Waarom wordt er vaak in de verledentijd over Joden gesproken?

Ik las enkele dagen geleden een boekje over de Tien Geboden. Hierin kwam ik de zin tegen: “De Joden hadden zoveel respect voor God dat ze Zijn naam niet uitspraken”. Ik vond dat raar omdat de Vier-letterige Naam van God nog steeds niet door Joden en Messiaanse gelovigen wordt uitgesproken. Ik ben toen verder gaan zoeken in andere boekjes over godsdienstige onderwerpen en kwam de verledentijd in dit verband telkens weer tegen. Ook in allerlei artikelen op internet bleek dit het geval te zijn.
Vanwaar deze verledentijd?
Het boekje dat me op het spoor zette van dit verschijnsel, was van David A. Seamands: Gods blauwdruk voor het leven ISBN 90 60675584 (blz. 58).

Toegevoegd na 2 dagen:
Aan de antwoorden te oordelen heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld. Daarom even deze toelichting.
Stel dat een Katholiek een artikel schrijft over Mariaverering, dan zou hij kunnen schrijven: protestanten kennen de Mariaverering niet. Het zou raar zijn als hij dan schreef: protestanten kenden de Mariaverering niet. Dit zou kunnen betekenen dat er a) geen protestanten meer bestaan, of b) protestanten daar nu anders over denken.
Gaat het om de visie of godsdienstige praktijk van Joden, dan wordt er wel vaak overgegaan op de verledentijd, ook als het onderwerp nog steeds in joodse kring actueel is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hm... respect tonen door een naam niet uit te spreken?
zondag
8 jaar geleden
Ja dat kan. Uit eerbied.

Antwoorden (2)

waarschijnlijk omdat het verhalen zijn die verteld worden, en dat zijn nu eenmaal altijd verhalen in de verleden tijd. Als er geschreven wordt over de huidige joden, wordt er gewoon anno-nu geschreven
enkele voorbeelden genoemd als bron
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is je misschien niet opgevallen maar als je naar de wereldgodsdiensten kijkt dan is de laatste significante gebeurtenis Mohammed en de Koran geweest in de 7e eeuw. Alle religie spelt in het verleden omdat toen als nog aan god of goden werd toegeschreven.

Het is voor de hand liggend om daarom verleden tijd te gebruiken.