Hoe komt het dat mensen die zich aansluiten bij een sekte, vaker hoogopgeleid zijn?

Op Wikipedia staat over sektes:een aantal groepen
ontmoedigt volgenvan een hogere opleiding, hoewel veel sektes hoogopgeleiden en zelfs topfiguren uit het zakenleven in hun gelederen hebben.'
Hoe is dat te verklaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Amadea
11 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat er op Wikipedia staat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar heeft u helemaal gelijk in, maar ik heb het ook weleens van andere bronnen gehoord. (Ik weet niet meer van wie, maar niet van Wikipedia in ieder geval).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is helemaal niet waar, de grootste sekten op deze planeet hebben juist het minst opgeleide deel van de wereldbevolking in hun greep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat dat hoogopgeleiden er ook lid van zijn. Er staat niet dat het overwegend hogeropgeleiden zijn. Belangrijk verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat versta jij onder een sekte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AimeetTJE, op internet staan veel lijsten met sekte-kenmerken, maar ik vind dat ze allemaal wel zo'n beetje overeenkomen. Voorbeeld van zo'n site waar de kenmerken van een sekte beschreven staan, is www.sektehulp.nl (De lijst is zo lang dat ik 'm niet bij de reacties kan zetten).

Het beste antwoord

Als dat inderdaad zo is dan is dat misschien juist een beetje inherent aan een sekte.
Want hoewel ze dus zelf voorstaan om niet te veel studeren is die sekte zelf misschien daar juist wel door ontstaan. Ze hebben zich zelf afgescheiden van een bepaalde groepering doordat ze het zelf beter weten. En dat kan kritische en hoogopgeleide mensen aantrekken.
Ik vermoed dan wel dat de hogeropgeleiden in de vaak hogere geledingen van de sekte zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pure speculatie dit antwoord.

Andere antwoorden (5)

Over het algemeen is het zo dat iets aanhangen waar je niet van jongs af aan mee bent opgegroeid wel iets van inzicht verwacht van je. Je moet je in kunnen lezen en kunnen begrijpen wat die andere groep voor je kan doen.

Aan de andere kant zijn minder hoog opgeleide mensen ook weer vatbaar voor allerlei korte termijn argumenten en ander populistisch gepraat waardoor je die groep sneller over de grens trekt.

Sowieso is het leiden van een sekte wel een soort bedrijf/management iets en je moet in ieder geval goed kunnen praten en mensen kunnen aantrekken.

Dus: over het algemeen is het voor veel sektes zo dat er een wat hoger niveau gevraagd wordt om alles te begrijpen maar mensen met een hogere opleiding zijn aan de andere kant ook mondiger en zullen eerder tegenwoord geven aan de leider van die sekte.

Dus sektes die zich richten op mensen met een lager niveau zullen natuurlijk de mondige hoogopgeleide mensen willen weigeren zodat niet opvalt wat ze precies willen.

Het is natuurlijk een algemeen verhaal: er zijn zat mensen die superslim zijn met een lage opleiding maar vaak KUNNEN die mensen ook wel meer natuurlijk. Aan de andere kant zijn er mensen die hoogopgeleid zijn maar in zo'n klein stukje kennis dat ze verder van geen toeten of blazen weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, eerlijk gezegd zou ik juist verwachten dat ze liever laagopgeleiden lokken, omdat die inderdaad makkelijker in de val trappen,meestal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn dus sektes die zich weldegelijk richten op hoogopgeleide mensen....
Omdat de mensen die volgen geen eigen mening erop na mogen houden. Ik heb de ervaring niet specifiek binnen sektes gehad maar meer binnen gesloten systemen waarin een bang persoon bang is de plaats van de oppermachtige te verliezen. Psychologisch gezien een menselijke reactie die niet erg sympathiek is naar anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel sektes staan dingen toe die in het normale leven niet toelaatbaar zijn of sociaal niet geaccepteerd worden. Mensen met een hogere opleiding zijn vaak leiders binnen de sektes en kunnen op deze manier hun "vaardigheden" prima uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bizar, maar waar. Jehovah's Getuigen b.v. leren hun leden dat naar de universiteit een gevaar voor ze is. JG ouders en hun kinderen wordt sterk afgeraden hoger onderwijs te volgen uit angst dat ze hun geloof zullen verliezen. Hoger onderwijs volgen gaat volgens hen hand in hand met zaken die leiden tot vervreemding van God en de Bijbel. Daar worden de groepsleden bang voor gemaakt. Ze vrezen dat de 'wereldse' denkbeelden invloed gaan hebben op de JG jeugd en leidt tot het verlaten van de sekte. Op HBO en universiteit leren studenten meer kritisch en analytisch te denken. Dat is een bekende 'dreiging' voor de cirkelredeneringen van de sekte. Jongeren leren dan buiten de box te denken en dat wil de sekte niet riskeren. Het dubbele is dat er een aantal JG (hier gaat het vaak over JG die niet in de sekte zijn geboren of opgevoed, dus zich later bij de sekte aansloten) wel hoger opgeleid zijn en daar zijn ze dan trots op. 'Kijk mensen.... er zijn ook slimmeriken die bij ons willen horen'. Het geeft ze een soort van status dat die er ook in zitten. En ja, die hebben in de praktijk vaak leidinggevende functies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi geantwoord frances+
Dat is ook heel dubbel en heeft te maken met het verschil tussen mensen die zich aansluiten bij een sekte en mensen die opgroeien in een sekte.

Mensen die zich aansluiten bij een sekte zijn vaker hoger opgeleid. Mensen met een hoger opleidingsniveau zijn minder dan gemiddeld aangesloten bij een van de grote religies. In veel gevallen zijn ze wel opgegroeid in een religieus nest, maar op basis van de ratio tot de conclusie gekomen dat de religie waar ze van jongsaf aan mee zijn grootgebracht niet alle antwoorden biedt. Desondanks is het zaadje in de kindertijd (lees indoctrinatie) wel geplaatst. Bij het uittreden ervaren ze daarom vaak een gevoel iets te missen. Deze leegte kan worden opgevuld door een sekte. Daar is een charismatische leider die ze antwoorden belooft erg belangrijk in.

Maar mensen die eenmaal in een sekte zitten, en kinderen die opgroeien binnen een sekte of gemeenschap, moeten bij voorkeur dom gehouden worden. Daarom wordt een hoge opleiding voor hun kinderen afgeraden. Dit heeft twee redenen.

De eerste reden is dat ze zomaar zouden kunnen gaan nadenken en tot een andere conclusie komen over wat ze willen met hun leven.

De tweede reden is dat ze bij het volgen van een opleiding in aanraking komen met andersdenkenden. Het is hen ingeprent dat de sekte "normaal" is en de buitenwereld afwijkend. Het volgen van een opleiding zorgt ervoor dat de kans groter is dat ze de sekte/gemeenschap willen verlaten omdat ze zien dat anderen buiten de sekte een goed en zinvol leven kunnen leiden. Ook leugens en manipulatie die binnen sektes en gemeeschappen worden gehanteerd komen bij het volgen van een opleiding eerder aan het licht en zijn vaak niet vol te houden.

Kortom: als mensen een goede opleiding krijgen terwijl ze al in een sekte zitten moeten ze wel een hoop van de informatie die ze krijgen negeren of vergeten om aanhanger van de sekte of gemeenschap te kunnen blijven.