiets vaags bij een normale slaapverlammingsval, be my guest. Zolang je maar niet gaat denken dat het echt is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep, dit is het standaard verhaal van mensen die niets meer terug weten te zeggen. Gewoon die standpunten die niet zo goed bevallen, compleet negeren (dat dat in het normale leven als onbeschoft geldt, is niet relevant). Gewoon alleen maar tegen je mede-blinden zeggen: "Goed gezegd, hoor!". Zonder ook maar ergens op in te gaan. Want o wee als het concreet gaat worden - daar zou je inzicht van krijgen, en inzicht is de aartsvijand van dat fijne geloof.
De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok; dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je antwoord door u ben ik er toch anders over gaan denken.
Ik kwam uit op uittreden maar nu geloof ik eerder u verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 mooi uitgelegd.
Neen, omdat uittreding niet bestaat.Je kan wel willen dat het bestaat maar daarom is het nog niet zo.
Dat vallen kan wel heel spectaculair zijn alsof je met een loden gewicht op je lichamm naar beneden wordt getrokken.Ik begrijp dat je dan denkt dat er wat anders aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik maar denken (lees: lezen) dat een ieder open staat voor alle mogelijkheden en elkaars mening. Uit dit antwoord, mn het gedeelte " Neen, omdat uittreding niet bestaat", blijkt toch wel het tegendeel en lastig verdere info te delen.
Het is geen uittreding,want dat bestaat niet, maar een angstige gewaarwording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen uittreding. Een uittreding ervaar je heel anders. Tenminste het terugkomen dan. Je kan je lichaam niet bewegen terwijl je wel kan zien. Ook kan je niet praten. Dan duurt het eventjes voordat je "ziel"terug is in je lichaam. Ik vind dit absoluut geen prettige ervaring. Ook kan je hebben dat als je "wakker"wordt je echt niet weet waar je bent en je in gedachten nog in de "andere"wereld zit. Ik concentreer me dan altijd op een punt in mijn slaapkamer, meestal het rode lampje van mijn radiowekker, en dan kom ik langzaam weer in de "realiteit". Het belangrijkste vind ik dat ik rustig moet blijven en niet in paniek moet raken. Dit zijn natuurlijk alleen mijn ervaringen. Waarschijnlijk staat iedere ervaring op zichzelf.