Kan meditatie allergieën voorkomen?

Ik hoor wel eens dat doormiddel van meditatie je je weerstand kan vergroten tegen ziektes.
Is het ook mogelijk om hooikoorts tegen te gaan dmv meditatie?

Toegevoegd na 42 seconden:
....eh allergieen, hooikoorts is toch ook een allergie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek waarin aangetoond wordt dat meditatie de weerstand verhoogt.
Kimath
13 jaar geleden
ook dat van Iceman op het nieuws gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daarom vroeg ik me af of meditatie meer kan doen dan alleen de weerstand verhogen.

Het beste antwoord

Sinds ik Tai Chi ( meditatieve oosterse bewegingsleer) en meditatie beoefen, heb ik van mijn allergie geen last meer, ook mijn astma is verminderd. Ik heb vijf allergien normaliter, waaronder huisstofmijt, enzymen in schoonmaakmiddelen, kattenharen, pnicilline, hooikoorts. Van dat alles geen last meer sinds een jaar... Als het dat kan genezen, lijkt het me dat het daarmee ook voorkomen kan worden. dat is wat mijn gevoel zegt. helaas kunnen dingen op gevoel niet altijd bewezen worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn ook jouw antwoord te lezen!
Hoe het dan werkt, geen idee.
Dat het wel werkt is duidelijk!!!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeer zeker... wonderlijk maar waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt op het nippertje gewonnen. Bijna voor eddijst gekozen

Andere antwoorden (5)

Nee, dat werkt zo niet. Allergie wordt niet veroorzaakt door een lage weerstand, maar door een onterechte reactie van het immuunsysteem tegen een stof die eigenlijk helemaal niet schadelijk is. Een sterke weerstand helpt daar helemaal niet tegen, ook niet als je die weerstand door meditatie op zou kunnen krikken. Waar ik trouwens wel aan twijfel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weerstand kan inderdaad daardoor beter worden ja, omdat je dan helemaal tot rust komt en rust is natuurlijk erg goed voor je lichaam.

Maar allergien horen niet bij ziektes, je bent overgevoelig voor een bepaalde stof en dat kan mediteren helaas niet verhelpen.
Je hebt wel pillen tegen hooikoort, hiervoor zou ik wel eerst naar de huisarts gaan en niet zomaar zelf pillen kopen of gebruiken van andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Allergieën zijn chronisch, ze hebben niks te maken met infecties. Wat wel waarschijnlijk is, is dat je door meditatie de niesprikkel kunt onderdrukken en daardoor je slijmvliezen wat rust kunt gunnen. Hierdoor kunnen de gevolgen van je allergieën zich wat minder ernstig uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat allergieën chronisch zijn en niets met infecties te maken hebben bestrijd ik ten zeerste. Ikzelf ben het voorbeeld! Door een Candida-infectie heb ik enorme last van een aantal overgevoeligheden. Door bestrijding van de infectie middels acupunctuurbehandelingen en een aangepast gist- en suikervrij dieet, rekening houdend met de allergenen, ben ik toch minder overgevoelig. Wanneer ik nu met mijn allergenen in aanraking kom, zijn mijn reacties beduidend minder heftig. Ook met mijn luchtwegen gaat het veel en veel beter. Ik was zogenaamd hypersensitief, enorm gevoelig voor allerlei stoffen in de lucht. Ook dat is over. Ik was constant verkouden, nu nooit meer!

Door middel van meditatie je weerstand vergroten kan wel degelijk. Er is nu een onderzoek gaande naar de zogenaamde Nederlandse Iceman, een mediterende meneer die naar nu gebleken is, een grotere weerstand heeft tegen infecties. Hij kan dus niet alleen in extreme omstandigheden overleven, hij heeft ook zijn weerstand verhoogd.

Mijn conclusie voor nu is dus dat je door middel van meditatie best je weerstand kunt vergroten en dat je overgevoeligheden door middel van een grotere weerstand kunt overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk een dikke plus!
Telkens weer wordt vergeten dat lichaam en geest een geheel zijn.
Door meditatie kunnen beiden er beter van worden.
Neem nu eens een lekkere lange strandwandeling, bij guur en koud winderig weer, vaak kom je als herboren weer terug, niet alleen in je geest, maar ook in je lichaam.
Een lange strandwandeling zit eigenlijk heel dicht bij een meditatie, beiden kan een weldaad voor de geest zijn, even het hoofd leeg laten waaien zeggen ze wel eens en dat is het ook, alles op een rijtje zetten, overzicht krijgen.
gaat het goed met de geest, dan gaat het goed met onze weerstand en allergieën zijn eigenlijk verkeerd ingeschatte contacten met bepaalde stoffen.
Ons lichaam wordt niet zo maar ziek van stuifmeel, daar is geen enkele reden voor, maar toch maakt ons lichaam de fout het verkeerd te beoordelen, dus reageert het.
We kunnen het ook omdraaien, allergieën zijn het resultaat van geestelijk (stress) en lichamelijke ( ongezond leven) en erfelijke verstoringen.
Kunnen we door meditatie deze verstoringen opheffen, dan zal het ook een gunstig resultaat hebben op allergieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +
Weer een wijs antwoord van eddijst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam is het huis waar je in woont.
Je geest is je software.
Je ziel ben je zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik geloof dat die mensen die nu allemaal rondlopen met allergieën, vroeger gewoon zo rond hun eerste verjaardag of nog daarvoor geïnfecteerd werden met het RS-virus en /of stierven aan een longontsteking. Dat was toen schering en inslag. Mijn oma heeft het overleefd dankzij de eerste penicilline en haar leven lang longklachten gehad. Ik heb het gehad: idem. Mijn dochter heeft het gehad: idem. Dus erfelijk: inderdaad. Een gevolg van het ingrijpen in de natuurlijke selectie. Lang leve de vooruitgang!
Een strandwandeling helpt inderdaad, omdat er bij zee veel minder pollen in de lucht zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist stippel, inderdaad, helemaal waar en langs de vloedlijn is er extreem veel energie, onderandere door het sillicium en door het raakvlak van het strand en de zoute zee, maar dat is jouw ding niet he, maar zeker ook vrijwel geen pollen en zuivere lucht
En ja, natuurlijke selectie is al jaren niet meer, de grootste 'kneuzen' blijven in leven en mogen ook weer kindertjes krijgen, dus die kindertjes.................