Wat is in dit geval het meest veilige antwoord?

Ik ga op vakantie naar een moslim-land, wat is het meest veilige antwoord wanneer mij naar mijn geloofsovertuiging vraagt. Dit in een situatie waarin de sfeer gespannen is.

Ik hang geen geloof aan, is dat dan bijv. verstandig om te zeggen?

Toegevoegd na 1 uur:
Het land is Indonesie, de plek waar ik een korte tijd verblijf is Poso (Ccentraal Sulawesi). In dit gebied heerst af en toe onrust, door het ministerie van buitenlandse zaken wordt het reizen in centraal Sulawesi ontraden Maar krijg van andere reizigers regelmatig het bericht dat je er gewoon zonder problemen (door) heen kunt reizen.

Niet gaan is voor mij geen optie, overal kunnen zich onveilige situaties voordoen tegenwoordig. Er is maar een land waar ik mij echt onveilig heb gevoeld en dat is Turkije.
En dat had niks met geloof te maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je daar echt druk over maakt moet je wellicht gewoon ergens anders op vakantie gaan ;-) lijkt me een stuk relaxter :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ga je ervan uit dat je in situatie's met een gespanne sfeer terecht kan komen?
Zou ook graag het land weten dat geeft meer mogelijkheden tot antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij miijn vraag een aanvulling gedaan.

Het beste antwoord

Eerlijkheid is altijd aan te bevelen.

Zeggen dat je atheïst kan leiden tot veel vragen en veel onbegrip. Als je geen geloof aanhangt is dat ook niet de juiste term, maar dan ben je eerder agnostisch. Dan kan het eerlijker en wijzer zijn om te zeggen dat je nog zoekend bent (klinkt positiever dan dat je het niet weet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Niet alle moslims zijn fundamentalistiscterroristen. Je kan gewoon naar waarheid antwoorden. Wel moet je rekening houden met plaatselijke normen. Bijvoorbeeld kleding e
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zeg je gewoon dat je erg veel sympathie hebt voor de islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In plaats van direct antwoord geven, kan je ook zeggen dat je alle geloven of religies respecteert. En dan hou je in het middel wat jouw levensovertuiging is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan moet je gewoon eerlijk zijn
en als ie vraagt waarom je dan naar daar gaat zeg je dat je geintireseert waart in dat land of dat geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
In een aantal gevallen is die eerlijkheid ernstig af te raden.
In sommige Islamitische landen zou je er niet verstandig aan doen om te vertellen dat je Joods bent.
Misschien kun je het beter aan een moslim vragen. Eentje die nog vaak in zijn land van herkomst komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik in turkije antwoordde dat ik atheist was, werd dat met veel onbegrip beantwoord.
ik ben toen naar waarheid gaan zeggen dat ik katholiek ben opgevoed, en dat viel wel in goede aarde.
als je dus met een bepaald geloof bent opgegroeid, zou je dat kunnen noemen, ook al ben je allang ongelovig.
14 jaar geleden
het veiligste is gewoon niet gaan en een andere bestemming zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je gelooft in de natuur.
wat door aalah zou gemaakt kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat is in dit geval het meest veilige antwoord?"

Helemaal geen antwoord;

wel eens gehoord van 'zwijgrecht'?

(men is, vind ik, immers niet verplicht om te antwoorden)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Iran houd ik het maar op "christen"...da's ook een Religie van het Boek...en ik weet er ook nog wel wat van.
Bahai of Joods zijn daar minder goede opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg gewoon de waarheid.
Niemand zal je lastig vallen i.v.m geloof.! Echt
Oke indonesië is de grootste moslim land. Toch iedereen ze eigen geloof. Niemand bemoeid zich met jou geloof. Maar kijk wel uit met de zakkenrollers!
Veel plezier.
Gewoon gaan...
Ben ook geweest. Prachtig land om eenskeertje te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gevoel volgen en dialogen over Godsdienst vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je respect toont voor andermans geloof, is er niks onveiligs aan.. al heb je er wel een aantal 'fanatiekelingen' tussenzitten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Poso zijn alle christenen weg, er zitten alleen nog moslims.Af en toe ontploft er eens een bus en brandt er een huis af.Ik wens je alvast een goede dosis geluk.Een veilig antwoord bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet naar zo'n land gaan.Niet iedereen is extreem maar er lopen er genoeg rond.Waarom het gevaar opzoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag je liegen dan? Als christen? nog wel over zoiets belangrijks?
Je eigen veiligheid gaat dus voor je overtuiging.

Wat wel logisch is, vind ik ook hoor, als atheist dan...

Ik hoef me alleen niet aan al die rare onzinregeltjes te houden, wat wel fijn is.