Waarom schenken 38 Amerikaanse miljardairs de helft van hun vermogen?

Waarom nu? Waarom niet later of niet eerder?

http://www.fd.nl/artikel/19142024/38-amerikaanse-miljardairs-schenken-helft-vermogen-liefdadigheid

1-tje schenkt zelf 99% van zijn vermogen.

Wat voor effect heeft deze injectie op onze maatschappij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof tegenwoordig heel veel niet meer. Het kan zomaar een lulverhaal zijn :o(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef ze hier het voordeel van de twijfel. Het schaad mijzelf in ieder geval niet en anderen ook niet lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in. Maar ja, daar ga je dan weer, als je te veel dingen het voordeel van de twijfel geeft raak je misschien later weer teleurgesteld als het niet waar is :o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je dat niet doet, dan mis je wat plezier in het leven. Zoals het plezier dat er echt meer geld in de samenleving wordt gepompt. Een uitspraak vanuit mijn andere vraag:
"Geniet van vandaag , morgen kan alles anders zijn."

Het beste antwoord

Het is een initiatief van Bill Gates en Warren Buffet, die al lang heel veel geven aan goede doelen.
Aanleiding is waarschijnlijk dat het al twee jaar niet goed gaat met de amerikaanse vrijgevigheid. Bedrijven en individuen geven door de recessie veel minder dan voorheen.
En door deze publieke oproep hopen ze dat andere miljardairs hun voorbeeld volgen, al dan niet vanwege de PR die hen dit oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik het goed heb, mogen ze het pas doen na hun dood.

Geen geld geven en gratis publiciteit voor hun eigen ten koste van een nobel doel ....Makkelijk toch ?

Toegevoegd na 7 uur:
het woordje -pas- veroorzaakt onduidelijkheid ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, waarom mogen ze het pas na hun dood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat anders niemand zich op de lijst van givingpledge zou inschrijven ... 'The Giving Pledge is an effort to invite the wealthiest individuals and families in America to commit to giving the majority of their wealth to the philanthropic causes and charitable organizations of their choice either during their lifetime or after their death.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet, ze hoeven helemaal niet te wachten tot ze dood zijn. Lees je eigen laatste zin ook nog maar eens na!
Bij een bepaalde rijkdom maakt de helft weggeven waarschijnlijk niet veel meer uit (zeker niet als het pas na hun dood is). Als je 100 euro hebt en je geeft de helft weg, dan merk je dat, maar als je van 100 miljard de helft weggeeft vraag ik me af of je dat als weggever echt voelt.
Als ze het bij leven en welzijn weggeven, zal het belastingtechnisch ook wel handig zijn, los van de goeie PR en misschien het gevoel iets goeds te doen voor de wereld.
En waarom niet eerder, sja, ze zijn nu op het idee gekomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hetgeen je zegt is correct, maar ik heb altijd de indruk dat de rijken gierig zijn dan de modale mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn ze deels daarom wel rijker geworden.
En juist vanwege die indruk is het goede publiciteit, deze actie...
zoals al in de link vermeld wordt is er groot financieel belasting-gewin bij deze actie.
Volgens de website gaat het niet om waterdichte contracten maar om morele toezeggingen die schriftelijk worden vastgelegd.

en ik dacht zelf dit toen ik het hoorde:
ze doen dit omdat ze beseffen dat ze het niet allemaal zelf kunnen opmaken.
hopelijk geven ze gul aan de Russen die alles verloren in die bosbranden. dat zou mooi zijn.

het effect van hun gul-heid zou in het algemeen
positief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Die giften zullen bepaalde fondsen waarschijnlijk een mooie impuls geven, maar zij bezorgen de schenkers ook een flink fiscaal voordeel. Een mooi gebaar, maar zo onbaatzuchtig als het lijkt is het dus ook weer niet, want die aftrekposten moeten weer door alle belastingbetalers worden opgehoest. Dus wie betaalt die gift nu uiteindelijk?