Welk merkteken kreeg Kaïn?

Zijn er (als het even kan onderbouwde) theorieën over de aard van het merkteken dat JHVH aan Kaïn geeft nadat hij zijn broer Abel heeft gedood? (Gen. 4:15)

Toegevoegd na 10 uur:
Eigenlijk kan ik beter aan Gen. Rab. 22:12 refereren.
Binnen het christendom wordt doorgaans (no offence) weinig onderzoek naar symbolisme gedaan.
Derhalve prefereer ik een interpretatie vanuit de Kabbala of liever nog Qabalah.

Excuses dat ik dit niet meteen duidelijk formuleerde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
4.4K
SimonV
10 jaar geleden
Het zou een Hebreeuwse letter op het gezicht of de arm geweest kunnen zijn. Byron, John (2011). Cain and Abel in text and tradition: Jewish and Christian interpretations of the first sibling rivalry. Leiden: Brill. p. 93. ISBN 9789004192522. http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_and_mark_of_Cain#CITEREFByron2011
SimonV
10 jaar geleden
De letter zou één van de letters van “YAHWEH” geweest kunnen zijn, of de laatste Hebreeuwse letter "taw". http://www.letusreason.org/Biblexp199.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn interessante bronnen; hartelijk dank!

Het beste antwoord

Je moet zo wie zo niet aan een visueel teken denken. In de masoretische tekst van de Thora staat het woord: 'ôth. Dit wordt vaak nog vertaald met teken. Maar dat komt omdat voorheen in de Nederlandse taal het woord 'wonder' en 'teken' bijna synoniem was. Het woord betekend dus een wonder of mirakel. Een tweede betekenis kan 'een brief' zijn. De Joodse mystiek leert dat dit een brief was met een spirituele kracht die hem beschermde als een soort talisman. Hierin komen de twee Hebreeuwse betekenissen samen.

Er is een tweede visie die enige wetenschappelijke basis lijkt te hebben en dat is dat de nakomelingen van Kenieten werden genoemd. Ze worden in de Thora aangeduid als Qayin. Volgens de overleveringen had dit broedervolk als kenmerken rood haar en een tatoeage op hun arm. Om deze reden zou in Leviticus expliciet het verbod staan om tatoeages aan te brengen. Leviticus 19:28

Maar zelfs de Joden beschouwen dit niet als een straf teken maar als een teken van genade van YHWH. Expliciet staat ook deze tekst Gods naam aangegeven in Zijn verbondsnaam.

Helaas zul je ter vergeefs zoeken naar een oude bron die dit teken omschrijft. Dus ook de Qabalah levert hier geen antwoord op. Vermoedelijk was het 'teken van Kaïn' een der mate normaal begrip dat dit geen toelichting vereiste maar is in de loop van de tijd uit zwang geraakt waardoor men hier geen nadere informatie meer over heeft. De ba'alei hamasorah hebben deze kennis dus mee hun graf ingenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prettig, uitgebreid antwoord.
Overigens bedoel ik met Qabalah de Hermetische Qabalah, niet de Judaïstische Kabbala.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@rabelais. OK. Dit is wel als basis genomen. De Hermetische Qabalah beschrijft zo ver ik weet dit niet veel concreter. Maar ken hem dan ook niet van achter naar voren. Er zijn diverse vervolgwerken die hierop wel in gaan. Maar vaak kom je dan wel op het schemergebied tussen mystiek en occultisme. De redenaties zijn vaak dan ook vergezocht. Ik zou zelf als ik jou was zoiets hebben van: "te veel onduidelijkheid, wie weet wat de wetenschap nog achterhaald".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer veel bijgeleerd vandaag. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pastoralevragen Nou ja... redenaties binnen de Hermetische Qabalah zijn (in het algemeen) mijns inziens niet 'verder gezocht' dan in de 'traditionele' Kabbala... Toch even concreet:
Je antwoord is vrij uitgebreid en als ik alles zo lees en kijk naar wat ik zelf heb kunnen vinden kón het ook praktisch niet uitgebreider.
Hartelijk dank hiervoor; met als 'cadeautje' de bijbehorende 10 punten. ;)

Andere antwoorden (1)

De bijbel zegt niet dat er op de een of andere manier een teken of kenmerk op Kaïn zelf werd aangebracht.
Het teken bestond waarschijnlijk in een plechtige verordening die bij anderen bekend was en door hen in acht werd genomen en die moest voorkomen dat hij uit wraak gedood zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De bijbel zegt ook niet dat er géén teken op Kaïn werd aangebracht. Dus het kan wel. Over het algemeen wordt aangenomen dat het teken wel zichtbaar was.
Maar het blijft theorie, bewijzen hebben we (nog) niet. http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_and_mark_of_Cain#CITEREFByron2011
SimonV
10 jaar geleden
Anderzijds zou je kunnen stellen dat als er een concreet symbool werd aangebracht, dit ook wel genoemd zou worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het een merkteken zou betreffen dat andere mensen er van zou weerhouden hem te doden wordt al uitgelegd in Gen. 4:15.
De Bijbel rept hier verder niet over en ik krijg ook het vermoeden dat er binnen het christendom weinig moeite is gedaan om te achterhalen wat de aard van dit teken zou zijn.
Interessanter vind ik de Kabbalistische interpretatie.
Dat blijkt wellicht niet echt uit mijn vraagstelling, aangezien ik aan een Bijbelvers refereer.
Excuses daarvoor, ik zal de vraag aanpassen.