Waarom zijn alle profeten mannen?

Waarom zijn er van al die profeten niet èèn vrouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Het beste antwoord

Je stelling klopt niet. In de bijbel worden vrouwelijke profeten (deze heten progetessen) genoemd. Ik vond de volgende tekst:
"Ook noemt de Bijbel vrouwelijke profeten (profetessen): in de Hebreeuwse Bijbel (het O.T.) Mirjam (zuster van Mozes), Debora, Chulda en Hanna."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er was wel een vrouwelijke profeet namelijk Debora. (te vinden in het boek Richteren in de bijbel). zij was tevens rechter over Israël.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal mannen, maar dat geldt voor veel meer zaken, religies zijn allemaal door mannen gemaakt, filosofen zijn meestal mannen, wetenschappers uit het verleden zijn meestal mannen...

Niet altijd zo, maar bijna altijd zijn profeten mannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook buiten de bijbel was er minimaal één. Het orakel ven Delphi.Het probleem was,dat haar profetiën voor meerderlei uitleg vatbaar was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer een nieuw woord te introduceren. Maar val genadeloos door de mand.Ik heb geen idee of meerderlei een goed nederlands woord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb nog even gegoogeld. Meerderlei blijkt een bestaand nederlands woord te zijn.(van Dale)
Je hebt het over bijbelse profeten en dat waren vaak mannen. Komt vooral door de rol die vrouwen vroeger hadden in de bijbelse tijd, endat was er eentje van voor het huis en de kinderen zorgen en geen belangrijke functies zolas profeet toendertijds was. Je leest zelfs in de bijbel dat vrouwen hun hoofd moesten bedekken als ze in gebed gingen, als er geen man aanwezig was, wat getuigt van de rol die vrouwen toen hadden. In de echte orthodoxe religies mag een vrouw ook geen priester of predikant zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven te lezen valt, waren er wel vrouwelijke profeten.

Maar mannen schreeuwen harder.

Overigens, het gerucht gaat dat Jezus genderdysfoor was.