Ik las laatst "liefde van G-d". God niet voluit geschreven. Is dit vanwege respect? Doen andere gelovigen dit ook? Kennen de Joden dit gebruik ook?

Hoe spreken de mensen die G-d schrijven het woord God dan uit? Doen ze dit niet uit respect?Zijn er mensen die dit lezen die dit ook doen? Ben benieuwd.
Bertien

Toegevoegd na 22 uur:
Even een toevoeging voor Remco4. Het is namelijk zo, dat wij (mijn man en ik) geregeld een schrijven van de Maduro-Curielsbank krijgen. Bijgesloten doen zij dan altijd een (mooi) christelijk schrijven. De laatste keer was dit een schrijven ven een religieuze, en zij eindigde haar brief met ons de Liefde van G-d toe te wensen. Ik ben dit ook nog nooit tegen gekomen, dus vandaar mijn vraag.
Ik vond onder andere dit gezegde van Nelson Mandela heel treffend:
"A candle cannot light itself; which is to say, we are all dependenton others".
Laten we dit weekend dat maar in gedachten houden.
Dus; fijn weekend allemaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (4)

Je mag de naam niet uitspreken, omdat hij de heilige is. Zijn naam word niet uitgesproken, net als bij andere volken zoals joden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie mag je de Naam niet uitspreken ?
Op alle vragen is het antwoord Ja. Fijn dat jij wel respect toont door een hoofdletter te gebruiken, zelfs dat doen veel mensen op deze website niet. De naam van de Eeuwige mag je niet misbruiken, daarom gebruik je Zijn Naam niet wanneer dat niet nodig is. Ook Joodse mensen doen dat niet. Zij nemen de lettercombinatie JHWH.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het woord god, net als andere zelfstandig naamwoorden, altijd zonder hoofdletter omdat het geen persoonlijke naam is maar een groepsnaam. Er zijn vele goden. Dé god bestaat niet, omdat er zoveel zijn die die titel dragen. Het zou respectloos zijn tegenover mensen die geloven in een andere god om jouw god als enige echte te claimen. Daarom vind ik bijvoorbeeld Griekse of Romeinse goden e.d. makkelijker, zij hebben persoonlijke namen zodat je meteen weet over wie je het hebt. Het schrijven van het woord 'god' met een kleine letter heeft dus niets met (een vermeend gebrek aan) respect te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slaat de spijker op de kop, Amadea. De enige reden om het zelfstandig naamwoord 'god' een hoofdletter te geven, is het gebruik van een respectshoofdletter. Waarbij die hoofdletter ook nog suggereert dat jouw god de enige echte is. Er is geen enkele reden waarom iemand die *niet* in jouw god gelooft dat gebruik zou overnemen. Dan zou ik net zo goed 'Roze Eenhoorn' en 'Onzichtbare Draak' respect kunnen tonen met arbitraire hoofdletters. Het moet niet gekker worden, straks moeten niet-gelovigen zich ook nog aan de zondagsrust houden. Oh wacht, winkeliers wórden daar ook toe gedwongen...
Dit is alleen voor gelovige joden gebruikelijk en andere gelovigen schrijven gewoon voluit God.

Het heeft te maken met de "onuitwisbaarheid". Als je God voluit schrijft, dan mag dat nooit uitgewist worden.

Voorbeeld; als een jood hier op goeievraag.nl een vraag stelt of beantwoordt over God, en hij zou zeker weten dat deze site over 100 jaar nog bestaat, en zijn bericht nog oproepbaar is (b.v. via Google) dan schrijft hij God.
Als hij daar niet voor 100% zeker van is, dan zal hij schrijven G-d of G'd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De joodse mensen zeggen JHWH omdat het hebrews geen klinkers heb.Wij zeggen dan Jehova wat ook weer betekent de ik ben .Ik zeg en schrijf zelf ook God maar misbruik zijn naam niet.