Waarom schenken 38 Amerikaanse miljardairs de helft van hun vermogen?

Waarom nu? Waarom niet later of niet eerder?

http://www.fd.nl/artikel/19142024/38-amerikaanse-miljardairs-schenken-helft-vermogen-liefdadigheid

1-tje schenkt zelf 99% van zijn vermogen.

Wat voor effect heeft deze injectie op onze maatschappij?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is een initiatief van Bill Gates en Warren Buffet, die al lang heel veel geven aan goede doelen. Aanleiding is waarschijnlijk dat het al twee jaar niet goed gaat met de amerikaanse vrijgevigheid. Bedrijven en individuen geven door de recessie veel minder dan voorheen. En door deze publieke oproep hopen ze dat andere miljardairs hun voorbeeld volgen, al dan niet vanwege de PR die hen dit oplevert.

Als ik het goed heb, mogen ze het pas doen na hun dood. Geen geld geven en gratis publiciteit voor hun eigen ten koste van een nobel doel ....Makkelijk toch ? Toegevoegd na 7 uur: het woordje -pas- veroorzaakt onduidelijkheid ...

Bij een bepaalde rijkdom maakt de helft weggeven waarschijnlijk niet veel meer uit (zeker niet als het pas na hun dood is). Als je 100 euro hebt en je geeft de helft weg, dan merk je dat, maar als je van 100 miljard de helft weggeeft vraag ik me af of je dat als weggever echt voelt. Als ze het bij leven en welzijn weggeven, zal het belastingtechnisch ook wel handig zijn, los van de goeie PR en misschien het gevoel iets goeds te doen voor de wereld. En waarom niet eerder, sja, ze zijn nu op het idee gekomen...

zoals al in de link vermeld wordt is er groot financieel belasting-gewin bij deze actie. Volgens de website gaat het niet om waterdichte contracten maar om morele toezeggingen die schriftelijk worden vastgelegd. en ik dacht zelf dit toen ik het hoorde: ze doen dit omdat ze beseffen dat ze het niet allemaal zelf kunnen opmaken. hopelijk geven ze gul aan de Russen die alles verloren in die bosbranden. dat zou mooi zijn. het effect van hun gul-heid zou in het algemeen positief zijn.

Ha, die Gdanonym; Die giften zullen bepaalde fondsen waarschijnlijk een mooie impuls geven, maar zij bezorgen de schenkers ook een flink fiscaal voordeel. Een mooi gebaar, maar zo onbaatzuchtig als het lijkt is het dus ook weer niet, want die aftrekposten moeten weer door alle belastingbetalers worden opgehoest. Dus wie betaalt die gift nu uiteindelijk?