Wat is de juiste spelling: jehovah's getuigen, jehova's getuigen of jehova getuigen?

En waarom wordt er vaak geschreven 'jehova's getuigen', terwijl JG's zelf zich liever jehovah's getuigen noemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee Laiperd, die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord (ik ben zelf één van Jehovah's getuigen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook hier
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1062199&&sid=9f9cab532cfbde26831596d9b35ccac9 (Zelf zeggen ze trouwens OOK niet netjes aan de deur 'Hallo, wij zijn Jehovah's Getuigen'. Altijd en lulverhaal over goed nieuws of God of Jezus komen brengen. Gelukkig weet vrijwel iedereen al snel waarmee die te maken heeft. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(En let dan, in die draad uiteraard, vooral op het gebruik van de term jehova / jehova's).

Het beste antwoord

De juiste uitspraak van de goddelijke naam. „Jehovah” is de algemeen bekende Nederlandse uitspraak van de goddelijke naam, hoewel de meeste Hebreeuwse taalgeleerden de voorkeur geven aan „Jahweh”. De oudste Hebreeuwse handschriften bevatten de naam in de vorm van vier medeklinkers, gewoonlijk het Tetragrammaton of Tetragram genoemd (van het Griekse te‧tra-, „vier”, en gram′ma, „letter”). Deze vier letters (van rechts naar links geschreven) zijn יהוה. Men kan ze in het Nederlands als JHWH (of JHVH) transcriberen.

De ''h'' hoort dus in de naam terug te komen. Helaas is de uitspraak verloren gegaan, mede omdat de Hebreeuwse taal toen geen klinkers bevatte.

Aangezien Jehovah de naam van God is, kun je leden van de organisatie nooit ''een Jehovah'' noemen. Eén enkele lid kun je een ''getuige'' of eén van Jehovah's getuigen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Name. Jij krijgt een plus van mij. Ik ben een getuige van Jehovah, oftewel één van Jehovah's getuigen. Ik ben lid van de Christelijke Gemeente van Jehovah's Getuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volstrekt onjuist antwoord ; zie de links naar Onze Taal taaladvies in de eerdere antwoorden.
Mensen die lid zijn van de Jehovah's Getuigen, zijn gewoon jehova's, net zoals mensen die lid zijn van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen gewoon Mormonen zijn, en we Bevindingrijk Gereformeerden gewoon zwarte kousen noemen.
Je kunt wel WILLEN dat het anders is, maar taalkundig IS het nu eenmaal niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat werkelijk waar is, dan is het een fout in de Nederlandse taal. Nogmaals, Jehovah is de naam van de enige ware God. Door getuigen Jehova's te noemen, noem je ze eigenlijk enige ware goden, maar er is er maar eén. In jou link staat: ''de naamgever bepaalt de schrijfwijze van de naam, volgen we de praktijk van de jehova's en schrijven we Jehovah's Getuigen als het niet om de leden maar om het gehele genootschap gaat'' Dus getuige of eén van Jehovah's getuigen is hoe het officieel hoort, wil je doen zoals velen het doen en het vaak in de praktijk voorkomt, dan wordt het foute ''Jehova's'' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er zitten geen 'fouten in de taal'. Taal is niks meer of minder dan een weerspiegeling van hoe we met elkaar communiceren. Dat jij dat fout vind is niet relevant; het aantal mensen dat Jehova's op zichzelf al een fout verschijnsel vindt, is vele malen hoger wed ik.
De ware naam van iets dat niet aannemelijk / aantoonbar is, lijkt me al helemaal een zinloze discussie, maar daar gaat deze vraag dan ook niet over ; die gaat puur over hoe Jehova's zichzelf noemen en hoe de rest van de bevolking ze (neutraal) aanduidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt meer een welles nietes verhaal. Dus ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, dat zouden meer jehova's vaker moeten doen.

Andere antwoorden (2)

Het kerkgenootschap heet officieel Jehovah's Getuigen; de leden daarvan noemen we Jehova's getuigen of Jehovagetuigen, dus zonder h en met een kleine g, of kortweg jehova's.

Zie verder op http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/jehovas-getuigen-jehovahs-getuigen-jehovahs-getuigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het genootschap heet 'Christelijke Gemeente van Jehovah's Getuigen' (geen kerk) en wij heten 'Jehovah's Getuigen'. Anderen schrijven het vaak verkeerd, zoals jehovagetuigen ofzo. Natuurlijk zijn wij geen 'Jehovahs'. Jehovah is Gods naam en er is maar één God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ook hier voelen de jehova's behoefte om voor god te spelen en je in principe goede antwoord te minnen.
Jehova is een westerse / Nederlandse interpretatie van een hebreeuws woord, dat in voor ons onleesbare letters wordtr geschreven, en strikt letterlijk vertaald iets als JWHW of YWHW zou luiden.

Voor dergelijke exotische namen is het gebruikelijk dat we die fonetisch zo goed mogelijk spellen, maar een echt officiele spelling is er niet. Denk bijvoorbeeld aan de recente vraag over hoe je nu precies Khadaffi schrijft....

Buiten de gemeenschap overigens gebruiken we in het NEderlands nog het meest 'Jehovagetuigen' zonder streepjes of h-tjes, enkelvoud 'een jehova', ook wel 'een stelletje jehova's'.

Wil je het echt officieel doen, dan doen we het zoals leden van het genootschap zelf, in navolgin van het Engels, met een h-tje. Dus Jehova's Getuigen. Maar uitsluitend om de hele groep / de religie aan te duiden. Eén persoon noemen we eigenlijk nooit een Jehova's Getuige maar 'gewoon' een jehova.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Doe ik het toch nog verkeerd ; laatste alinea : dus Jehovah's Getuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Marleen, al noem jij mij dan misschien 'een jehova', ik vind dat heel raar. Jehovah is de naam van God. Ik ben een getuige van Jehovah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het niet bedacht, hoor, Bijbelonderzoeker. Ik ken de term mijn hele leven al en hoor hem regelmatig. Iedereen weet wat een jehova is, en mooier ga ik het niet maken. Dat ze extreem lange tenen hebben blijkt wel uit de hoeveelheid minnetjes die dit gewoon correcte en volledige antwoord krijgt. En ja, het is nog geen week geleden dat ik moest zeggen : 'wie waren dat aan de deur?' 'Oh, een stelletje jehova's'.
Ik wimpel ze meestal wel vrij vlot af, maar het blijft ergerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ging de vraag niet om 'wat wordt er meestal gezegd', maar 'wat is de JUISTE spelling'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien ook leuk om te weten! in de oudere boekjes van Rutherford`s boekenclub staat de godsnaam niet met een H geschreven, en daarbij ik dacht altijd dat er van Jezus getuigt moet worden handelingen 1:8!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoeker : Jehova is de juiste (Nederlandse spelling voor het woord ; de H op het eind - en vooral de overbodige ' voor de s is nagedaan van het Engels. Jehova is geen Nederlands woord, en heeft daarom geen taalkundig 'enig juiste' spelling, zoals alle niet-Westerse namen. De meest logische spelling is de meest fonetische zonder overbodige lettrers of tierelantijnen die je aan de uitspraak niet hoort : jehova. Zie mijn eerste twee alinea's, trek je lange tenen in om zoiets onbenulligs, en maak jezelf niet langer belachelijk. Sorry hoor, ik weet dat jehova's zich werkelijk om de onbenulligste zaken kunnen opwinden, maar dit slaat toch wel alles. Beetje sneu wel.