Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt Satan de engel des licht genoemd in de bijbel ? (zie 2 Cor.11:14 ) Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts.

Vervolgvraag : Als hij zich voordoet als een engel des licht
kan het dan zo zijn dat er mensen zijn die denken ze God aanbidden en God's wil doen terwijl ze eigenlijk Satan's wil doen ? Bijvoorbeeld extreme sektes of religies waarbij geweld wordt gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot welke religies behoorden de soldaten die in onze landen de 2 wereldoorlogen hebben uitgevochten?
Die broedermoord tot in het miljoenenvoud hebben gepleegd? Die religies worden nu nog ferm ondersteund door zelfs gerenommeerde vorstenhuizen! ....Aan hun vruchten zult gij hen erkennen.... (1 Johannes 3:11-12) 11 Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moesten de Duitse Katholieken en Protestanten niet het volgende gebod in acht nemen?: (Handelingen 5:29) . . .„Wij moeten God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen.  Hitler zou niet veel aanhangers gehad hebben toen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan bestaat niet joh. Niet als een persoon of identiteit.
In de bijbel is satan iets wat het 'slechte' verwoord. En god het 'goede'. Onvoorstelbaar dat dergelijke teksten tegenwoordig nog zo letterlijk genomen worden vind ik..
In dit indelen van goed (God) en kwaad (Satan) zit juist dikwijls het kiem voor religieuze oorlogen en/of extreme sektes.
Dus de vraag is nogal paradoxaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De satan bestaat wel degelijk, en hij is ook wel zo slim om de mensen te laten geloven dat hij niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan bestaat alleen in de verbeelding van diegenen die daarin geloven. En, zoals ik hierboven ook al schreef, dergelijke geloven zijn juist aanzet tot religieuze oorlogen.
'het kwaad bestrijden' is eenzelfde soort hetze die alleen maar ellende voortbrengt.
Geloof je dan ook in het rode mannetje met het harkje en hoorntjes op zn hoofd koolwitje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan bestaat alleen in de verbeelding van diegenen die daarin geloven. En, zoals ik hierboven ook al schreef, dergelijke geloven zijn juist aanzet tot religieuze oorlogen.
'het kwaad bestrijden' is eenzelfde soort hetze die alleen maar ellende voortbrengt.
Geloof je dan ook in het rode mannetje met het harkje en hoorntjes op zn hoofd koolwitje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan bestaat alleen in de verbeelding van diegenen die daarin geloven. En, zoals ik hierboven ook al schreef, dergelijke geloven zijn juist aanzet tot religieuze oorlogen.
'het kwaad bestrijden' is eenzelfde soort hetze die alleen maar ellende voortbrengt.
Geloof je dan ook in het rode mannetje met het harkje en hoorntjes op zn hoofd koolwitje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat God bestaat en de duivel. En de duivel gaat rond om mensen bij God vandaan te houden (als een briesende leeuw), hij weet wel dat hij straks voor eeuwig naar de hel gaat en wil zoveel mogelijk mensen meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ho, foutje.. per ongeluk 3x dezelfde text geplaatst.
Koolwitje, ik vind t echt vreselijk om te lezen dat je zo gelooft.
Wat zul je in angst leven met dergelijke overtuigingen..
Reageer nou eens op de inhoud van mn schrijven
ipv bijbelteksten aanhalen over briesende leeuwen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat aaimeetje het katholicisme en protestantisme verwijt van fascisme? dat heeft toch niks met elkaar te maken.
te gek voor woorden dit. Werkelijk waar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het 'kwaad' in de wereld komt m.i vanuit het ego. Menselijk dus. Onwetendheid. Hoe ziet satan er in je beleving dan uit adriaanv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel 'het kwaad' is er, omdat wij een ego hebben.
Media kan dit inderdaad 'voeden'ja.. maar dit word niet 'bestuurd' door een satan.
Als je er in gelooft, houd je je er ook mee bezig overigens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan gemixt is Santa dus hij loopt soms ook met een rood pak aan

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Dat klopt zeker..

Een halve waarheid is namelijk veel moeilijker te ontdekken dan een hele leugen.
Satan doet zich daarom vele malen voor als een engel des lichts en zal de kern uit het evangelie proberen te halen.

Jezus zegt hierop in Matteus 7
15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapenvacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen.
en vs 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

Geweld is een slechte vrucht, religies of stromingen die geweld of haat prediken dienen dus niet de God de Vader.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende theorieën over Satan. De meest vertelde is dat hij een gevallen engel is. Dit is echter niet aan de hand van de bijbel te bewijzen. Satan betekend echter: "tester". Paulus geloofde blijkbaar dat hij een demonisch figuur was.
Aan de context te zien heeft hij het over "schijnapostelen."

De bedoeling is om christenen in Korinthe te waarschuwen voor mensen die zich voordoen als dienaren van god, aangezien hetgene dat hij ziet als het kwaad zich ook voor kan doen als een engel des lichts, waar hij waarschijnlijk een engel van god mee bedoeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GodEN? Waar gaat die passage over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alweer goed beschreven, adriaanv! 'Waar gaat die passage over?' vraag je, Widar? Dat heeft adriaanv toch uitgelegd: over Satan. En ja, inderdaad. GODEN in meervoud. De Bijbel ontkent niet, dat er vele 'goden' zijn. Paulus schreef daarover: (1 Korinthiërs 8:5-6) "Want ook al zijn er die „goden” worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden” en vele „heren” zijn, in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem."
in de bijbel staat dat satan uit de hemel werd geworpen omdat hij de macht wou overnemen in de hemel, het was een opper-engel, die aan het hoofd stond van de muziek

dus een engel dicht bij God zelf, vandaar dat hij zo genoemd kan worden, vanwege z'n verleden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Satan doet zich anders voor dan hij is. Hij laat dingen goed lijken die slecht zijn. Daarom wordt hij ook ‘de vader van de leugen’ genoemd (in Johannes 8:44). Al sinds het begin van de mensheid probeert hij mensen te misleiden. Vooral mensen die God willen dienen wil hij misleiden. Hij wil namelijk dat ze hem gaan dienen (zonder dat ze dat weten! Ik spreek hier dus niet over Satansaanbidders). Satan gebruikt zulke misleide mensen om weer andere mensen te misleiden. Dat is waar Paulus voor waarschuwt in 2 Korinthiërs 11. Ook Handelingen 20:29, 30 gaat daarover: ‘onderdrukkende wolven’ zouden door het spreken van ‘verdraaide dingen’ Jezus’ discipelen meetrekken.

Voordat Satan Gods tegenstander werd, die zelf aanbeden wou worden, was hij werkelijk een ‘engel des lichts’. Hij heeft nu nog steeds de mogelijkheid om zich zodanig voor te doen. Maar zijn tijd loopt ten einde, ook daarover schrijft de Bijbel (het zou te uitgebreid worden om daar nu op in te gaan).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ik kan het niet beter verwoorden. helemaal mee eens!
De Satan (Hebr.: verleider, tegenstander) of duivel (oorspronkelijk van Gr.: 'diabolos', lasteraar) draagt de bijnaam Lucifer (Lat.: lichtdrager), gebaseerd op een hoogst specifieke interpretatie van Jesaja 14, in het bijzonder vers 12. (Echter moderne Bijbelwetenschappers, exegeten en theologen denken dat de term Lucifer die hier in Jesaja 14 gebruikt wordt, refereert aan de aldaar genoemde 'koning van Babylon' als gevallen Morgenster.)
Jezus eigen woorden, in Lukas 10.18 ("Ik zag de Satan als een bliksem uit de hemel vallen") duiden er ook op dat er een plotseling licht is wat Satan representeert. Beide de teksten uit Jes. 14 en Jezus' overgeleverde woorden uit Lk. 10 hebben vermoedelijk bijgedragen aan Paulus' visie op de duivel (dat Paulus veel met Lukas gereisd heeft en dus waarschijnlijk ook delen van zijn Evangelie heeft meegekregen, weten we uit Lukas' Handelingen). Dit feit alleen al, dat de Satan blijkbaar een lichtdrager kan zijn, wekt verbazing aangezien de engelen van de Prins der duisternis (!!) ook allen in die duisternis verkeren, blijkens Judas 1.6.
De Satan, de grote verleider, heeft veel macht gekregen van God, maar zijn macht is ook gelimiteerd. Zeer duidelijk lezen we hierover in Job 1 en 2, als de duivel zich tussen Gods engelen begeeft (vermoedelijk kan hij dus ook hun gestalten zich aanmeten!) en God zegt dat hij denkt dat Job zo diep gelovig is omdat alles hem voor de wind gaat. God geeft hem dan toestemming om Job alles af te nemen, tot zijn gezondheid toe, zolang hij niet sterft. Hier schept God duidelijk een voorwaarde voor de macht van Satan.
Ik zei al, de Satan is de grote verleider en hij zal er dan ook alles aan doen om mensen te laten twijfelen. Echter, een beproeving van het geloof kan ook versterkend zijn; denk opnieuw aan het voorbeeld van Job!
Je vervolgvraag, of mensen de wil van Satan kunnen doen terwijl ze denken dat ze Gods wil doen, laat zich niet gemakkelijk beantwoorden. Echter Gods wil maakt Hij kenbaar in zijn openbaring, ofwel de Bijbel, en zou dus voor eenieder duidelijk genoeg moeten zijn. De voornaamste opdracht die God ons gaf is te vinden in Mattheus 28 (let op vers 17: sommigen twijfelden!) vers 19:
"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
Dat is Gods wil! Dat niemand verloren gaat, maar het eeuwig leven kan hebben door zijn Zoon Jezus. En iedereen moet dat weten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 Korinthiers 11: vers 12 tot 15, In de oudheid waren er al mensen die twijfelde aan het ware geloof dat Paulus in Macedonie en de streken van Achaje vekondigden, ook Joden en Joden gezinden waren daarbij. die verleid en misleid werden door Satan. Paulus zei dan ook dat hij het voorwendsel zou afsnijden van mensen die een voorwendsel hebben ten einde aan ons gelijk bevonden te worden in het ambt waarop zij roemen. Ze zijn valse apostelen en die zich veranderen in apostelen van Christus, die de waarheid verdraaien. En geen wonder, want Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts. Het is niets groots dat ook zijn dienaren zich blijven veranderen die in de macht van Satan zijn! Want er staat: De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze! 1 Johannes 5: vers 19.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding