Omdat men zich innerlijk schoon wilt maken voor het feest, zoals je dat uiterlijk doet door te baden, en lekker geurtjes op te doen
12 jaar geleden
Na de carnaval begint in de katholieke traditie een periode van 40 dagen vasten. In deze periode leven de mensen heel sober, eten geen dierlijke producten en verder wordt alleen het hoogstnoodzakelijke gegeten. Na het vasten kan men als schoon, rein mens de paastijd beginnen. In de islam is de Ramadan de periode waarin gevast wordt. Er wordt niets gegeten of gedronken tussen de dageraad en zonsondergang. Het vasten dient om discipline, uithoudingsvermogen, zelfbeheersing en respect ten aanzien van de medemens en de schepper aan te leren en vast te houden. Hindoes vasten soms op gezette dagen van de week, of tijdens religieuze feest- of gedenkdagen. Maar er bestaan natuurlijk ook redenen om te vasten die niet religieus zijn ingegeven. Om gezondheidsredenen is het soms goed om bepaalde voedingssoorten te mijden of bewuster te eten. En het kan een sterk pressiemiddel zijn om een standpunt duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Eigenlijk is het net omgekeerd. Voor de vasten hebben we nog 3 dagen om alle wintervoorraad op te eten, en nog even te genieten voor de 40 vastendagen beginnen.
Ook is het zo (lijkt mij) dat het makkelijker is om je te concentreren als je minder energie in je lijf hebt. Als je vanalles eet en je doet weinig kan je toch moeilijk stilzitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feitelijk hoor het bij het geloof. Het haat erom dat je eens per jaar zaken overdenkt, stilstaat bij je zegeningen, je eigen demonen of slechte eigenschappen onder ogen ziet, et cetera. Luxe afleggen en afzien versterkt dat proces omdat het je uit je normale doen haalt.

Als dat proces achter de rug is dan viert men vaak feest. In de Islam is dat het suikerfeest (Id al Fitr) en bij katholieken Carnaval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de vasten laat je je 'aardse' behoeftes los. Het maakt je bewust van je eigen verbondenheid met de aarde en al je 'behoeftes'. Natuurlijk helpt het je ook in te leven in de wereld van mensen die in armoede leven, altijd weinig te eten hebben. Het doel is dat je, je gaat richten op andere zaken.. Zoals de mensen om je heen, hemelse zaken, dat kan je doen door meditatie of bidden.

Persoonlijk heb ik het nooit gedaan. Het lijkt me ook lastig om het honger gevoel los te laten. Dat zou mij - denk ik- belemmeren van het richten op het hemelse. maar ik ben benieuwd welke ervaringen anderen hiermee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je terugkijkt naar vroegere bijbelse tijden:

Een juist gemotiveerd vasten was een uitdrukking van godvruchtige droefheid en berouw over begane zonden (1Sa 7:6; Joë 2:12-15; Jon 3:5). Vasten was ook gepast wanneer men in groot gevaar verkeerde, dringend Gods leiding nodig had, beproevingen onderging en aan verzoekingen blootstond, of wanneer men studeerde, mediteerde of zich op Gods voornemens wilde concentreren (2Kr 20:3; Ezr 8:21; Es 4:3, 16; Mt 4:1, 2). Vasten was geen zelfopgelegde vorm van straf, maar een zich vernederen voor God (Ezr 8:21; 9:5; vgl. 1Kon 21:27-29). Jezus vastte veertig dagen, net als Mozes en Elia, die beiden samen met Jezus bij zijn transfiguratie in een visioen verschenen. — Mt 17:1-9; Ex 34:28; De 9:9; 1Kon 19:7, 8.
Hoewel de term „vasten” niet in de Mozaïsche wet voorkomt, werd in verband met de Verzoendag het volgende gebod gegeven: „Gij moet uw ziel in droefheid buigen” (Le 16:29-31; 23:27; Nu 29:7). Naar algemeen wordt aangenomen, duidt dit op vasten, en deze zienswijze wordt door Jesaja 58:3, 5 en Psalm 35:13 ondersteund.

Tegenwoordig wordt er gevast om zich bijvoorbeeld te verzekeren van geluk, voorspoed en vergeving van overtredingen en zonden.”